SawStop coming to Europe (zijn bezig met certificatie)...

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
FYI

Van Sawstop kreeg ik (vandaag) het onderstaande antwoord op mijn vraag of er plannen zijn om hun tafels ook in Europe te gaan verkopen.

Ik vermoed dat nog even gaat duren, maar voor sommige wellicht goed nieuws. Ik ben zelf aan het kijken naar een tafel, maar heb verder geen haast.

Thank you for your interest! We are excited to introduce SawStop to the UK and Europe, and we are working on the necessary certifications.

Although we don't have an exact date on when we will be able to enter the European market, we could use your help! Can you tell us how you heard about SawStop? From which retailer would you like to purchase SawStop products in your area?

Thank you for your help. We’ll send you a note as soon as SawStop is available.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Toch gekeken hoe snel de Sawstop gewoon stopt: 4 seconden , lijkt OK
Sja en hier de links hoe het er in het echt (als het dreigt mis te gaan) eruit ziet, toch wel rete snel ...

https://youtu.be/eiYoBbEZwlk?t=98

https://youtu.be/E3mzhvMgrLE?t=48

Volgens mij zit er compleet andere aandrijving achter? Immers alleen het "remblok" en de zaag ben je kwijt, lijkt me niet zo lekker voor de motor om zo abrupt te stoppen.

Anyway, toch beter dan een paar vingers lijkt me ...
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dit gaat hoogst waarschijnlijk nog een hele tijd duren.
Meer als een half jaar geleden heb ik al eens contact gehad met hun.
Toen waren ze ook al bezig met ceritficering. En volgens die beste man ging het nog wel een tijdje duren.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toch wel raar nu dat ze door Festool opgekocht zijn, of misschien juist niet.

Uit nieuwsgierigheid, welk model zouden jullie hier graag kunnen kopen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een mooie ontwikkeling op gebied van veiligheid
Kan natuurlijk niet uitblijven dat er iets gaat komen waarbij je niet meer div. onderdelen hoeft te vervangen
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Een mooie ontwikkeling op gebied van veiligheid
Kan natuurlijk niet uitblijven dat er iets gaat komen waarbij je niet meer div. onderdelen hoeft te vervangen

Bosch heeft zoiets toch. Zelfde princiepe dat het blad weg klapt maar blad wordt niet verwoest en een cartrige gaat 2x mee.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Bosch heeft zoiets toch. Zelfde princiepe dat het blad weg klapt maar blad wordt niet verwoest en een cartrige gaat 2x mee.
Yep, Bosch REAXX. Maar volgens mij alleen een "contractor" zaag.

Verbaast me sowieso dat het allemaal eindeloos duurt, dit bestaat al even ~ 20 jaar. Nu kent men in the US-of-A volgens mij geen Riving knife (dat is iets Europees?), en wellicht ligt het aantal ongelukken daar wat hoger? Maar goed, het gevaar ligt om om de hoek.... en dan ben je je vingers kwijt ...

Ik zou er vanuit gaan dat je niet iedere maand cartridges moet kopen. Volgens mij heb je niks te zoeken in een werkplaats als die beveiliging er een paar x per jaar inschiet. Je moet ook opletten dat men niet denkt "ach het maakt allemaal niet uit, want er is toch een beveiling".

Als ie dan een x gebruikt wordt en het kost je ~ 200 EUR, so be it. En of dat dan 100 of 200 E is, zou mij niet uitmaken. Je eigen risico is hoger zullen we maar zeggen :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is paradoxaal om aan één kant een geweldige technologie te hebben, maar dan op zulk een achterhaald concept dat inherent gevaarlijker is om te gebruiken dan wat je tegenwoordig in de EU ziet.
De contractor versie lijkt mij de enige die hier zou kunnen werken, op zich is die evenwaardig aan andere "draagbare" zaagtafels hier, en ik heb gemerkt dat alle gevallen van verwonding die ik ken, kwamen van dit type zagen op bouwwerven waar je met bevroren vingers latten zit te duwen langs het blad dat volledig omhoog staat, zonder beschermkap of "riving knife" omdat je geen tijd hebt voor die onzin...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nu kent men in the US-of-A volgens mij geen Riving knife (dat is iets Europees?), en wellicht ligt het aantal ongelukken daar wat hoger?

Het zou prettig zijn als je post vanuit kennis en niet zomaar aannames doet.....
Een sawstop zaag komt gewoon met een riving knife, net zoals alle zagen die daar nu verkocht worden trouwens. En voor je aanname dat er in de VS meer ongelukken met een zaag gebeuren heb je vast een bron?

