Conifeerstammen voor schommelconstructie

Knais

Nieuw lid
26 sep 2017
4
0
Hallo,

Ik heb vorige maand enkele coniferen van +/- 10 meter omgedaan in mijn tuin.
Ik zou graag die stammen hergebruiken om een schommelconstructie te maken om dan bijvoorbeeld een hangmat en schommelstoelen in op te hangen.
De 4 steunstammen zijn 3m20 en de dwarsbalk is 5m.
2 steunstammen zijn +/- 18cm dik, 2 andere zijn +/- 14cm dik en mijn dwarsbalk gaat van 14cm naar 10cm.
De bedoeling is dan om de 2 dikste steunstammen samen te zetten en de 2 dunste samen en dan de dwarsbalk met de dikke kant op de dikke steunstammen te liggen.

Nu heb ik vorig week alle stammen ontschorst en liggen nu in de garage om te drogen.
Ik heb echter nog wat vragen gezien ik weinig tot geen ervaring heb met hout.
- Hoe lang moet het hout drogen (in een onverwarmde, inpandige garage) voor ik het kan gebruiken?
- Moet ik dit nu al behandelen met bepaald product?
- Met wat kan ik best het onderste deel van de steunstammen behandelen (het deel dat in de grond komt: +/- 35cm)
- Is +/- 35cm ondergronds voldoende trouwens?
- Met wat behandel ik de bovengrondse delen best?

Hier een Sketchup tekening van mijn plan:

schommel.jpg
schommel2.jpg
schommel3.jpg
schommel4.jpg

Hopelijk is het wat duidelijk geformuleerd! :)
Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes
 

Bijlagen

  • schommel.skp
    1,7 MB · Weergaven: 0

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo,

Ik heb vorige maand enkele coniferen van +/- 10 meter omgedaan in mijn tuin.
Ik zou graag die stammen hergebruiken om een schommelconstructie te maken om dan bijvoorbeeld een hangmat en schommelstoelen in op te hangen.
De 4 steunstammen zijn 3m20 en de dwarsbalk is 5m.
2 steunstammen zijn +/- 18cm dik, 2 andere zijn +/- 14cm dik en mijn dwarsbalk gaat van 14cm naar 10cm.
De bedoeling is dan om de 2 dikste steunstammen samen te zetten en de 2 dunste samen en dan de dwarsbalk met de dikke kant op de dikke steunstammen te liggen.

Nu heb ik vorig week alle stammen ontschorst en liggen nu in de garage om te drogen.
Ik heb echter nog wat vragen gezien ik weinig tot geen ervaring heb met hout.
- Hoe lang moet het hout drogen (in een onverwarmde, inpandige garage) voor ik het kan gebruiken?
- Moet ik dit nu al behandelen met bepaald product?
- Met wat kan ik best het onderste deel van de steunstammen behandelen (het deel dat in de grond komt: +/- 35cm)
- Is +/- 35cm ondergronds voldoende trouwens?
- Met wat behandel ik de bovengrondse delen best?

Hier een Sketchup tekening van mijn plan:

Bekijk bijlage 68731
Bekijk bijlage 68732
Bekijk bijlage 68733
Bekijk bijlage 68734

Hopelijk is het wat duidelijk geformuleerd! :)
Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes

Die hoeven niet te drogen, kan meteen in gebruik genomen.
Ik zou ze met niks behandelen en ook niet ingraven.
 

zenit

Nieuw lid
19 jun 2013
7
0
Als je de palen niet ingraaft maar en net naast een houten weide paaltje van 1 meter tot op 20cm in de grond klopt kan je alles aan elkaar bevestigen met een paar bouten.
Wanneer de paaltjes opgerot zijn klop je er gewoon een nieuwe naast. Geen rotte delen aan je eigenlijke constructie dan. Onze schommel staat zo al een paar jaar en verroert geen millimeter.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoe zit het met de zijwaartse stabiliteit als je niets ingraaft? Moet er dan niet een schoor in?

Dat lijkt me ook, dit gaat zijwaarts flink bewegen...

