SawStop coming to Europe (zijn bezig met certificatie)...

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik mag hopen dat dat een typefout is?
Ik ken de exacte Europese certificatie vereisten niet maar een tafelzaag moet snel (<10 sec?) kunnen stoppen wanneer die uitgeschakeld wordt. Dus voor een certificatie moet de Sawstop daaraan voldoen, er is geen verplichting voor "flesh sensing technology". Ik was dan ook nieuwsgierig waarom hij in certificatie blijft en of de Sawstop snel stopte anders hadden we een leuk paradox.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dus in jouw optiek is het in een vrije markt aan mensen zoals jij om te bepalen wat een (particuliere) uitvinder aan kosten mag vragen aan de grote multinationals? Of zou het wellicht gewoon een kwestie van onderhandelen kunnen zijn?
En een rechter is er natuurlijk ook niet ook te zorgen dat anderen zomaar gratis inbreuk maken op ideeën van anderen?

Bijzondere gedachten allemaal....

Weet je wat ik bijzonder vind, de toon die je zet, je lijkt het allemaal wel te weten
Want het is aan mensen zoals IK om te bepalen wat wel mag (en wat niet) waar haal je die wijsheid vandaan ?!
Ik schreef toch echt JAMMER dat.... !
iets in de weg staan OF gezonde concurrentie aanmoedigen zijn twee verschillende dingen

Het zou prettig zijn als je post vanuit kennis en niet zomaar aannames doet.....

Kennis en aannames.... die is leuk, wat denk je van deze:

Wat dit soort grote partijen liever doen, zie Bosch hier, is wachten op de markt ipv innoveren en als ze dan zien dat een concurrent zoals Sawstop opstaat ze om een bestaand patent heen proberen te werken. Dat is volgens de rechter ook bij Bosch het geval.

Dus omdat de rechter dat vind is dat een aangenomen/bewezen feit ?!
Ben je bekend met het hoger gerechtshof, is dat niet om zaken opnieuw te laten beoordelen omdat een rechter het óók fout kan hebben, is tenslotte ook maar een mens
Dus zelfs als een rechter iets vind, toch kan hij/zij er naast zitten

Ik gun sawstop alles hoor, echter als bedrijven niet verder met elkaar kunnen/gaan zoals in dit geval blijft een dergelijke techniek vaak op kleine schaal toegepast en dat is jammer
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En wat is dan dat achterhaalde concept? Het gebruik van de zaagtafel om verbindingen/dado's te maken?

Het probleem zit in de zaagmachine zelf, een vierkante tafel met zaagblad in het midden, waarvoor je zelf een slede moet bouwen wil je dwars zagen. Dat concept is pre-historisch en gevaarlijk.

Ikzelf heb een dado frees op mijn Felder en vind dat geweldig, als sawstop hier wil komen dan gaan ze hun machines moeten herdenken want ze zijn niet gemaakt om geremd te stoppen zoals dat hier verplicht is, en zeker geen traditionele dado stack. Dat laatste gaat waarschijnlijk nooit toegestaan worden op hun lichte zaag hier, en sowieso nooit met een stack zoals ze die in de VS gebruiken want die verschuiven onderling en als je ze remt draaien ze de moer van de as los.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat de grote fabrikanten waarschijnlijk niet mee wilde gaan is omdat vanaf het moment dat je de techniek introduceerd je geen enkele machine meer zonder kunt verkopen. Dat zou namelijk direct aanleiding zijn om een fabrikant aan te klagen omdat hij nog onveilige machines verkoopt. Net zoiets als een autofabrikant die een auto zonder gordels verkoopt. Daar is echter inmiddels wetgeving voor gekomen.

Wat ook speelt is dat de techniek een zaagmachine niet veilig maakt, maar veiliger. Het is namelijk een techniek die voorkomt dat je een vinger afzaagt, maar de kickback (terugslag) en de voor ogen schadelijke wegspringende delen blijven ook bij deze machine nog steeds hetzelfde risico. De bediener moet dus nog steeds met alle voorzichtigheid en passende maatregelen aan deze machine staan, ook al zit er extra technologie op.

