Eiken hanglamp

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Mijn vrouw was al lang aan het vragen om de plinten die professioneel verstopt lagen achter het bankstel eens op te ruimen. Die brave plinten waren nog overgebleven na het leggen van parket op het eerste verdiep. OOk werd het eens tijd om boven onze eettafel toch maar eens een echte lamp te hangen, en dus niet langer een peertje dat uit een gat in het plafond hing.

Veel discussies gehad over welke lamp het moest worden, dus een schetsje gemaakt (en gelukkig heeft mijn vrouw veel fantasie) en het initieel ontwerp was goedgekeurd. Ik probeer meestal eens wat nieuws bij een project te betrekken, en enige tijd daarvoor ben ik begonnen met draaien dus dacht ik dat moet te combineren zijn.

Het ontwerp was simpel rechte zijkanten en voor en achterkant zouden afgerond worden, onderaan zou er een diffuser geplaats worden die het licht wat meer moest verspreiden.

Hieronder een aantal impressies van het verloop, gezien mijn geringe ervaring met draaien heb ik toch aardig gezweet bij het maken van de uiteindes, en ik zou ze tegen nu waarschijnlijk iets beter af kunnen werken bij het uithollen.

WP_20170407_18_55_51_Rich.jpgEerst dus een aantal plinten kort gezaagd en op elkaar geplakt
WP_20170408_11_39_59_Rich.jpgDe grote hoeken er vanaf gezaagd om het draaien iets makkelijker te maken
WP_20170408_20_59_20_Rich.jpgEn al iets ronder
WP_20170418_18_40_11_Rich.jpgUithollen ging wat minder goed, voldoende om mijn diffuser te plaatsen

Maar natuurlijk zou ik het lijnenspel in de rest van mijn lamp terug willen zien, maar dat betekende vooral dat er veel gezaagd en opnieuw geplakt moest worden.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Alle plinten die ik nog had zijn dan in de lengte doorgesneden in de juiste hoek zodat dit mooi zou aansluiten met de uiteinden.
WP_20170422_20_17_00_Rich.jpgNadien natuurlijk terug plakken met wat ongelijkheid in het paneel
WP_20170422_20_17_09_Rich.jpgEen beetje dichterbij
WP_20170422_21_14_46_Rich.jpgEen beetje schaaf en schuurwerk later en zag het er al een stuk strakker uit
En hier heb ik de les geleerd dat ik beter eerst de panelen had gedaan voor ik mijn eindstukken doorgezaagd had ;)
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
WP_20170430_20_24_20_Rich.jpgEn ja toen was ik vergeten om foto's te maken van het huwelijk van zijkanten en de achter en voorkant, maar goed de lampen erin
WP_20170506_20_23_00_Rich.jpgEn daar hangt hij dan aan het plafond
WP_20170506_20_24_04_Rich.jpgen voila de achterkant
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Hey Edwin, ja hij geeft eerder wat teveel licht, boven is hij open en de led-lampen worden niet echt warm voor zover ik gemerkt heb, ik denk dat er nu 4x 9W in zit, en ik denk dat ik een diffuser erin ga plaatsen met een lagere lichtdoorlating
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooie lamp geworden. Een diffuser zorgt ervoor dat het harde licht gebroken wordt, niet voor meer verspreiding. Als het nu teveel licht geeft is een diffuser idd een goede optie of zoals Samponette al zegt, lampen met een minder wattage gebruiken. Persoonlijk zou ik er een dimmer achter plaatsen zodat je te allen tijde het juiste licht kunt creëren.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Mooie creatief hergebruik van hout hoor! knap gedaan, ik zit nog steeds in de hobbyknutselfase :)

Eerlijk gezegd ben ik het nog altijd niet ontgroeid maar ik merk dat wanneer ik wat meer nadenk en plan voor ik mezelf erin smijt er toch wat beter resultaat kan geboekt worden.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Mooie lamp geworden. Een diffuser zorgt ervoor dat het harde licht gebroken wordt, niet voor meer verspreiding. Als het nu teveel licht geeft is een diffuser idd een goede optie of zoals Samponette al zegt, lampen met een minder wattage gebruiken. Persoonlijk zou ik er een dimmer achter plaatsen zodat je te allen tijde het juiste licht kunt creëren.

Hij gaat nog eens opnieuw opgehangen moeten worden hij hangt nu wat scheef boven de tafel, als ik tegen dan een leuke dimmer gevonden heb zal die er ook inkomen, en de diffuser moet vervangen worden want die heb ik schoon laten barsten ;(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.