Overigens zou ik geen heidepaaltje inkloppen om vast te schroeven, maar gewoon een paalanker dat ervoor gemaakt is: http://www.wickey.nl/grondanker-incl-schroef.html

Bij wickey hebben ze overigens ook alle andere toebehoren die je ooit nodig zou kunnen hebben voor deze constructie :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat lijkt me ook, dit gaat zijwaarts flink bewegen...

Overigens zou ik geen heidepaaltje inkloppen om vast te schroeven, maar gewoon een paalanker dat ervoor gemaakt is: http://www.wickey.nl/grondanker-incl-schroef.html

Bij wickey hebben ze overigens ook alle andere toebehoren die je ooit nodig zou kunnen hebben voor deze constructie :)

De driehoek kan je naar binnen - naar elkaar toe - een beetje kantelen ipv waterpas
 

Knais

Nieuw lid
26 sep 2017
4
0
Handige tip om met die weidepaal/paalanker te werken! Zo voorkom je inderdaad rottigheid aan je oorspronkelijke constructie!

En die driehoek was ik inderdaad vergeten te tekenen in mijn sketchup tekening. De bedoeling is dat ik per steunstam een verbinding maak met de dwarsbalk aan de binnenkant. Moest dit toch niet voldoende zijn kan ik er nog steeds 4 extra voorzien aan de buitenkant.
Hoe ik die verbindingen gaan maken, weet ik wel nog niet. Voldoende om gewoon een balkje ertussen te schroeven?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Schoren of kantelen het maakt niet zo veel uit beide doen het zelfde werk, beide neemt wat ruimte in. Met schoren moet je stukken aan elkaar bevestigen. Met ijzer bevestigingsmiddelen heb je altijd condens wat lied tot rot en met een hout verbinding heb je hout verlies een verzwakking dus, allemaal overwegingen. Weidepaal en paalankers lijkt mij een gedoe die niks oplevert. De constructie is van zichzelf stabiel genoeg - wij wonen op Saint Martin niet. Dat hout gaat roten op het zelfde plek ongeacht als je het ingraaft of hij op de grond staat namelijk net boven de grond. Met zo'n paalanker heb je weer condens en rot.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
zou toch ook bij een schommel voor grondankers gaan, die installeer je niet voor een storm maar om te vermijden dat bij het schommelen de palen van de grond komen. Je opstelling is nu wel niet echt een speel schommel maar zou dit risico toch niet nemen, tijdens het schommelen verplaats je het zwaartepunt toch snel... Wanneer je gebruik maakt van bouten en moeren kan je de die afdekken met afdekdoppen en evt kan je die nog afkitten
 

Knais

Nieuw lid
26 sep 2017
4
0
De constructie gaat nu inderdaad eerst dienen om een hangmat in op te hangen, maar gaat hopelijk lang genoeg mee gaan om ooit nog als schommel te dienen voor mijn kinderen.
Ik ben toch eerder geneigd om grondankers te gebruiken, gewoon om het idee dat ik weet dat heel het spul ergens aan vast zit.
Zou ik de onderste 40cm toch niet best behandelen met iets om het hout "af te sluiten" om zo rot te voorkomen?
Voor de zijwaartse stabiliteit denk ik dat ik voor schoren ga gaan, zoveel mogelijk hout gebruiken om het wat authentiek te houden.
En de afstanden van de steunbalken in mijn tekening liggen nog niet vast zo, was eerder om het concept wat duidelijk te maken. Moet eerst eens zien hoe alles uitkomt met m'n hangmat.
https://www.hangmat-expert.be/amazonas-paradiso-familiehangmat/
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De stellingen die je legt uit aangemoedigd door meerder commentatoren laat een vrij conventionele denkbeelden zien, scoren, ankers, (plaatselijk) behandeling enzovoorts enzovoorts en weinig verstaan van constructie en materiaal. Dit project is niet ingewikkeld en dus een mooi gelegenheid om een paar voornaamst grondbeginselen vast te leggen maar ja dat is moeilijk te doen tegen een vloed van onkunde.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als het is om een hangmat in te hangen, bouw dan gewoon een eenvoudige turtledog stand?