Het blijft in de basis een krachtapparaat dat met snijdend geweld door hout heen gaat. Die basisbewerking kun je niet anders uitvoeren om een stuk hout een andere vorm of maat te geven. De voorziening voorziet hier alleen in om de ledematen hierbij niet te zagen, maar de kracht blijft aanwezig.

De veiligheidseisen zijn in Europa anders en ook beter. Er moet verplicht een rem opzitten(de eisen hieraan zijn in normen vastgelegd), en het gebruik van Dado stacks is in principe verboden, alhoewel Felder hier wel in voorziet. Het heeft te maken met het remmen en het verbod om blinde zaagsnedes te maken, alhoewel dat door de bediener natuurlijk genegeerd kan worden. De blinde snedes maken we dan met een frees.

Dat de cabinetsaw een verouderd concept is is duidelijk. Al lang geleden vond ene meneer Altendorf de formaatzaag uit, wat in geheel Europa in professionele werkplaatsen de defacto standaard is. Daar zijn ze aan de andere kant van de plas nu nog niet achter gekomen, gezien het feit dat alleen Europese en Aziatische fabrikanten voorzien in formaatzagen. De ergonomie en andere positie van de bediener maken deze machines al een stuk veiliger door de aanslagen, geleidingen, betere afzuiging, rem en positie van bedieningselementen.

Het feit dat het zo moeizaam gaat met de introductie van de Sawstop technologie komt door enerzijds de verstrengelde belangen van de uitvinder, en de conservatieve gebruikers aan de andere kant. Let wel, dit is van toepassing op de Amerikaanse markt, de Europese is gewoon anders, alleen al door de vooruitstrevende ontwikkelingen die zijn gemaakt op de machines.

De gedachte om het aantal ongelukken te verminderen blijft natuurlijk nobel, maar Volvo stelde zijn autogordel ook vrij beschikbaar om het gemeenschappelijke belang te dienen, terwijl er wel patent op is aangevraagd destijds.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor mensen die hoofdzakelijk met massief hout werken heeft een formaatzaag niet echt voordelen. Hij neemt vooral veel ruimte in.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mijn ervaring met de K3 zijn op plaatmateriaal bijzonder positief, voor schulpen ben ik een stuk minder positief en kon ik niet echt wennen vooral met dunner materiaalgebruik. Daarnaast heb ik al tijden een goede afkortzaag dus zou voor mij een cabinetsaw prima voldoen, wel met spouwmes, beschermkap en een aangepaste langs geleider. Ik zie het veiligheids aspect van de zaag die stopt voor die je vingers eraf zaagt wel en zou deze serieus overwegen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het probleem zit in de zaagmachine zelf, een vierkante tafel met zaagblad in het midden, waarvoor je zelf een slede moet bouwen wil je dwars zagen. Dat concept is pre-historisch en gevaarlijk.

Waarom? Ik zie diverse houtbewerkers met zo'n slede werken. Ziet er veiliger uit dan schulpen met zo'n zaag. Een aantal handelingen gaan daarmee veiliger dan met andere apparaten (bv. kleine stukjes op een afkortzaag).
 

tuoh

Oud hout
Voor mensen die hoofdzakelijk met massief hout werken heeft een formaatzaag niet echt voordelen. Hij neemt vooral veel ruimte in.

Dit is een misvatting die nogal eens gemaakt word, het tegendeel is echter waar. Een formaatzaag is namelijk DE perfecte tool om boolhout te schulpen en af te korten, door de lange roltafel gaat het schulpen als een fluitje van een cent.
Voor lange stukken word de zijtafel gewoon verwijderd en komt er op de rolwagen een "schoen"te zitten om de planken of boomschalen tegen te stoten tijdens het zagen. Met deze machine heb je geen smetlijnen nodig, gewoon op de tafel uitlijnen en zagen maar.

