Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Het 32 mm. systeem

Het 32 mm. systeem

Dag allemaal,

Heb het al eens eerder gehad over het maken van een keuken.
    Het is zo goed als zeker dat ik dit zelf ga doen.

Ik wil sowieso gaan werken volgens het 32 mm systeem, zodat
    alle beslag (hettich) goed gaat passen.
    Nu heb ik al een paar keer rondgekeken op het net naar het principe
    van dit systeem, maar kom er toch nog niet helemaal uit.

Wie kan me hier enig doorzicht in geven.... (voor ik de gaatjes verkeerd boor :shock: )

Re: Het 32 mm. systeem

even komen kijken naar mijn keuken heb ik ook zelf gemaakt koffie staat klaar.

Hoi Jesse,

Dank voor je uitnodiging. Westerhaar is 1,5 uur rijden voor mij... :cry:
    Het zou kunnen..

Heb je eventueel ook foto's ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

De 32 verwijst naar de hartafstand van de gaatjes in mm's. Dit is de gestandariseerde afstand van de bevestigingsschroeven in de kruisplaatjes van de zogenaamde potscharnieren (keukenkastscharnieren). De afstand van de gaten tot aan de rand van de deur is afhankelijk van het type scharnier. Bij normale opliggende deuren is dit 37mm, bij inliggende deuren 37mm plus de deurdikte. Bij speciale toepassingen kan dit afwijken.
    Vaak wordt er een hele rij gaten geboord die dan dienst doen voor plankdragers. Het handigst is in ieder geval om eerst de gaten in de kast te boren en dan van hieruit de plaats voor het gat van het potscharnier op de deur over te nemen. Hiervoor zijn handige boormalletjes te koop:
    Bijvoorbeeld HIER.

Als je meubelplaat gaat gebruiken gebruik dan een scherpe boor en een hoog toerental ivm met splinteren. Beter is het gebruik van een bovenfrees met deuvelboor.

Succes en laat de koffie in Westerhaar smaken

Ed

Attached files

HoH 32 mm. begreep ik, 37 mm van kant af ook.

-Waar moet je beginnen te boren, ik bedoel afstand vanaf onder/bovenkant.
    Dit lijkt me toch wel belangrijk met het oog op te monteren ladebeslag e.d.

-37 mm. vanaf voorzijde is duidelijk, ook 37 mm. vanaf achterzijde??
    Wordt hierbij uitgegaan van een standaard diepte kast?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Als je het ladenbeslag in dezelfde rij gaten wil schroeven dan zou ik de plaats hiervan als uitgangspunt nemen voor de afstand van de gatenrij tot onder of bovenzijde. De plaats van de scharnieren in hoogte bepaal je dan aan de hand van de gatenrij zodanig dat de scharnieren op ongeveer 10cm van de boven en onderzijde van de deur komen, of een maat dicht in de buurt hiervan. Dit wordt door de gatenrij bepaald.
    De afstand tot de achterzijde hoeft niet perse 37mm te zijn omdat hier alleen plankdragers in komen. Bij een binnenmaat van 60 cm (onderkast) wordt de afstand nooit te groot wat betreft doorzakken legplanken. Neem de afstand in ieder geval zodanig dat de plank niet van de drager af valt bij een kleine verschuiving naar voren.
    Denk er wel aan dat je de achterste afstand meet vanaf de achterWAND. Deze staat bij een keuken een paar centimeter naar binnen ivm kastophangers en eventuele leidingen of kabels achter de kast.
    Ikzelf gebruik de gatenrij alleen voor scharnieren en plankdragers. Ladebeslag schroef ik naderhand appart vast. De kans op fouten is dan minder. Bovendien hoeft de rij dan niet zo ver door te lopen.

Ed

Even snel 2 foto's, van dat ik met de keuken bezig was. Op moment verder gevorderd.
    Ik heb zelf geen keukenkast scharnieren gebruikte omdat ik er een verschrikkelijke hekel aan heb en heb inboor paumelles gebruikt.

Attached files

Jesse,

Dank voor je foto's , mooie keuken!
    Ik ga zelf wel voor inboorscharnieren, hier heb ik nog enige stelmogelijkheid mee.

Wat betreft deurtjes ben ik er nog niet uit of ze in- of opliggend moeten worden.
    Inliggend, met +/- 40 mm. stijlen tussen de kastjes vind ik ook erg mooi...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericbijsma
    Jesse,

Dank voor je foto's , mooie keuken!
    Ik ga zelf wel voor inboorscharnieren, hier heb ik nog enige stelmogelijkheid mee.

Wat betreft deurtjes ben ik er nog niet uit of ze in- of opliggend moeten worden.
    Inliggend, met +/- 40 mm. stijlen tussen de kastjes vind ik ook erg mooi...
    Bedankt voor het compliment, betreft je de stel mogelijkheden, met de inboor paumelles heb je net zoveel stel mogelijkheden mee als de inboor scharnieren. De reden dat ik die scharnieren niet wou is dat je met de tijd ze toch gaan hangen. bij de oude keuken hebben we ze laten vervangen en een paar maand later gingen ze weer hangen. Als ik bij mensen kom hebben de meeste 8 van de 10 dit probleem bij de keukenkastjes.

Jesse,

Daar kun je best gelijk in hebben, maar zo te zien zijn jou deuren van redelijk gewicht?

Ik wil ook niet op beslag bezuinigen, alleen het beste is goed genoeg..

Ik maak tenslotte zelf een keuken, deels om kosten te besparen, deels om hem geheel
    naar eigen wens te kunnen maken.
    Dan mogen sommige dingen best wat kosten..

Forum Rechten