lasergraveren van schalen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een bedrijf wil graag mijn schalen gaan gebruiken als relatiegeschenk.

Daarvoor moet hun logo + naam + motto in de onderkant. Een poging bij een lokaal reclamebedrijf met met lasergraveren is mislukt; door de verschillende structuur in het hout was het geheel op de ene plek net zwart en op de andere plek behoorlijk verbrand. Dit was een beuken schaal die al in de olie stond.

Stickers zijn niet in lijn met het 'puur natuur' imago dat de schalen als geschenk moeten opwekken; houtbranden is niet strak genoeg, een stempel is alleen voor het logo al vrij duur en dan heb ik de naam en het motto nog niet.

Heeft er iemand nog een goed idee?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is misschien nog de moeite waard om het lasergraveren te proberen met een onafgewerkte schaal. Ik heb een licht vermoeden dat de hoeveelheid door het hout geabsorbeerde olie door de verschillende structuur niet overal hetzelfde is. Die olie beïnvloedt de hoeveelheid geabsorbeerd laserlicht en dus de efficiëntie van de laser nogal. Als je eerst brandt en dan oliet zou je daar minder last van moeten hebben.

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
misschien kan je jules bosma een berichtje sturen. hij kan enorm veel met zijn cnc-werk. is maar een suggestie. hoeveel schalen gaat het eigenlijk om?
 
Jurriaan,
Veelal wordt voor het merken van houten voorwerpen een brandmerk gebruikt. Dit werkt over het algemeen vrij goed en makkelijk. Het logo van het bedrijf zal dan in een brandmerk gravure gemaakt moeten worden. Mocht je dat wat lijken dan kan ik voor je een adres opzoeken. Ik heb daar mijn eigen brandmerk ook vandaan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jurriaan.
Voor een kunstvoorwerp heb ik wel eens een messingplaatje laten maken waarop de tekst computergestuurd werd gegraveerd. Wanneer er in jouw schalen aan de onderkant nog een "kamertje" resteert of gemaakt wordt, zou je daar zo'n rond plaatje met tekst en afbeelding/logo in kunnen lijmen. Bij het kunstvoorwerp stond het wel sjiek.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jan : heb je nog de contactgevens van dit bedrijf?
@quirinus: ook dit lijkt me erg nuttig zo'n brandmerk, heb je ook hiervan de gegevens?
 
Rick,
Het adres van dit graveeratelier is;
Casa Plata A.W.M. Zoon
Koestraat 28, 2871DR Schoonhoven
tel. 06-48322559
e-mail ad@zoon.nl
Het handigste is om het brandmerk te bestellen in een diameter van 22 of 32 mm en deze mbv een knelkoppeling vast te maken op een soldeerbout (toolstastion). Zie het voorbeeld op http://www.houtdraaienindehaarlemmermeer.nl Haarlemmermeer praktijk 3 december 2010. De 2e knelbout kun je gebruiken om de grafure te beschermen tegen beschadiging bij opbergen etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.