Haaksheid testen chuck/draaibank

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ik weet niet of ik de juist terminologie gebruik, maar ik merk dat wanneer mijn werkstuk eens uit de chuck durft te vliegen, het stuk precies niet meer helemaal center staat. Is dit normaal en zo niet, waar kan dit dan aan liggen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Euh....wat bedoel je precies, dat het einde (tegen over de chuck) off centre is ?
Nu moet ik zelf nog veel leren, maar ik zou zeggen dan is je stuk niet goed ingespannen, een goede passing voor de chuck is zeer belangrijk
Het kan ook zijn dat het stuk veel te zwaar is voor de chuck
En/of de chuck is niet al te best

Een knakker uit Wehl ;) heeft er wel eens wat over verteld in filmpjes van Radius
https://www.youtube.com/watch?v=Dhbm7C91ZYc

Ik weet niet om wat voor stukken het gaat, kan je wellicht langer je tegencenter er tegenaan laten staan totdat het stuk beter in balans en lichter is
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Nee eerder over de hele lijn, alsof mijn chuck deels offcenter staat, zou ik zeggen, maar ik zou niet weten hoe ik zoiets kan pinpointen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je de chuck op de as schroeft en de rond draait heb je dan al het idee dat hij offcenter staat ?

Als je er een meenemer in steekt en ook 1 in de losse kop en die er kort tegen over zet, raken deze 2 punten elkaar dan ? draai de as nu eens rond wat gebeurd er dan

Het off center staan ervaar je dat alleen met je chuck ? wat voor merk/type is het heeft deze een verloopbus aan de achterkant (zoals bij oneway chucks) kan zijn dat die bus niet goed vast zit
 
Ik weet niet of ik de juist terminologie gebruik, maar ik merk dat wanneer mijn werkstuk eens uit de chuck durft te vliegen, het stuk precies niet meer helemaal center staat. Is dit normaal en zo niet, waar kan dit dan aan liggen?

Het is natuurlijk niet normaal als je werkstuk uit de chuck vliegt. Maar als dat gebeurt heeft je hout al zo'n opdonder gehad en krijg je het (bijna) nooit meer zuiver centrisch terug geplaatst.
Zelfs als je het werkstuk normaal uit de chuck haalt, en er weer in spant kan je al een probleem hebben met het centreren.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Mmm na het zien van het YT filmpje zal ik toch eens moeten kijken of mijn stuk de bodem van de klauw niet aanraakt. De punten raken elkaar aan als ik een meenemer en een meedraaier tegenover elkaar zet, dat was in het begin niet zo want ik had niet door dat ik een draaiende kop had en deze niet helemaal goed had gezet in het begin
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Hey Nico ok dan moet ik er mij niet al teveel zorgen over maken, dan beschouw ik het als normaal. Meestal denk ik eraan om regelmatig de vastheid van mijn stuk nog eens te testen, maar zoals vandaag het eens over het hoofd gezien en iets te bruusk willen zijn.
 
Mmm na het zien van het YT filmpje zal ik toch eens moeten kijken of mijn stuk de bodem van de klauw niet aanraakt. De punten raken elkaar aan als ik een meenemer en een meedraaier tegenover elkaar zet, dat was in het begin niet zo want ik had niet door dat ik een draaiende kop had en deze niet helemaal goed had gezet in het begin
Als je werkstuk de bodem van je chuck raakt kan je er op wachten dat hij er uit vliegt. Ook moet je zorgen dat de aansluiting buitenkant chuck/werkstuk mooi vlak is. Dat punt vangt de krachten op.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ok dan zal ik die de volgende keer net iets korter maken. Maar nu weet ik dat het vrij normaal is dat je het niet volledig terug mooi kunt zetten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zelfs als je het werkstuk normaal uit de chuck haalt, en er weer in spant kan je al een probleem hebben met het centreren.

Ah, dat wou ik toevoegen, maar je dee het zelf al. Hout is te 'plastisch' om met enig fatsoen te herplaatsen. Je moet een concentrische bewerking echt bij verre voorkeur in 1 gang doen. Zelfs verplaatsingen waarbij de opsluiting van het hout niet gewijzigd wordt (denk excentrische chuck, waarbij de stand van de hele chuck wijzigt) vereisen grote voorzichtigheid om een werkstuk weer precies op de oorspronkelijke as terug te krijgen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik daar nog wat aan toe mag voegen: hoe beter het hout precies in de vierklauw past, hoe beter het terugplaatsen gaat. Als je de voet 10 mm te groot maakt, wordt het wel geklemd, maar alleen op de hoeken van de bekken, die dan een deuk in het hout maken. Dan terugzetten is natuurlijk veel minder nauwkeurig dan als de klauwen exact om de voet heen passen en over het volle oppervlak klemmen.

Nadeel is wel dat er een fijne grens is tussen 'precies passen' en 'te klein' - te klein (of zo klein dat je de klauwen tegen elkaar draait voor het hout volledig klem zit) is bijzonder onveilig natuurlijk.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ja dat zag ik inderdaad ook op het filmpje van Radius, mijn klauwen hebben een gladde binnenkant, ik zal dus eens moeten zien hoe groot deze precies zijn en dan secuur op de juiste dikte brengen. Bedankt voor de vele tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.