HBM 300 vlak- vandiktebank; iemand ervaring mee?

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vlak/vandiktebank. De machine moet met gemak de hardere houtsoorten kunnen schaven. Een lunchbox vandiktebank en een kleine vlakbank worden me door verschillende 'experts' afgeraden. Ik ben recentelijk wezen kijken bij HBM. Daar viel mijn oog op de HBM 300 vlak en vandiktebank model 1. Bij navraag bij de verkoper gaf hij aan dat de machine drie messen heeft en dat het waarschijnlijk wel zou lukken met de harde houtsoorten. Overtuigend klonk hij echter niet.
Daarom mijn vraag aan het forum;
- heeft iemand ervaring met de genoemde machine?
- welke andere opties zijn er in deze prijsklasse (€1000-€2000)?
Ik zag ook een aanbieding voor de Schappach Plana 3.1C

Ik hoor graag jullie ervaringen en info!
Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Beste Joris,
Ik heb op dit forum gezocht op de exacte namen van de machines waarover ik informatie vraag. Ik zie de namen HBM en Scheppach in verschillende threads voorkomen alleen geen informatie over deze specifieke machines. Vandaar de vraag in de door mij aangemaakte thread.
Willem
 

KoKKeL

Nieuw lid
12 jan 2016
6
0
Zuid-Holland omgeving Gouda
Heb zelf geen ervaring met de vandiktebanken van HBM, maar de machines die in hun showroom staan lijken veel op de machines van scheppach.
Dit geeft mij het idee dat de HBM machine eigenlijk gerebrande machines van Scheppach zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb zelf geen ervaring met de vandiktebanken van HBM, maar de machines die in hun showroom staan lijken veel op de machines van scheppach.
Dit geeft mij het idee dat de HBM machine eigenlijk gerebrande machines van Scheppach zijn.

Het is eerder andersom - Scheppach verkoopt een aantal Chinese machines met eigen kleuren voor twee maal de prijs waar sommige andere China-importeurs ze voor leveren. Op een gegeven moment (zo een jaar of 8-10 geleden?) is er bij Scheppach een keuze gemaakt om een aantal typen machines niet meer zelf, of in eigen beheer, te maken of ontwerpen, maar gewoon bestaande zaken in China in te kopen. Waarbij wel de naam en prijsstelling van Scheppach behouden bleven, maar zonder de vanouds bijhorende kwaliteit...
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Zo ook met Record Power en waarschijnlijk nog veel meer.
Inderdaad, er zijn gewoon wat 'standaardontwerpen' waar elk merk zijn variatie opheeft. Zo is de PT 260 van Record Power ook te koop bij Metabo, en is het eigenlijk exact dezelfde als de oude Electra Beckum, ook Holzman verkoopt deze.

De 12" eerder genoemde HBM wordt door Gude, Scheppach etc verkocht. Maar er is wel een verschil, vaak niet groot, maar er verschillen wel eens wat onderdelen. Zoals de geleider, of kwaliteit van schroeven, handleiding of support.

De HBM 300 komt ook voor als de Holzman;

HOB260ECO_web2.jpg



En wordt ook door Gude verkocht. Wat de verschillen zijn is mij niet duidelijk.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Blijf zo ver mogelijk weg van die China zooi van Harry,s Bagger Machines.
Je bent veel beter af met een oud gietijzeren ding van een goed merk, ook al moet daar misschien iets aan opgeknapt worden.
 

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Ik heb de HBM 12"; deze kost de helft van de HBM 300 en ik ben er dik tevreden over.

Hoi Pieter,
Ik heb de 12" ook zien staan. Daarvoor ging ik eigenlijk ook naar HBM. De verkoper gaf echter gelijk al aan dat deze machine niet geschikt is voor gebruik bij de hardere houtsoorten. Heb jij andere ervaringen?
 

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Inderdaad, er zijn gewoon wat 'standaardontwerpen' waar elk merk zijn variatie opheeft. Zo is de PT 260 van Record Power ook te koop bij Metabo, en is het eigenlijk exact dezelfde als de oude Electra Beckum, ook Holzman verkoopt deze.

De 12" eerder genoemde HBM wordt door Gude, Scheppach etc verkocht. Maar er is wel een verschil, vaak niet groot, maar er verschillen wel eens wat onderdelen. Zoals de geleider, of kwaliteit van schroeven, handleiding of support.

De HBM 300 komt ook voor als de Holzman;

En wordt ook door Gude verkocht. Wat de verschillen zijn is mij niet duidelijk.

Allereerst even iedereen bedanken voor de vele reacties! De info helpt prima om een beter beeld te krijgen.
Gelijk een vervolgvraag; Ik zie allerlei namen voorbij komen Metabo, Record, Holzman etc. Moet ik bij al deze machine uitgaan van 'mindere' Chinese kwaliteit? Of zijn het toch gewoon goede machines waarmee ik ook hardere houtsoorten kan bewerken?
En indien deze machines niet tot die categorie behoren, welke machines horen daar wel bij? Ik ben inmiddels ook voor een JET wezen kijken. Is dat beter? Verkoper gaf zelf aan dat ook deze machines uit China komen.....
 