Snel, goedkoop, stabiel en en ook nog eenvoudig op te bergen wanneer je'm niet gebruikt.
Dit is de mijne na een nachtje in januari (ik slaap minstens 1x per maand buiten in m'n hangmat)
16729426_10210679365834511_6907639599012506826_n.jpg


Hoe dan ook, zorg dat je een hangmat koopt ZONDER van die "spreiders". Die maken dat je hangmat onstabiel als de pest wordt en je er mee omknikkert. Je zoekt een puur stoffen hangmat zoals in je laatste link, waar je vervolgens best diagonaal in gaat liggen (niet haaks, maar onder een 35-45° hoek tov de ophangrichting), dan lig je veruit het comfortabelst. Verder moet je ook rekening houden met de hoek waaronder en afstand waartussen je je hangmat ophangt. De ophanging moet best zo'n 30° zijn tov horizontaal, dan heb je de beste verhouding tussen comfortabel liggen en krachten op de ophangpunten.
 
Laatst bewerkt:

Knais

Nieuw lid
26 sep 2017
4
0
@ernest: wat moet ik dan volgens jou doen om bijvoorbeeld houtrot aan de basis te voorkomen?
@massis: ik zou de constructie willen hergebruiken later als schommel, maar uw snelle opzet is wel proper opgezet.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
@ernest: wat moet ik dan volgens jou doen om bijvoorbeeld houtrot aan de basis te voorkomen?
@massis: ik zou de constructie willen hergebruiken later als schommel, maar uw snelle opzet is wel proper opgezet.
Massis lijkt wel verstand te hebben van hangmaten, en dat is mooi.

Het best wat je kan doen om rot onderaan de poten tegen te gaan ofwel te vertragen is het zo maken dat de poten droog blijven. Bijvoorbeeld dat ze op een bed van puin of grind of iets dergelijk staan misschien zelf een beetje opgehoogd tov de maaiveld er omheen. Ik zie het voor me nu dat de idee komt in het hooft van iemand om een beton plaat te gieten of zoiets. Nee, beton houd vocht in en is heel slecht als het in contact met hout is. DPC band dan of iets dergelijk om de kop van het hout af te sluiten, ook slecht het hout moet kunnen blijven ademen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
@ernest: wat moet ik dan volgens jou doen om bijvoorbeeld houtrot aan de basis te voorkomen?
@massis: ik zou de constructie willen hergebruiken later als schommel, maar uw snelle opzet is wel proper opgezet.

Wat houdt je tegen om die stammen te bewaren om er later ineens een mooie schommel mee te maken, die dan niet "hergebruikt" hoeft te worden, maar gewoon netjes ontworpen is voor het einddoel?

Ik heb m'n hangmat ook wel eens aan de schommel gehangen maar dat is verre van ideaal hoor :-D

Massis lijkt wel verstand te hebben van hangmaten, en dat is mooi.

Ik ben sinds anderhalf jaar gek van bushcraft in het algemeen en hangmatkamperen in het bijzonder. Komend weekend zit ik weer 3 dagen op de Veluwe met 50 gelijkgezinden, waaronder mijn oudste zoontje van 5 :) Kamperen vond ik altijd al geweldig, maar dat geradbraakt uit je tent rollen 's ochtends of 's nachts zoeken naar een vlak stukje grond stak altijd enorm tegen. Dat is nu geen probleem meer! Sterker nog: ik verhuis naar mijn hangmat als ik in bed thuis last krijg van mijn rug en nek :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben wel benieuwd hoe die grondankers aan de palen worden bevestigd. Uiteraard zodanig dat die bevestiging langer meegaat dan de palen rechtstreeks in de grond zetten.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik ben wel benieuwd hoe die grondankers aan de palen worden bevestigd. Uiteraard zodanig dat die bevestiging langer meegaat dan de palen rechtstreeks in de grond zetten.

grondanker heeft een oog, daar gaat een flinke M10 houtdraadbout doorheen met een goede rondel.

Heb ze zelf zo thuis bij de speeltuin al een jaar of 4 staan nu, zien eruit als nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.