Hout lijmen als hout niet haaks is

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Hout lijmen als hout niet haaks is [opgelost]

foto (9).jpg

Goedendag,

Ik heb van de week iets gemaakt waarbij ik nogal heb lopen hannessen bij het lijmen met lijmklemmen.
Uiteindelijk is het gelukt maar niet zonder gehannes.
Nu lijkt het erop dat we dit nog een paar keer gaan maken, dus dan wordt het toch wel interessant om te kijken of het niet handiger kan.
Nou kom ik links en rechts handige 'jigs' tegen om bijvoorbeeld schilderij-lijstjes toch in de lijmklemmen te kunnen zetten, maar ons ding is net weer anders en ik kan eigenlijk niet echt een handig hulpmiddel verzinnen om dit voor elkaar te krijgen,
wellicht weet 1 van jullie iets?

In dit geval heb ik een plank die ik met een zaagtafeltje op verschillende plekken steeds doorzaag. Dit doe ik met een zaagslede, waarbij het zaagblad een beetje gekanteld is. Hoe schuin hij staat, weet ik niet, zegmaar een graad of 20).
Een van de afgezaagde stukken wil ik nu verlijmen onder het andere deel. (schroeven/spijkers is geen optie).

Hoe krijg ik dit nu handig voor elkaar met lijmklemmen?
Als het haaks gezaagd zou zijn, dan kan je er gewoon een klem opzetten, maar juist omdat het schuin is, 'duw' je hem dan juist weg.

Alvast hartelijk dank!

Suze en Fred.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Kan je niet een wat groter blok op de werkbank klemmen die aan 1 kany onder dezelfde hoek is gezaagd. Dan kan je je werk stuk beter klemmen. Als een.soort stop zeg maar maar dan onder een hoek. Als de boel vlak is op de zijkant, kan je het.ook op z,n lant leggen en zo tegen een blok aan lijmen.
 
Laatst bewerkt:
A

Arav

Guest
misschien is snel uithardende (2k) lijm een oplossing? je kan dan met je handen de delen zetten waar je het hebben wilt.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
of klein blokje/latje klemmen op de schuine plank waardoor je terug een rechte hoek krijgt tussen dit blokje en de horizontale plank. Nu kan je een 2de klem gebruiken om te klemmen
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Een latje of balkje klemmen aan de buitenkant van iedere lijst en dat latje iets inkepen zodat je een derde klem kunt zetten om de hoek te verlijmen. Alle twee lijsten op een vlakke ondergrond fixeren.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer

Dat is inderdaad zo ongeveer de situatie die ik heb, en dat zou zo te zien zeker een mooie oplossing zijn.
Vanavond meteen aan de slag gegaan en begonnen met de manier van Wimpie en het werkt!
Stom, eerder had ik allerlei blokken hout en een zooi lijmklemmen om ongeveer hetzelfde te bereiken waarbij het hout voor die tijd al steeds losschoot enzo,
vanavond ging het soepel. Door het extra blokje krijg je inderdaad 2 rechte vlakken tegenover elkaar en zit de druk van de laatste lijmklem ongeveer over het midden van het te lijmen vlak.
Wil overigens niet zeggen dat de andere oplossingen niet geschikt zouden zijn geweest, maar met deze ben ik al heel erg geholpen!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Voor het tuinbankje heb ik gebruik gemaakt van hulpklosjes die met G-klemmen worden vastgezet zodat de lijmklem haaks op de verbindingsnaad komt te staan. In dit geval zitten er domino's in die de verbinding op de juiste plek brengen. Mogelijk kun je dit ook regelen met een afgenipt spijkertje in de lijmnaad.

Succes! Fons

IMG_4347.jpg
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
oh, dat van dat spijkertje is ook een goeie om te onthouden!
En stom, want zoals je hem hier hebt in de foto kende ik hem inderdaad van een fotolijstje, maar dan stonden de houtjes recht tegenover elkaar (45 graden?) en werd het door zo'n hulpstukje naar elkaar toegetrokken, maar in mijn situatie zat dat anders en schoof hij weg enzo, en ik kon dus echt even niet verzinnen hoe ik dat dan ook zo kon krijgen.
Inmiddels heb ik hem op soortgelijke wijze wel voor elkaar gekregen.foto (10).JPG
 

Bijlagen

  • foto (10).jpg
    foto (10).jpg
    47,4 KB · Weergaven: 181

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zit inderdaad iets vreemds op die site. Dit is het nuttige gedeelte op die pagina:

weridangleclamp.jpg

Bessey’s irregular angle clamp solves one of the most frustrating problems in building staircases: clamping two pieces of wood together when they’re not joined at a 90-degree angle. Standard bar clamps either can’t get a grip (or will mar the finish), and strap clamps don’t hold well enough. But the Bessey’s ball-and-socket clamping surface adjusts from 15 to 180 degrees to hold perfectly.

The system consists of two spearate clamps — one to grab onto the angled piece and another to hold the square piece and pull the two together. Here’s how it works: first secure the smaller clamp (on the ball and socket end) to the angled piece, then position the large bar clamps by hand to bring the two work pieces together. Finally, tighten the clamp’s screw to firmly clamp the two in place.

Besides staircases railings — which almost by definition involve odd angles — we’d imagine this would work well furniture work, too.

Street pricing starts at $40.

Zoekterm: Irregular Angle Clamp [Bessey]
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.