Het is paradoxaal om aan één kant een geweldige technologie te hebben, maar dan op zulk een achterhaald concept dat inherent gevaarlijker is om te gebruiken dan wat je tegenwoordig in de EU ziet.
En wat is dan dat achterhaalde concept? Het gebruik van de zaagtafel om verbindingen/dado's te maken?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bosch heeft zoiets toch. Zelfde princiepe dat het blad weg klapt maar blad wordt niet verwoest en een cartrige gaat 2x mee.

Klopt, maar áls ik me de test goed herinner was dat systeem een stuk(je) trager, waardoor de kans op schade aan ledematen groter is
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Saw Stop heeft de rechtszaak tegen Bosch heeft gewonnen, waardoor de Bosch Reaxx niet op de markt komt. Dit was het Bosch systeem:


Wat ik begreep van andere posts op diverse fora is dat:
- De eigenaar van Saw Stop heeft altijd pogingen gedaan om het systeem achter Saw Stop te licenceren aan andere bedrijven, maar dat dit door een te hoge vraagprijs nooit heeft plaatsgevonden. Het is niet te controleren of deze bewering klopt
- Het leek er een tijd op dat in de VS een dergelijk systeem verplicht zou worden op zaagtafels. Echter, gezien de houding van de Trump regering, is dit nu onwaarschijnlijk. De mogelijke verplichting zou ook een goede reden voor Tooltechnic Systems (het bedrijf achter o.a. Festool en Narex) zijn geweest om Saw Stop te kopen. Maar wederom: dit zijn speculaties.
- Een andere reden voor de verkoop is dat het patent over een paar jaar afloopt, waardoor je nu nog kunt cashen als eigenaar.
- Festool geeft aan dat ze nu geen plannen hebben om dit systeem te gaan verwerken in Festool producten. Maar ook hier geldt dat je weinig waarde kunt hechten aan een dergelijke uitspraak, aangezien weinig bedrijven inzage geven technieken die in toekomstige producten komen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmm zeker niet trager, ik had een ander filmpje op mijn netvlies staan

# Jammer dat sawstop te duur wilde verkopen
# jammer dat een rechter concurentie in de weg staat, daardoor blijft de techniek (te) lang stil staan

Dit soort technieken zal vast wel op grote(re) schaal toegepast worden, maar het zal wat langer duren...
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
# Jammer dat sawstop te duur wilde verkopen
# jammer dat een rechter concurentie in de weg staat, daardoor blijft de techniek (te) lang stil staan
Dit soort technieken zal vast wel op grote(re) schaal toegepast worden, maar het zal wat langer duren...

Dus in jouw optiek is het in een vrije markt aan mensen zoals jij om te bepalen wat een (particuliere) uitvinder aan kosten mag vragen aan de grote multinationals? Of zou het wellicht gewoon een kwestie van onderhandelen kunnen zijn?
En een rechter is er natuurlijk ook niet ook te zorgen dat anderen zomaar gratis inbreuk maken op ideeën van anderen?

Bijzondere gedachten allemaal....

Het blijft jammer dat de grote fabrikanten er zo'n 15 jaar geleden voor gekozen hebben de (illegale) afspraak te maken dat zij geen onderhandelingen wilden voeren met de uitvinder, en dat de paar kleine fabrikanten die dat wel deden daarna de onderhandelingen moesten stopzetten. Dit is helaas de normale manier van opereren van de gevestigde orde en dan is het daarna wel heel makkelijk om te zeggen dat het gebruik te duur was.

Wat dit soort grote partijen liever doen, zie Bosch hier, is wachten op de markt ipv innoveren en als ze dan zien dat een concurrent zoals Sawstop opstaat ze om een bestaand patent heen proberen te werken. Dat is volgens de rechter ook bij Bosch het geval. Ze bedenken zelf een nieuw mechanisme om de zaag te laten stoppen, waarschijnlijk zelfs beter dan wat Sawstop nu gebruikt. Maar ze maken daarbij wel snel, zonder licentie, gebruik van de methode om dit mechanisme in werking te zetten. En laat dat nou één van de belangrijkste patenten zijn waar ze willens en wetens niet voor willen betalen. Daar gaat de rechterlijke uitspraak ook over.

En het bizarre is ook nog eens dat er in de VS genoeg mogelijkheden zijn om van patenten van anderen gebruik te maken tegen een "redelijke" vergoeding. Het te betalen bedrag kan dan worden getoetst en soms zelfs vastgesteld door onafhankelijke instanties... maar het vereist wel bereidheid van de grote fabrikanten om iets te betalen, en dat doen ze liever niet. Zeker niet als ze met een relatieve buitenstaander te maken hebben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.