Willemvm

Nieuw lid
8 mei 2017
10
0
Blijf zo ver mogelijk weg van die China zooi van Harry,s Bagger Machines.
Je bent veel beter af met een oud gietijzeren ding van een goed merk, ook al moet daar misschien iets aan opgeknapt worden.

Kun je een paar voorbeelden geven van een goed merk?
Is Harry echt zo slecht? Ik lees namelijk ook positieve feedback. Verschilt de kwaliteit per type apparaat? Misschien kopen ze één apparaat in China in en een ander maken ze zelf?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hoi Pieter,
Ik heb de 12" ook zien staan. Daarvoor ging ik eigenlijk ook naar HBM. De verkoper gaf echter gelijk al aan dat deze machine niet geschikt is voor gebruik bij de hardere houtsoorten. Heb jij andere ervaringen?

Ik heb er kneiterharde eiken vloerdelen mee gevlakt en daarna op dikte gebracht. Probleemloos.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Allereerst even iedereen bedanken voor de vele reacties! De info helpt prima om een beter beeld te krijgen.
Gelijk een vervolgvraag; Ik zie allerlei namen voorbij komen Metabo, Record, Holzman etc. Moet ik bij al deze machine uitgaan van 'mindere' Chinese kwaliteit? Of zijn het toch gewoon goede machines waarmee ik ook hardere houtsoorten kan bewerken?
En indien deze machines niet tot die categorie behoren, welke machines horen daar wel bij? Ik ben inmiddels ook voor een JET wezen kijken. Is dat beter? Verkoper gaf zelf aan dat ook deze machines uit China komen.....
Beste Willemvm,
Als machines uit China komen betekent dat nog niet dat het altijd slecht is.
Die denkwijze is ontstaan doordat linke handelaren daar goederen laten maken voor een spotprijs en hier met veel winst doorverkopen.
Veel goede spullen komen uit China zolang men daar zelf de eindcontrole uitvoert en de kwaliteit in de gaten houd.
Ik kan mij nog de tijd herinneren dat Japanse producten ook altijd afgekraakt werden en zoals je weet is dat nu wel anders.
Mvg, :).
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Allereerst even iedereen bedanken voor de vele reacties! De info helpt prima om een beter beeld te krijgen.
Gelijk een vervolgvraag; Ik zie allerlei namen voorbij komen Metabo, Record, Holzman etc. Moet ik bij al deze machine uitgaan van 'mindere' Chinese kwaliteit? Of zijn het toch gewoon goede machines waarmee ik ook hardere houtsoorten kan bewerken?
En indien deze machines niet tot die categorie behoren, welke machines horen daar wel bij? Ik ben inmiddels ook voor een JET wezen kijken. Is dat beter? Verkoper gaf zelf aan dat ook deze machines uit China komen.....
Nee, het is gewoon niet echt simpel. Metabo maakt top producten, maar ook dingen die ik toch meer in de categorie bagger vind vallen. Het is niet zo dat China betekent crap, mijn Makita DHP481 komt uit China en daar is helemaal niets mis mee. Het is meer de eis die de fabrikant aan de Chinese fabriek stelt.

Nu zijn er helemaal bij vlak-vandikte banken nogal veel clonen die verkocht worden door bedrijven zonder eigen fabrieken (of wel eigen fabrieken maar niet voor dat type product). Zoals de vlakvandiktebank. De PT 260 bijvoorbeeld wordt door een heel stel bedrijven verkocht, volgens mij is het een kopie van de oude Electra Beckum (overgenomen door Metabo). Hij wordt bijvoorbeeld ook door Holzman verkocht, ik heb de Metabo en Record versies uitgebreid bekeken, dat was ook de reden dat ik van Chenak hier op het forum de PT 260 overneem. Voor het geld een goede machine, maar de Holzman versie heeft her en der net een ander onderdeel, en de kwaliteit is daar iets minder van.

Ik heb nu de Scheppach HMS 850. Klein machientje, heeft zijn gebreken, en wordt door een heleboel andere merken verkocht. De scheppach lijkt mij een van de beste van alle verschillende. Hij heeft een stevigere geleider dan de Gude, en wat schroeven zijn beter. Iets betere quality control. Dat soort dingen.

Als je tussen de 1000 en 2000 euro naar een machine zoekt, dan kun je voor een hele zwik aan chinese machines gaan. En daar zitten best goede dingen bij. Maar het is geen SCM/Felder. Dus als je hem ontvangt, ben je nog wat langer aan het nastellen, je zal het vaker na moeten lopen, sommige onderdelen zijn gewoon minder, het staal is dunner. Maar je kan er nog steeds een plank mee vlakken. Maar voor 2000 euro kan je ook 2e hands gaan kijken naar een 380v machine voor profi's.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb de HBM 200 met drie messen al 5 jaar in mijn bezit en schaaft er ook beuken, eiken en andere houtsoorten mee.
Ben dik tevreden gezien de prijs.
Natuurlijk zijn er betere machines maar ook veel duurder.
Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.