De formaatzaag is tegenwoordig de "alleskunner" in het werkhuis, die klaart alle klussen in een handomdraai. Om lange en brede stukken te verwerken heb je nu éénmaal ruimte nodig, elke vierkante meter besteed aan deze zaagmachine is welbestede ruimte:p
 

tuoh

Oud hout
Waarom? Ik zie diverse houtbewerkers met zo'n slede werken. Ziet er veiliger uit dan schulpen met zo'n zaag. Een aantal handelingen gaan daarmee veiliger dan met andere apparaten (bv. kleine stukjes op een afkortzaag).

Je bent zaaghoogte kwijt met zo een slede en het is gewoon een verouderd concept. 46 jaar geleden heb ik op een dergelijke manier nog meubelplaat (melamine) staan zagen op een oude Danckaert schulpzaag. Het zaagblad van dienst was een HSS exemplaar met een fijne vertanding (Widia was nog een natte droom op dat moment) na vier zaagsneden zag je door de rook het plaatmateriaal niet meer liggen! Kl..twerk al bij al.

Er zijn geen voordelen aan een dergelijke configuratie, het is gewoon geboren uit armoede (bij gebrek aan iets beters) Dat kunnen we nu niet meer zeggen, er zijn voldoende modernere en veiligere optie's. dan staan klooien met een houten slede. Zelfs op de grootste paneelzagen is werken met klein spul even veilig als met grote stukken ( als je weet waar je mee bezig bent)

Dat het merendeel van de houtverwerkende Amerikanen nog op deze manier wil werken zegt genoeg over hoe inventief die mannen zijn, de tijd is daar gewoon blijven stilstaan.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Bijtel, André heeft net uitgelegd wat ik ook denk, de paneelzaag doet alles gewoon beter, inclusief massief schulpen en afkorten.
Heb je een paneelzaag dan heb je eigenlijk geen afkortzaag meer nodig, de mijne gebruik ik hoogstens een paar keren per maand en praktisch nooit voor meubelbouw of iets precies.

Wil je even precies en praktisch afkorten met een afkortzaag dan moet je een meters lange tafel bouwen, met afmeting, T-tracks en aanslagen. Het voordeel is dat het tegen een muur kan, maar uiteindelijk neemt het evenveel lengte in als een paneelzaag. Je ziet ook in de VS hoe ze gewoonlijk zelf een gigantische uitvoertafel bouwen waarin de tafelzaag zit, en die vaak nog als werkbank dient. uiteindelijk heb je iets dat niet erg praktisch is en toch veel plaats inneemt.

Je brengt mij wel op het idee van een mini slede voor de paneelzaag, stukken korter dan 15cm kan je daar standaard niet makkelijk op doen.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Voor de professionele bedrijven heeft Griggio de Unica safe formaatzaag gemaakt.
Stopt ook binnen 5 ms en is binnen twee minuten weer in bedrijf.
Demo filmpje staat op YouTube en die duwen wel redelijk door met de knakworst
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Er zijn geen voordelen aan een dergelijke configuratie, het is gewoon geboren uit armoede (bij gebrek aan iets beters) Dat kunnen we nu niet meer zeggen, er zijn voldoende modernere en veiligere optie's. dan staan klooien met een houten slede. Zelfs op de grootste paneelzagen is werken met klein spul even veilig als met grote stukken ( als je weet waar je mee bezig bent)

Verouderd concept? Dat zijn bijna alle handgereedschappen ook. Had jij niet een handmatige draaibank gebouwd ;););)

Ik ken een formaatzaag niet genoeg om te weten hoe je bewerkingen van een slede uitvoert. Ik zou dat graag nog eens willen zien. Het zou me verbazen als een slede daarmee overbodig wordt. Is een slede niet gewoon een compacte roltafel?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Verouderd concept? Dat zijn bijna alle handgereedschappen ook. Had jij niet een handmatige draaibank gebouwd ;););)

Ik ken een formaatzaag niet genoeg om te weten hoe je bewerkingen van een slede uitvoert. Ik zou dat graag nog eens willen zien. Het zou me verbazen als een slede daarmee overbodig wordt. Is een slede niet gewoon een compacte roltafel?

