geschikte houtsoort industriele tuinmeubels

Joever

Nieuw lid
27 sep 2017
4
0
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om zelf mijn tuinmeubels te gaan maken voor onder mijn afdak. Dit zal voor mij de eerste keer worden dat ik zelf tuinmeubels ga maken en ben zodoende op zoek naar wat antwoorden op mijn vragen. Ik heb al informatie via het internet proberen in te winnen maar zie door de bomen het hout niet meer.

Ik wil beginnen met de tuintafel voor onder mijn afdak en deze wil gaan maken van een zwart stalen onderstel, welke door een bevriende lasser wordt gemaakt, met daarboven een geschikte houtsoort voor buiten (dus niet snel kromtrekken/scheuren etc). Het houtsoort waar ik naar opzoek ben is een zo onderhoudsvrij mogelijke, ruwer uitziende (geen fijne nerf) houtsoort welke ik kan behandelen tot een cognackleur. Graag wil ik wel een natuurlijke look behouden als ik het hout ga behandelen. Welke houtsoort is hiervoor geschikt en welke manier van behandelen kan ik het beste toepassen om het hout cognac kleurig (maar natuurlijk) te maken, duurzaam en bestand tegen een beetje regen/wind/vorst.

Ik hoop dat jullie mij een eind op de goede weg kunnen helpen.

Bij voorbaat dank.
 

Joever

Nieuw lid
27 sep 2017
4
0
@Willems Ontwerp, bedankt voor je reactie. Kan ik met een roodachtige houtsoort dan nog een cognac kleur krijgen? Gaat de kleur niet te veel afwijken vanwege het rode? Hoe vaak zal het hout opnieuw onderhouden moeten worden?

Als ik de nerf meer naar boven wil laten komen, kan ik dan het beste beits of olie gebruiken? En is olie ook geschikt voor buiten of is dit alleen toepasbaar op binnen meubels?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
haha je hebt veel eisen die mekaar een misschien beetje bijten :p
Dus je zal zelf wat tests moeten doen, wat je goed vind.

stabiel hout, nog ff los van soort, is over het algemeen fijn en recht van nerfstructuur (kwartiers) en glad; en niet zozeer warrig en ruw.
onderhoudsvrij en vrij van weer invloeden zon regen ... dat lukt zelfs plastic niet.
cognac kleur maar natuurlijk, daar bedoel je mee dat je de nerf van het onderliggende hout wil blijven zien i.r.t. een dekkende verf? Dan is (gekleurde) olie of beits, je ding. Olie is dan denk ik gebruiksvriendelijker dan beits, beits slijt of bladderd namelijk af op den duur en moet dus geschuurd worden en opnieuw in de beits.
wat is duurzaam, is dat "verantwoord" hout, of dat het lang blijft staan in je tuin zonder dat je er iets aan hoeft te doen? En hoelang moet het meegaan?

douglas eik ceder acacia teak bangkirai azobe meranti zijn soorten die me zo ff binnenschieten. Maar om cognac te matchen zoek je een houtsoort van lichte kleur want donkerrood lichtgeligbruinig te krijgen gaat m niet worden.

Als douglas te rood is zou je ook gewoon eens naar goed vuren of grenen kunnen kijken, als je daar een laag lijnolie overdoet, heb je dan niet al cognac toevallig?
het valt dan wel niet onder de luxe hardhoutsoorten, maarja als je grondcontact vermijd en zorgt dat er geen water op blijft staan... dan blijft dat echt wel een flinke tijd goed hoor.
Gaat er onverhoopt van een stoel een latje/plankje kapot of los dan maak je het los en zet je er een nieuwe in. Vuren/grenen is overal te krijgen en is goedkoop, duurzaam en naar verhouding makkelijk op kleur te brengen.

als iets buiten staat, kan je het of minutieus gaan beschermen door het in te pakken met laklagen en dat bijhouden zo vaak als nodig. Of juist niet en het door weer en wind te laten vergrijzen beide kunnen erg mooi zijn
 
