Eerste werkstukken

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Met wat podium-angst laat ik hier de eerste werkstukken zien van mijn prille draaiers bestaan (met Teknatool 1642).

Een handvat voor een oude guts van mijn vader of grootvader in robinia / pseudo-acacia, en een kommetje van iepen hout met wat schimmel erdoor.

Dat eerste ging eigenlijk erg goed (tussen de centers) en de tweede was wat lastig om het hout goed glad te krijgen. Is ook niet helemaal gelukt dus daar zoek ik nog wel eens wat advies over. Ik heb het gedraaid met scherpe gutsen en het zachte hout van de schimmel bleef toch wat rafelig. Ik heb het binnen en buiten met een scherpe schraper zo goed mogelijk glad gemaakt maar er blijft wat te wensen over..

Als iemand een tip heeft, ik houd me aanbevolen.

Groeten Hans

DSC_4294.jpgDSC_4297.jpgDSC_4299.jpgDSC_4300.jpgDSC_4301.jpgDSC_4302.jpgDSC_4305.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het handvat ziet er mooi uit Hans, helaas kan ik je vraag niet beantwoorden daar ik zelf een leek op het gebied van houtdraaien ben. Ik denk wel dat je als beginnend draaier beter kunt beginnen met de hardere houtsoorten zoals eik, en beuk, tenminste zo werkt het ook met houtsnijden. Hoe zachter het hout hoe scherper de beitel moet zijn om een mooie snede te krijgen, hoe botter de beitel des te meer uitbrekers je krijgt. Ik zie dat je het kommetje ook niet geschuurd heb, is daar een reden voor, of wil je het met de schraper glad krijgen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo Pel,

De onderste foto is van het afwerken van de onderkant en de bovenste foto's zijn geschuurd en geolied . Schuren tm korrel 400, maar daarmee krijg je de rafels niet weg, die steken iets te diep. Gutsen waren vlijmscherp, gepolijst op korrel 3000.. Iepenhout is trouwens erg vast, en taai, alleen het aangetaste deel niet zo..

Andere delen van die houtslab heb ik gebruikt (en nu ook weer) voor snijwerk en toen heb ik er niet zo veel last van gehad.



Groet, Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Henk, ik denk dat ik daarnaar zocht en je ziet kennelijk niet de richting in een <ander> draaigereedschap of techniek. Dan moet ik CA lijm eens uitproberen.

grtz Hans
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Hans ikzelf ben ook nog maar aan het beginnen met houtdraaien, ik vraag me af of je dat ook niet gefixed krijgt met sanding sealer? Maar CA lijkt me ook zeker een goede oplossing.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi, inmiddels wat verder met experimenteren: een klemchuck gemaakt (zo heet dat toch in goed nederlands?) om de binnenkant na te bewerken met sanding sealer en dat werkt goed, en ook een setje gekocht om het schaaltje in te klemmen voor de zij en onderkant. Tenslotte met tungolie afgewerkt.

PS Hierna maak ik een nog een stamper en dat is het opeens een vijzel geworden.

IMG_1213.jpgIMG_1212.jpgIMG_1211.jpgIMG_1214.jpgIMG_1209.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi kommetje en mooi glad afgewerkt Hans, maak je de stamper van de vijzel van het zelfde hout of gebruik je daar een andere hardere houtsoort voor?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Pel, de kom is van iep met slaap. Ik heb iep als eerste keus, en robiniapseudoacia als tweede. Verder heb ik een kistje van RickKoorman met allerhande, maar daar ga ik in grasduinen als de eerste twee niet passen qua kleur en teint.

Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.