Woodworking.nl schaaf

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Eindelijk de tijd genomen om een eigen houten schaaf gemaakt, Krenov style. De woodworking.nl bijtel had ik al een hele tijd liggen.
De body is van esdoorn, met een haagbeuken zool (en kersen details). Bij een Krenovschaaf zaag je de zijkanten eraf, zaagt het middenstuk eruit op de juiste hoek en lijmt de boel weer in elkaar (niet de pin vergeten natuurlijk). Ik vond het wel een leuk idee om de zool wel uit één stuk maken. Beetje combi dus.

Ik wilde eigenlijk een concaaf aan de bovenkant, maar was dat vergeten met het uitmeten van de pin. Dan maar recht. Het geheel schaaft goed, maar ik denk dat de grip inderdaad beter had gekund.
 

Bijlagen

  • Schaaf1.jpg
    Schaaf1.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 434
  • Schaaf2.jpg
    Schaaf2.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 432

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Eindelijk de tijd genomen om een eigen houten schaaf gemaakt, Krenov style. De woodworking.nl bijtel had ik al een hele tijd liggen.
De body is van esdoorn, met een haagbeuken zool (en kersen details). Bij een Krenovschaaf zaag je de zijkanten eraf, zaagt het middenstuk eruit op de juiste hoek en lijmt de boel weer in elkaar (niet de pin vergeten natuurlijk). Ik vond het wel een leuk idee om de zool wel uit één stuk maken. Beetje combi dus.

Ik wilde eigenlijk een concaaf aan de bovenkant, maar was dat vergeten met het uitmeten van de pin. Dan maar recht. Het geheel schaaft goed, maar ik denk dat de grip inderdaad beter had gekund.

Volgens mij heb je de ruimte om boven een beetje af te halen voordat je probleem met de pen hebt. Ik vind het altijd leuk om een nieuwe schaaf te gebruiken en te passen tot dat hij lekker in de hand voelt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig en hij doet het!!

Ben benieuwd hoe je ervaringen met de beitel zijn. Het is D2 staal, cryogeen gehard, taaier en iets fijner van structuur als A2.

Neem je hem (of is het haar?) mee naar de Open Dag Hout??

jaap
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Is goed, ik neem 'm mee.

Moet ik eigenlijk ook nog een mooi woodworking.nl hamertje erbij maken... Zijn die nog te koop?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
De stalen voor het afstellen voor de schaafbeitel, of de messing versie?

jaap

Jaap,

misschien kun je nog eens een nieuw topic openen met prijzen en de nog beschikbare voorraad?

De "oude" topics zijn een beetje ondergesneeuwd...

Bij voorbaat dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.