Laatst bewerkt:

Joever

Nieuw lid
27 sep 2017
4
0
Bedankt voor je reactie Robert.
Daar was ik al bang voor, dat mijn eisen/wensen conflicteren zouden zijn. Beginnersfout? :)

Zo te zien moet ik dus afstappen van de ruwe hout soorten en mij toch meer oriënteren op de soorten met een fijne nerf.
Onderhoudvrij verwacht ik ook niet, zeker niet als het buiten staat. Ik was er echter vanuit gegaan dat de ene houtsoort meer aandacht nodig heeft mbt onderhoudt dan de andere.
Met cognackleur bedoel ik inderdaad dat ik de nerf blijf zien. Blijkbaar is olie de beste optie voor mij.
Met duurzaam bedoelde ik in eerste instantie dat het lang meegaat. Echter wil ik dat graag combineren met verantwoord hout indien mogelijk.

Deze betreffende tafel zal onder een groot afdak komen te staan. Uiteraard is dit buiten, maar het zal niet continue in de regen staan (tenzij het heeeeel hard waait). Ook sneeuw zal hier zodoende dus niet op komen te liggen. Mag ik dan aannemen dat het minder zal slijten dan dat het niet onder een afdak zou staan?

Zelf had ik ook al voorbeelden gezien van Mango hout. Aangezien dit erg licht hout is zou dit makkelijk op kleur te brengen zijn. Ik lees echter conflicterende dingen over Mango hout. Wel/niet geschikt voor buiten. Veel/weinig onderhoud. Sommige beweren zelfs dat echt Mango hout nog niet eens bestaat aangezien de mangoboom te klein zou zijn en dat dat puur een commerciële naam is. Andere bronnen beweren juist dat het een van de duurzaamste houtsoorten is aangezien oudere niet/weinig mango producerende bomen gekapt worden om nieuwe te plaatsen. Heeft iemand hier meer kennis en ervaring mee? Is dit een geschikt houtsoort voor onder een afdak en mijn wensen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hmm, mangohout is hier moeilijk te vinden hoor. Je kan het blijkbaar enkel als afgewerkt meubel kopen. Los van het feit of het al dan niet te verkrijgen is, zou ik het niet gebruiken voor tuinmeubilair. Het is echt heel licht, en bij een goeie windstoot kun je je tafel bij de buren gaan zoeken ;) Als het iets mag kosten, zou ik voor Robinia gaan. Het is inheems, en heel duurzaam in beide betekenissen: rot niet en is verantwoord geproduceerd. Bovendien nog redelijk bleek van kleur, dus dat cognackleur komt ook wel goed.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Wat betreft afwerking zijn er forumleden die goeie ervaring hebben met Rubio monocoat, een olie waarvan je slechts 1 laag moet opbrengen. Die hebben ook een ruime keuze aan kleuren. Zelf echter nog niet geprobeerd.
 

Joever

Nieuw lid
27 sep 2017
4
0
Bedankt voor je reactie BossyRangs!

Ik kon het ook nergens vinden dat Mangohout. Ik ga eens kijken naar Robinia. Dit is Acacia toch? Ik las wel ergens iets dat het metaal kan corroderen. Mijn stalen constructie zal een matte zwarte metaalverf tussen het hout en het staal krijgen. Mag ik dan aannemen dat het hout, het staal niet meer aantast?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Robinia wordt inderdaad soms Acacia genoemd, maar is eigenlijk valse Acacia, dus niet van het genus Acacia. Ik veronderstel dat hout met de naam Acacia wel Robinia gaat zijn, maar toch nog best eens vragen voor de zekerheid.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Weet niet of je het in NL krijgen kunt maar kijk eens naar Pyinkado ze noemen het soms ook wel Burmese ironwood en in Thailand noemen ze het mai daeng,prachtig hout en wordt veel gebruikt voor buiten toepassingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.