Zelfgebouwde 3d printer

WR1944

Oud hout
Hoewel niet vergelijkbaar kwa omvang maar wel in principe kan ik melden dat ik recentelijk een 3D-printer in elkaar heb gezet. Ik was al spullen aan het verzamelen voor een volledige zelfbouw maar er kwam een DIY-kit langs zeilen dat te goedkoop was om het te laten lopen. Ook de recensies waren positief en er is op FaceBook een enthousiaste groep ontstaan. Het is een Anet A8 dat een Chinese kloon is van een Prusa i3. Dit was een bedenksel van een ingenieur uit Tsjechië. En tot op heden ben ik er zeer tevreden over. Ik ga de ervaring met deze printer gebruiken om een iets grotere te maken. Een deel van het materiaal is al in huis.

P1010436q.jpg

P1010434q.jpg

P1010415q.jpg

Aanstaande vrijdag gaan we naar een 40-jarige bruiloft in North Carolina, 8 uur rijden (netto) en dit leek me wel een leuk ding om met m'n printer te showen. Het witte geval is m'n eerste verbetering, een riemspanner.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ah leuk een 3d printer wat voor 1 wil je gaan bouwen dan? Op dit moment heb ik ook nog een Anet A8 ben de Zonestar P802QSU aan het aanpassen en wil een Hypercube Evolution gaan bouwen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hebben een Prusa i3 mk2 kit aangeschaft, een 3 weken geleden. Hij zit nog niet in elkaar, mijn mede sleutelaar (mijn zoon van 11) heeft een druk bestaan ..... Las gisteravond overigens dat Prusa nu de MK3 aangekondigd heeft en dat er voor de recente kopers van een MK2 een upgrade kit komt met korting. Maar niet voor alles want de nieuwe werkt op 24 V en de onze nog op 12. Als ik het geweten had....

Ben overigens zeer verrast over de kwaliteit, alle plastic onderdelen zijn geprint. Prusa heeft een 240 van deze printers om de onderdelen te kunnen printen; ze verkopen er zo'n 6000 per maand.
Alles zit keurig verpakt, per onderdeel alles apart in zakjes en goed gedocumenteerd.

Foto's volgen,

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoewel niet vergelijkbaar kwa omvang maar wel in principe kan ik melden dat ik recentelijk een 3D-printer in elkaar heb gezet. Ik was al spullen aan het verzamelen voor een volledige zelfbouw maar er kwam een DIY-kit langs zeilen dat te goedkoop was om het te laten lopen. Ook de recensies waren positief en er is op FaceBook een enthousiaste groep ontstaan. Het is een Anet A8 dat een Chinese kloon is van een Prusa i3. Dit was een bedenksel van een ingenieur uit Tsjechië. En tot op heden ben ik er zeer tevreden over. Ik ga de ervaring met deze printer gebruiken om een iets grotere te maken. Een deel van het materiaal is al in huis.



Aanstaande vrijdag gaan we naar een 40-jarige bruiloft in North Carolina, 8 uur rijden (netto) en dit leek me wel een leuk ding om met m'n printer te showen. Het witte geval is m'n eerste verbetering, een riemspanner.

Ben heel benieuwd wat er aan de andere kant van de grote plas geprint wordt ;)

jaap
 

WR1944

Oud hout
Het begon met een Arduino met het idee om iets meer te leren over stepper motors. En van het één kwam het andere. Met stepper motors moet je iets kunnen doen en het dichtstbijzijnde was een 3D-printer. Een volwaardige CNC-machine zit heel ver over de horizon maar ik vind dat dat de leukigheid van het zelf maken weg neemt. Maar in plastic printen gaat veel simpeler. Wat nu gaat gebeuren is het aanmaken van modoficaties om de printkwaliteit te verhogen. Ik heb een Eiffeltoren geprint (printduur 11 uur en 45 minuten) en met die fijne structuur zie je pas goed waar de problemen zitten. Enige slapte in het frame en rek van de rubberen tandriemen. Maar er wordt aan gewerkt.
 

WR1944

Oud hout
Ah leuk een 3d printer wat voor 1 wil je gaan bouwen dan? Op dit moment heb ik ook nog een Anet A8 ben de Zonestar P802QSU aan het aanpassen en wil een Hypercube Evolution gaan bouwen.

Er is een modificatie voor een Anet A8 om een frame te bouwen uit alu extrusies, genaamd Anet AM8. Op die basis wil ik een tweede printer bouwen maar dan met een grotere printbasis, 300 x 300. Dan heb ik voedingen nodig van 12V en 24V. Het meeste vermogen gaat in je printerbasis zitten, de rest is vrij laag in vermogen. Met al die goedkope spullen is het leuk experimenteren. Verbrand er iets dan is dat goedkoop vervangen. Alleen de levertijd is minder prettig. Maar dat moet je op de koop toe nemen.

Met deze printer kan ik de hulpstukken voor de nieuwe printer maken. Er zijn genoeg hobbyisten die me voor gegaan zijn. Die willen graag hun ervaring delen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
AM8 is mij ook bekent.
De print kwaliteit van de standaard A8 valt mij niet tegen, het is dat ik die goedkoop kon overnemen anders had ik hem er niet bij gekocht, het is wel erg handig om een 2e printer te hebben daar ben ik wel achter ;)

De Hypercube die in de planning staat zal een print volume krijgen van 400x400x500 het bed op 220 volt en de rest gewoon op 12 volt, PETG is besteld nu de rest nog.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook al het idee van de Hypercube bekeken. Hoe meer ik er induik, hoe meer ik wil experimenteren. Het printplatform (heatbed) is maar aan één zijde ondersteund. Geeft dit geen slapte?

Ik ben nu modificaties aan het printen om de kwaliteit op te schroeven. En ik zie al resultaten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Je hebt de Hypercube daar wordt 2020 profiel voor gebruikt en heeft ook 1 ophang punt voor het bed, de Hypercube Evolution wordt gebouwd met 3030 profielen en kan ook met ondersteuning aan beide kanten van het bed en daar is ook een grotere printer mee te bouwen. Voor mij wordt het ook de Hypercube Evolution die andere is te slap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.