steigerhouten blad verlijmen

A

Arav

Guest
Hallo allemaal,

Voor een steigerhouten kajuit-kinderbed-projekt wil ik voor de lange staande zijde( 2m bij +-1m hoog) de planken gaan verlijmen (vertikaal staand). Het hout is momenteel gedroogd tot 14% ( gekocht als geschaafd ovengedroogd)
Nu verwacht ik dat dit nog verder zal krimpen eenmaal in elkaar gezet en op de plaats van bestemming.

Zou dit paneel van 2m bij 1m dan -gezien het feit dat de lijmverbinding sterker is dan het hout normaliter- dan in zijn geheel gaan krimpen of kan ik toch scheuren gaan verwachten? Heeft de manier van monteren daar nog invloed op? Stel dat het paneel 1 cm. zou krimpen dan komen het voet- en hoofdeinde 1 cm naar elkaar toe, hoe zou ik dat kunnen ondervangen?
Ik bedacht me dat door de planken door de helft te zagen in de lengte ( van 19 naar +-9,5 cm) de krimp te verminderen is of heeft dat weinig zin ? Voordeel zou dan wel weer zijn dat de planken minder bol/hol zouden komen staan.
Bedankt!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Arav,
een verlijmd paneel gedraagt zich als 1 geheel, en gaat dus als geheel krimpen of uitzetten. Met 14% kun je inderdaad nog krimp verwachten. Als je kan, zou ik het hout ruim op voorhand kopen en laten acclimatiseren in de ruimte waar het bed uiteindelijk komt (of andere ruimte met gelijkaardige condities). Hout krimpt haast niks in de lengterichting, dus hoofd- en voeteinde gaan niet naar elkaar toe krimpen. Het beweegt wel in de breedte, zoals aangegeven met de pijl:

woodscience_lead.jpg

Daar ga je dus rekening mee moeten houden bij montage. Veel constructieplannen in steigerhout houden daar geen rekening mee, heb ik de indruk. Als het paneel geen kant op kan omdat het vastgepind zit tussen meerdere schroeven, krijg je inderdaad barsten. Verlijm de planken om en om, zoals 2de prentje op figuur. Dan vermijd je dat alles bol komt te staan zoals in 3de prentje. Je kan dan wel licht gegolfd oppervlak hebben als je hout niet droog is, maar niet zo overdreven zoals op figuur. Als je iedere plank nog eens doormidden zaagt, krijg je dan meer golfjes die kleiner zijn, dus het kan er wel voor zorgen dat het paneel rechter is. Maar het hoeft eigenlijk niet per se.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.