SawStop coming to Europe (zijn bezig met certificatie)...

tuoh

Oud hout
Misschien toch eerst eens een tijdje ervaring opdoen met formaatzagen alvorens een oordeel te vellen over het nut van roltafel en zijwagen bij die dingen.

Ieder zinnig mens zal ook wel beseffen dat een machine GEEN werkbank is, en zeker ook GEEN aambeeld, was dat wel zo dan had elke smid wel een formaatzaag in het atelier staan:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Als de ruimte beperkt is, moet je multifunctioneel gereedschap kopen. Momenteel ligt er een versnellingsbak in onderdelen op mijn zaagtafel. Ik heb ook toxiq zijn losse kop hierop gelast. En ik gebruik het bovenblad geregeld om ijzer op te richten. En geloof het of niet, maar ik maak er ook nog kozijnen en paneeldeuren op. Ik ben vast en zeker geen zinnig mens, maar een knap aambeeld is duurder dan een gebruikte cabinet zaag en je kan er alleen maar op smeden.
 

tuoh

Oud hout
Nou, het is alleszins een originele manier om (houtbewerkings)machines) te selecteren:p

Zo ken ik er ook nog wel paar: combi's met uitneembare freesas zijn te verkiezen boven die met vaste as, de eerste zijn namelijk ook perfect te gebruiken als parasol voet, of zelfs als urinoir.
Of, een vlakbank met gegroefde bladen verdient de voorkeur omdat je deze machine ook kan gebruiken om vlees of vis op te grillen;)

Met andere woorden, het slaat nergens op.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik begrijp wel dat @Chevy66 het meeste haalt uit zijn beschikbare ruimte, mijn eerste werkbank was een stalen lastafel waar ik de ene dag op stond te lassen, de andere deed aan mechaniek of nog hout schuren. Verre van ideaal, maar soms is het dat of niets.

Maar als je de ruimte hebt, en vooral ook het budget, dan is een zaag met loopwagen (paneel formaat of niet) tegenwoordig de enige zinnige keuze. De oplegtafel is optioneel en sowieso makkelijk afneembaar. Het ruimte aspect is dus niet altijd waar, de kleinste Hammer zonder oplegtafel is even groot als, en een oneindig betere machine dan de duurste Saw Stop, zonder enige discussie. Buiten het veiligheids-aspect, wat op zich erg relatief is want om je vandaag met een moderne Europese zaagmachine, volgens de normen uitgerust te verwonden, moet je het het echt wel opzettelijk doen.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik weet een ding: mijn eerste zaagtafels waren zonder looptafel, maar eens je een goede (!) loopwagen gewend bent, dan wil je niks anders meer. Een goede loopwagen met oplegtafel biedt zoveel mogelijkheden, zodat ik, net als Benchworks hierboven aangeeft, mijn afkortzaag nog nauwelijks gebruik. Ook qua veiligheid is dit een enorm voordeel. Voorwaarde is wel dat de looptafel soepel loopt, want bij de moderne machines het geval is.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Misschien toch eerst eens een tijdje ervaring opdoen met formaatzagen alvorens een oordeel te vellen over het nut van roltafel en zijwagen bij die dingen.

Ieder zinnig mens zal ook wel beseffen dat een machine GEEN werkbank is, en zeker ook GEEN aambeeld, was dat wel zo dan had elke smid wel een formaatzaag in het atelier staan:p

Effectief, en als je er een stevig budget tegenaan gooit, zoals bijvoorbeeld een Hammer of een Felder, dan ben je er zuinig op, en gebruik je ze waarvoor ze dient :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Chevy66 is niet alleen. Ik zag toevalig de EngelsCoachShop een wagen uit elkaar halen en ja op de zaagtafel, al is er daar geen gebrek aan plaats. Massief gietijzer heeft iets voor hamers. Monteren gebeurde op schragen. Effectief de tijd is daar gewoon blijven stilstaan :)

EngelsCoachShop.JPG

youtu.be/REzVMrM_nP4?t=4m43s
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Wat ik probeerde aan te geven is dat mensen, doordat ze verschillend werk maken en in verschillende ruimtes werken, ook andere eisen aan hun machine stellen. Domweg stellen dat je met een ouderwetse cabinet zaag, jezelf te kort doet, en dat je eigenlijk wel een machine met roltafel moet hebben tegenwoordig is niet voor ieder zo. Ik zit midden in de stad en heb een werkplaats van 2,4meter breed. Daar in ga je met een altendorf met roltafel geen euro meer verdienen. Je kan hem niet eens neerzetten. Maar ik heb geen extra kosten en ik kan lopend of op de bakfiets naar mijn meeste klanten. Doordat ik weinig ruimte heb, heb ik wel efficient leren werken. En een stevige gietijzeren vlakke tafel is erg handig. En voor de meeste hobbymatige klussers is een moderne zaag, met rolwagen, een flinke uitgave. Dan is een al dan niet gebruikte simpele cabinet zaag een goed alternatief. Je moet dan wel een schuiftafel maken als je wil afkorten, maar dat werkt verder prima. Er zit weinig aan dat stuk kan.
 

A.N

Actieve deelnemer
Mooie voorbeelden van een prima oplossing, geeft wel aan dat voor de moderne formaatzaagtafel een slede ook geen overbodige luxe is

Op de meeste moderne formaatzagen zitten o.a groefbewerkingen geprogrammeerd.Wij gebruiken ze elke dag voor laden, achterwandinkepingen etc en is een slede daarvoor overbodig geworden.
Als je met meerdere mensen werkt is het efficiënt en krijg je elke keer hetzelfde resultaat tot 1/10 nauwkeurig.

Maar ik begrijp ook wel dat zo`n apparaat voor sommigen complete overkill is :cool:
Voor ons is het de belangrijkste en meest gebruikte machine in de werkplaats

groeven.jpg

instellen groefbewerking.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.