Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

HBM 300 vlak- vandiktebank; iemand ervaring mee?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vlak/vandiktebank. De machine moet met gemak de hardere houtsoorten kunnen schaven. Een lunchbox vandiktebank en een kleine vlakbank worden me door verschillende 'experts' afgeraden. Ik ben recentelijk wezen kijken bij HBM. Daar viel mijn oog op de HBM 300 vlak en vandiktebank model 1. Bij navraag bij de verkoper gaf hij aan dat de machine drie messen heeft en dat het waarschijnlijk wel zou lukken met de harde houtsoorten. Overtuigend klonk hij echter niet.
    Daarom mijn vraag aan het forum;
    - heeft iemand ervaring met de genoemde machine?
    - welke andere opties zijn er in deze prijsklasse (€1000-€2000)?
    Ik zag ook een aanbieding voor de Schappach Plana 3.1C

Ik hoor graag jullie ervaringen en info!
    Willem
    Laatst gewijzigd door Athanor; 29-09-17 om 10:54.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Beste Willem,

de search ook al geprobeerd? De HBM machines worden veelvuldig besproken op dit forum.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Beste Joris,
    Ik heb op dit forum gezocht op de exacte namen van de machines waarover ik informatie vraag. Ik zie de namen HBM en Scheppach in verschillende threads voorkomen alleen geen informatie over deze specifieke machines. Vandaar de vraag in de door mij aangemaakte thread.
    Willem

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ok. Het was maar een tip omdat HBM idd veelvuldig langskomt, maar ik durfde niet zo te zeggen of de 300 daar ook bij zou zitten. Helaas niet dus.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ik heb de HBM 12"; deze kost de helft van de HBM 300 en ik ben er dik tevreden over.

Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Heb zelf geen ervaring met de vandiktebanken van HBM, maar de machines die in hun showroom staan lijken veel op de machines van scheppach.
    Dit geeft mij het idee dat de HBM machine eigenlijk gerebrande machines van Scheppach zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoKKeL Bekijk Berichten
    Heb zelf geen ervaring met de vandiktebanken van HBM, maar de machines die in hun showroom staan lijken veel op de machines van scheppach.
    Dit geeft mij het idee dat de HBM machine eigenlijk gerebrande machines van Scheppach zijn.
    Het is eerder andersom - Scheppach verkoopt een aantal Chinese machines met eigen kleuren voor twee maal de prijs waar sommige andere China-importeurs ze voor leveren. Op een gegeven moment (zo een jaar of 8-10 geleden?) is er bij Scheppach een keuze gemaakt om een aantal typen machines niet meer zelf, of in eigen beheer, te maken of ontwerpen, maar gewoon bestaande zaken in China in te kopen. Waarbij wel de naam en prijsstelling van Scheppach behouden bleven, maar zonder de vanouds bijhorende kwaliteit...

Zo ook met Record Power en waarschijnlijk nog veel meer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Zo ook met Record Power en waarschijnlijk nog veel meer.
    Inderdaad, er zijn gewoon wat 'standaardontwerpen' waar elk merk zijn variatie opheeft. Zo is de PT 260 van Record Power ook te koop bij Metabo, en is het eigenlijk exact dezelfde als de oude Electra Beckum, ook Holzman verkoopt deze.

De 12" eerder genoemde HBM wordt door Gude, Scheppach etc verkocht. Maar er is wel een verschil, vaak niet groot, maar er verschillen wel eens wat onderdelen. Zoals de geleider, of kwaliteit van schroeven, handleiding of support.

De HBM 300 komt ook voor als de Holzman;

En wordt ook door Gude verkocht. Wat de verschillen zijn is mij niet duidelijk.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten