Restauratie Kity 636

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Dag Allemaal,

Al zijn er de nodige restauraties gepost van Kity vlak en vandiktebanken, toch wil ik mijne ook graag posten omdat ik wel de nodige hulp kan gebruiken.

Een tijdje geleden een Kity 636 op de kop getikt, kon hem gewoon niet laten staan al kon ik er weinig mee beginnen omdat er een 380V motor bij zat.
Maar dit leek mij niet zo moeilijk te veranderen naar een 230V. Alles was functioneel en compleet, al was de vandikte tafel moeilijk te bewegen.
De draadstangen waren te verroest om het blad naar beneden te krijgen.

Na het lezen van de posts van Sky https://www.woodworking.nl/showthread.php?21227-Restauratie-Kity-635, toch maar begonnen met een goede restauratie van mijn Kity 636.
Ik was nogal huiverig om hem helemaal uit elkaar te halen, maar gezien de staat moest dit toch gebeuren.


Op het eerste gezicht ziet de Kity er nog erg goed uit, met hier en daar kleine roestplekken.
DSC04142.jpg

Na het verwijderen van de nodige delen komt het roest naar voren. Vooral het vandikte blad is aardig gehavend, de rest is vooral oppervlakteroest.

DSC04203.jpg
DSC04177.jpg

Na het lezen van de andere restauraties leek het me niet zo lastig om de machine uit elkaar te halen, maar niets was minder waar.
De eerste avond maar op tijd gestopt en alle bouten, draaidelen etc ingesmeerd met kruipolie. Het werd daarna iets gemakkelijker, maar omdat ik nog nooit met een Kity gewerkt heb was het nog wel puzzelen om de delen los te krijgen. Van alle stappen zo goed mogelijk foto's gemaakt met de nodige onderdelen, voor het in elkaar zetten later.

DSC04241.jpg

De machine is eindelijk compleet uit elkaar, en ik kan nu beginnen aan het schoonmaken van de delen.
Ik zit er aan te denken om de machine laat stralen om zo het roest op de lastigere plekken ook te laten verwijderen. Als je het doet kun je het ook beter meteen goed doen lijkt me.

Na behoorlijk twijfelen heb ik de typeplaatjes er toch af gehaald, om er voor te zorgen dat ze niet verder beschadigen. Er zaten namelijk al de nodige krassen etc. op en zou het erg jammer vinden als ze beschadigen tijdens het stralen. Dit heb ik gedaan met een dun mesje en later met een heel dun stuk metaal, zoals te zien is op de foto.

DSC04286.jpg

De komende dagen weinig tijd dus de vooruitgang zal jammer genoeg niet zo snel gaan.

Twijfel wel heel erg of ik de lagers etc. ook ga vervangen, want hier heb ik totaal geen ervaring in en ik ben veel te vang dat ik de borgpennen kapot maak.
Iemand bekent of de borgpennen nog te verkrijgen zijn of een alternatief beschikbaar is dat past voor het geval dat er iets gebeurd?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Weer een interessante restauratie!
Wat het stralen betreft:
Ik meen te weten dat direct na het stralen de onderdelen van een beschermende laag moeten worden voorzien omdat direct roest ontstaat door de oppervlaktespanning tgv het stralen. (Sommige) straalbedrijven bieden daarom aan om direct na het stralen het oppervlak van een dunne primerlaag te voorzien.
Maar misschien geldt dit (de snelle roestvorming) niet voor alle typen straalbehandeling.

ik volg dit met grote interesse.

mvg
klaas0639
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Dag klaas,


Bedankt voor je reactie, mijn ervaring met het stralen van oppervlaktes is dat de oppervlakteroest niet zo snel ontstaat na het stralen.
Vooral niet als de ruimte waar het opgeslagen wordt goed droog is. Maar misschien dat het bij de ene vorm sneller voorkomt dan anderen.

Niet veel kunnen doen de afgelopen dagen, maar hierbij iets vooruitgang met het schoonmaken.
Het van dikteblad heb ik een dag laten weken in schoonmaakazijn en water, en daarna veel schoongemaakt met staalwol.
Anders was het onmogelijk om ook maar schoon te krijgen. op dit moment ziet het er aardig uit al ben ik nog niet helemaal tevreden over het resultaat.

IMG_2839.jpg

De aluminium delen waren een stuk eenvoudiger te reinigen. Een schuurspons was al voldoende om het mooi te krijgen.
De staaldelen heb ik schoongemaakt met staalwol en daarna ingesmeerd met olie, om oppervlakteroest te voorkomen.


IMG_2840.jpg
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Jammer genoeg is de machine nog steeds niet klaar, wij gaan waarschijnlijk verbouwen en op dit moment veel te druk met andere zaken.

De machine is compleet gestraald en ik heb het in de grondverf zitten zodat het niet kan roesten.
Veel onderdelen moeten nog schoongemaakt worden en de rest moet nog gespoten worden.
Ik had gehoopt er in de vakantie mooi tijd voor te hebben, maar de plannen zijn jammer genoeg gewijzigd.
Op dit moment ben ik blij als die voor het eind van het jaar klaar is :p

Als je vragen hebt of iets wil weten vraag ze gerust!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb me af laten raden die van mij te stralen. Door de warmte die met stralen vrijkomt zou het materiaal kunnen buigen. Heb afbijtspray aangeschaft bij Toolstation, werkt geweldig. Inmiddels in de hamerslag gezet en nu wacht ik op de asbusjes. Ik hou je op de hoogte.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Door het stralen ontstaat er enige oppervlaktespanning in het materiaal (hangt sterk af van het middel dat wordt gebruikt). Niet door de warmte overigens maar door het""hameren"" van de korreltjes.Theoretisch zal dat vast wel vervorming geven, maar bij de toch relatief grove machines zoals houtbewerkingsmachines zal dat praktisch geen rol spelen.

mvg
Klaas
 

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Je moet inderdaad oppassen met stralen en dun plaatwerk, maar als je een bedrijf gebruikt die verstand van zaken heeft is het geen enkel probleem.
Daarnaast zijn er veel verschillende manieren van stralen. Ook is de constructie zo dat ik ook niet zou weten wat er zo precies zou moeten verbuigen. Maar afbijtmiddel werkt net zo goed alleen geeft het meer rommel, vandaar dat ik er niet aan begonnen ben.

Succes en ben benieuwd hoe het allemaal gaat!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik zal binnenkort een eigen draadje starten met daarin foto's en uitleg. Als het zover is laat ik jullie weten waar jullie het kunnen vinden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi AHK, ik kijk ernaar uit.
Hoewel er hier al een aantal leden verslag deed van een restauratie van een Kity, komen er in elk verhaal steeds weer nieuwe probleempjes en oplossingen voor.
Ik heb zelf ook een 636 die ik nog moet restaureren.

mvg
Klaas
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Leuk! Ik heb toevallig zelf net dit weekend een 636 op de kop weten te tikken. Iets minder roest alleen :). Ik wil hem nog wel een beetje oppoetsen, dus ik volg je project!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.