t-slot frees

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Bjorn,

Is 8mm toevallig 1/4"? op wish.com staat de volgende 3/8'' T-Slot Cutter 1/4'' Shank Steel Handle Milling Woodworking Router Bit voor een euro en euro verzendkosten ;)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Begrijp ik het niet of heb je gewoon een 1/2" frees besteld voor een 8mm machine?
Het lijkt mij dat je gewoon een 8mm frees moet bestellen, want een andere spantang past daar niet in.
Een Bosch POF 1400 is toch zo'n groene?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
ik heb nog niets besteld hoor, ben nog steeds op zoek naar een 8mm versie. Ik gaf die 1/2" versie gewoon aan als voorbeeld.

De POF 1400 is idd de groene
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Begrijp ik het niet of heb je gewoon een 1/2" frees besteld voor een 8mm machine?
Het lijkt mij dat je gewoon een 8mm frees moet bestellen, want een andere spantang past daar niet in.
Een Bosch POF 1400 is toch zo'n groene?
Zoals ik het lees heeft hij de 1/2" gevonden echter is hij er al achter dat dit niet in een 8mm spantang gaat passen. Weet niet op 1/4" 8mm of 6mm is? sowieso is het chinese kwaliteit dus maar afwachten of de onderdelen je niet om de oren vliegen :) van wat ik vond op wish.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
1/2" is 12.7mm, 1/4" dan 6.35mm. Beide gaan niet passen en kunnen potentieel gevaar opleveren als niet de juiste spantang gebruikt wordt..

Maar volgens mij weet TS prima waar hij het over heeft.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat is dan 8mm Rizz? in inches, waarom zetten die klootviolen ook niet gewoon metrische maten erbij :(


Omdat dit freesjes zijn die (veelal) voor de amerikaanse/engelse markt gemaakt worden
Inches zijn GEEN mm, dus je kan die maat er wel bij zetten, maar het gaat niet passen

Oplossing, koop een spantang zodat het wel past
Ik heb een keer een grote freesbit gekocht bij AliExpress maar die was 1/2 inch (12.7) die was iets van 12 dollar, exact dezelfde in 12mm in nederland zou me ruim over de 50 kosten
ik koos er voor die meerprijs in een 1/2 inch spantang te investeren (was per saldo bijna net zo duur)
Nu kan ik de volgende keer mooie freesjes kopen voor weinig

OK, het is geen top kwaliteit, maar wel goed genoeg voor wat ik er mee doe
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Bij Klium heb je nog gratis verzending tot 1/10 :) en is ie een euro goedkoper. Heb er zelf nog niks besteld trouwens dus weet niet hoe goed ze zijn.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Maandje geleden zo'n t-groeffrees van Festool gekocht bij Vd Stad in Nijmegen. De voorganger is ooit afgebroken bij het infrezen van een ophanging van n meubel. Ze kunnen niet veel hebben dus let op...

Meteen daarna een poging gedaan om de freesmal van Festool na te maken, want die vind ik toch wel erg duur. Dus als je zo'n freesje gaat aanschaffen, deze mal is aan te raden ;)

IMG_4329.jpg

IMG_4351.jpg
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Maandje geleden zo'n t-groeffrees van Festool gekocht bij Vd Stad in Nijmegen. De voorganger is ooit afgebroken bij het infrezen van een ophanging van n meubel. Ze kunnen niet veel hebben dus let op...

Meteen daarna een poging gedaan om de freesmal van Festool na te maken, want die vind ik toch wel erg duur. Dus als je zo'n freesje gaat aanschaffen, deze mal is aan te raden ;)

Bekijk bijlage 68695

Bekijk bijlage 68696
Met een nieuw topic voor deze mal inclusief tekening en maten zou je veel mensen blij maken denk ik. Is voor elke bovenfrees te gebruiken dunkt me. En inderdaad origineel van Festool is duur.

@Bijtel, dank voor de link dat is inderdaad stukken goedkoper dan een festool frees :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Misschien ten overvloede, maar niet geheel onhandig om even te melden, dat het verstandig is voor het gebruik van dit type frees, eerst de center sleuf te frezen met een rechte frees, met dezelfde dikte als de stam van de T, zodat je niet teveel hout in 1 keer probeert weg te halen en snel een gebroken frees over houdt. De sleuf kun je dan in een aantal gangen maken en dan als laatste de T frees er door halen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dat is inderdaad een waardevolle tip, ik heb net die t-sleul frees en verloopstuk besteld bij die chinezen :) zal over maandje ofzo wel binnen zijn. Leuk topic zo!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien ten overvloede, maar niet geheel onhandig om even te melden, dat het verstandig is voor het gebruik van dit type frees, eerst de center sleuf te frezen met een rechte frees, met dezelfde dikte als de stam van de T, zodat je niet teveel hout in 1 keer probeert weg te halen en snel een gebroken frees over houdt. De sleuf kun je dan in een aantal gangen maken en dan als laatste de T frees er door halen.

Goede tip, het is zo simpel maar je moet er maar net op komen.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.