Kistje in kersen en taxus

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Vorig jaar op de Opendag Hout liet ik een kistje in wording zien. Nu het weer bijna zover is, bedenk ik me dat ik het eindresultaat nooit heb laten zien:eek:
Bij deze dan... Het is dus een kersenhouten kistje, met een deksel van taxus. De omlijning van de vingers is esdoorn. alles afgewerkt met 3 lagen olie. De bekleding is overigens de keuze van mijn dochter geweest.

Grootste probleem bij het maken waren de scharnieren. Hele tijd zitten pielen met vaster/losser draaien, het deksel bleef maar klemmen. Uiteindelijk 1 scharnier vervangen voor een ander exemplaar, in 1 keer goed. Was het andere scharnier toch iets krom, al viel dat met het blote oog niet op.
 

Bijlagen

  • Kistje_taxus.JPG
    Kistje_taxus.JPG
    74,1 KB · Weergaven: 251
  • Kistje_taxus2.JPG
    Kistje_taxus2.JPG
    95,1 KB · Weergaven: 248
P

Pel

Guest
Wat een prachtig kistje is dit, het getekende taxus met het kersenhout is zeer mooi, maar het is ook heel mooi gemaakt, chapeau.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi Vener,

Komt het door de lucht dat er zoveel kistenbouwers in Nijmegen e.o zitten ??.
Persoonlijk had ik de inleg van het deksel met een mooi stukje kersen vermoedelijk mooier (rustiger) gevonden.
Hoewel Taxus altijd +1, is neemt het veel aandacht weg van het kersen en omlijning van de verbindingen.

Ik bewonder hem graag op de ODH2017,

Gr Edwin
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Komt het door de lucht dat er zoveel kistenbouwers in Nijmegen e.o zitten ??.
Geen idee, nooit op gelet. Zijn er zo veel houtbewerkers uit omgeving Nijmegen actief hier?

Persoonlijk had ik de inleg van het deksel met een mooi stukje kersen vermoedelijk mooier (rustiger) gevonden.
Hoewel Taxus altijd +1, is neemt het veel aandacht weg van het kersen en omlijning van de verbindingen.

Ik snap wat zegt. Maar juist daarom heb ik voor een in het oog springend deksel gekozen:eek:

Dat probleem met die scharniertjes ken ik.
Er moeten toch wel betere te koop zijn.

De scharnieren zijn op zich van degelijke kwaliteit, ze zijn alleen hergebruikt. Misschien dat er eentje wat lomp gedemonteerd was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.