Halveslag trap maken

smurf

Nieuw lid
20 okt 2014
9
0
IJmuiden
Hoi
Ik wil graag zelf een trap maken naar mijn zolder
Het gaat op een halve slag trap
Nu ben ik van huis uit geen geschoolde timmerman maar met de juiste beschrijving en of bouw tekeningen ben ik er van overtuigd dat ik het wel kan maken

Ik weet dat iedere trap net anders is en dat dat temaken heeft met de hoogte (van vloer tot vloer) en de brete en diepte van het trappengat

Nou ben ik eigenlijk opzoek naar een duidelijke bouw beschrijving of een bouwtekening voor een halveslag trap linkse draai

Hopenlijk kunnen jullie mij verder helpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Als je Googlet met: "uitslag trap halve slag", (of draai), zijn er veel tekeningen te vinden. Het woordje slag of draai maakt zelfs uit in het resultaat.
Ik weet alleen niet of je met een halve slag 90° of 180° bedoelt. Van een open trap van 180° heb ik wel een beschrijving. Maar misschien vind je
op internet wel iets beters.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik adviseer je om de trap zelf volledig uit te tekenen. Dan is het veel makkelijker om deze te maken. Hoe nauwkeuriger uitgetekend, hoe makkelijker te maken. Let bij de spil op de randafstanden.

Ik heb zelf een harmonische verdrijving gebruikt. Die is iets lastiger te tekenen, maar de trap loopt daardoor veel beter. Ik heb een aantal (oude) bouwkunde boeken gebruikt met beschrijvingen hoe de trap te tekenen/maken.
 

smurf

Nieuw lid
20 okt 2014
9
0
IJmuiden
Jpandriesse bedankt voor de linkjes maar hier heb ik alleen niet zoveel aan dit is van sites om een trap tekopen en ik will de trap echt helemaal zelf maken

Bijtel. Dat is juist waar ik een beschrijving van wil
Het zagen ,frezen schroeven en lijmen kan ik wel
Alleen het uittrekken (nog)niet

Enne wat is een harmonische verdrijving (ben geen timmerman he)
 

smurf

Nieuw lid
20 okt 2014
9
0
IJmuiden
Jpandriesse het was ook zeker niet lullig bedoeld maar de dingen zoals meten dat weet ik wel alleen het uit teken van an de traptrede , trap spil en de zijkanten (trapdoom volgens mij ) dat is wat ik niet weet en ook niet kan vinden

Als ik op allerlei manieren op Google zoek om zelf een trap te maken kom ik iedere keer bij diverse trappen bedrijven uit
Vandaar mijn frustratie

Weet iemand anders een boek titel waar ik dit uit zou kunnen leren
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.436
393
Dordrecht
Bijna geen docu over te vinden naar mijn ervaring.
Jellema is idd een goede, echter wel wat grofstoffelijk als je niet over behoorlijke ervaring beschikt.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Een goed boek over het maken van trappen is:

‘Moderne houten trappen’
(het ontwerpen, uitslaan, afschrijven en maken van moderne houten trappen)

door F.H. Mijling
Uitgever Ten Hage uit Den Haag

Het zijn drie deeltjes en stammen uit ca, 1935


Misschien te vinden in een boeken antiquariaat of een kringloopwinkel.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
misschien dat je hier ook nog info uit kan halen?
http://fvb.constructiv.be/nl/Over_Constructiv/Publicaties/Zoeken/Detail.aspx?name=Rechte-steektrap-en-bordestrap-(herdruk)&id={01E37D68-BDEA-48C4-89FF-DEF3B49221D0}&page=
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Jellema, de groene versie, 5e druk
Deel 2, hoofdstuk B worden de trappen behandeld

Edit: staat oa op marktplaats
 
Laatst bewerkt:

smurf

Nieuw lid
20 okt 2014
9
0
IJmuiden
Supper bedankt
Ik ga binnenkort even langs de bibliotheek met deze titels om te kijken of ze deze boeken nog hebben en dan ga ik mij even goed in lezen

Als de trap gemaakt is zal ik natuurlijk ook het resultaat met jullie delen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.