Geef je geen antwoord op jouw eigen vraag? Een slede is (zwart-wit gezegd) gewoon een compacte roltafel en aangezien formaatzagen een roltafel hebben is de slede overbodig.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Hierbij twee voorbeelden van het werken met een hulpslede op de roltafel van mijn Hammer C31 combimachine. Vooral gemaakt om zeer nauwkeuring de groeven te kunnen spatiëren en/of het voorkomen van uitbreeksels aan de achterkant van het groevenwerk.

Fons


 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik denk dat je met verouderd, beproefd bedoeld. Ik denk dat ieder een afweging maakt op gebruik, ruimte en budget. Voor veel mensen is een cabinet zaag blijkbaar een prima oplossing. Persoonlijk zal ik nooit iets kopen met een stuk aluminium als rolwagen. Ik gebruik mijn zaagmachine vaak als werkbank en ik heb niet de verwachting dat zo'n rolwagen een sessie richtwerk overleeft. Mijn oude stuk gietijzer heeft daar geen moeite mee. Het hele sawstop gebeuren vind ik onzin. Je moet je aanleren, lichaamsdelen die je nog nodig denkt te hebben, niet in de buurt van draaiend gereedschap te houden. Ook niet even snel.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik denk dat je met verouderd, beproefd bedoeld. Ik denk dat ieder een afweging maakt op gebruik, ruimte en budget. Voor veel mensen is een cabinet zaag blijkbaar een prima oplossing. Persoonlijk zal ik nooit iets kopen met een stuk aluminium als rolwagen. Ik gebruik mijn zaagmachine vaak als werkbank en ik heb niet de verwachting dat zo'n rolwagen een sessie richtwerk overleeft. Mijn oude stuk gietijzer heeft daar geen moeite mee. Het hele sawstop gebeuren vind ik onzin. Je moet je aanleren, lichaamsdelen die je nog nodig denkt te hebben, niet in de buurt van draaiend gereedschap te houden. Ook niet even snel.
maar, zelfs al heb je je het nog zo goed aangeleerd gaat het wels fout, over vermoeid, afgeleid, etc.. Dan kan je je nog zo goed alles hebben aangeleerd, een mens maakt fouten. Als het gevolg van een fout minder erg wordt, is het dan ook onzin?

We hebben toch ook rijles voordat je de weg op gaat, en toch knallen er mensen tegen elkaar op? En de gevolgen van het ongeluk te beperken hebben we airbags.. Vind je die ook onzin?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hierbij twee voorbeelden van het werken met een hulpslede op de roltafel van mijn Hammer C31 combimachine. Vooral gemaakt om zeer nauwkeuring de groeven te kunnen spatiëren en/of het voorkomen van uitbreeksels aan de achterkant van het groevenwerk.

Fons

Mooie voorbeelden van een prima oplossing, geeft wel aan dat voor de moderne formaatzaagtafel een slede ook geen overbodige luxe is
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Je brengt mij wel op het idee van een mini slede voor de paneelzaag, stukken korter dan 15cm kan je daar standaard niet makkelijk op doen.

Daar is de ‘Fritz und Franz’ voor uitgevonden; zijn legio filmpjes over (zie hieronder een voorbeeld) & kost je een uurtje om te maken. Als ik me niet vergis heeft Festool ook een documentatieblad met werkwijze…


Ik zie dat in de notes bij dit filmpje verwezen wordt naar Holzidee nummer 13. Die heb ik digitaal — vanaf pagina 45 een beschrijving van het maken van een F+F (maatvoering voor een Felder KF700, maar dat is aan te pasen).
Downloadlocatie van Festool: https://www.festool.de/wissen/bauplaene-und-holzidee#Holzidee
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Geef je geen antwoord op jouw eigen vraag? Een slede is (zwart-wit gezegd) gewoon een compacte roltafel en aangezien formaatzagen een roltafel hebben is de slede overbodig.

Das kip-ei verhaal :) De meeste zaagtafels hebben geen roltafel. De vraag is of een roltafel zoveel voordelen biedt, dat je daarvoor kiest, ipv een aparte slede. Daarbij de nadelen van een roltafel ook betrekken bij formaattafels bv. het formaat :rolleyes:). Nog even los van of je alle werkzaamheden wel met een roltafel uit kan voeren (vast niet).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.