Wat is dit voor hout?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het is maar 1 plankje en een aantal strookjes van 1 mtr, maar mijn buurman vond het zonde om weg te gooien en vroeg of ik het wilde hebben.
Hij dacht dat het ebbenhout is, maar is dat waar?

Wat is dit voor hout-01.jpg

Wat is dit voor hout-02.jpg

Wat is dit voor hout-03.jpg
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Mvg, :).
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Ziet er eerder uit als pokhout, is altijd moeilijk te beoordelen van een plaatje . Ebbenhout is zwart met soms wat lichtere strepen, daar is dit te bruin voor . Is het hout zwaar ( en zinkt het in water ) en voelt het vettig aan, dan is het pok. Pokhout staat op de Citeslijst en mag niet meer verhandeld worden
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik zou zeggen, Wengé, vanwege de uitgesproken, maar vooral ook zeer uiteenlopende nerf in 1 plankje. Pokhout is m.i. groener, nerven zijn nauwelijks te zien... Ebben is het zeker niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zebrano niet, dat heeft lichtere strepen én is niet heel erg hard (niet zoals wengé)
Ik durf mijn geld wel op Wengé in te zetten, zeker als je de 1 na laatste foto bekijkt
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Bij nader inzien denk ik ook dat het meer weg heeft van wengé, ik vind het heel erg lastig altijd van een foto beoordelen wat iets is en iemand de niet weet wat voor hout het is zal geen foto nemen van de uitgesproken eigenschappen waar je nu juist het hout aan zou kunnen herkennen .
Maar ik snap nu de link naar ebben wel, het is hard en zwartig van kleur .
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor alle reacties, als ik zo op het internet kijk lijkt het mij ook wengé hout.
Zijn er houtbewerkers die belangstelling hebben voor dat bosje met strookjes van ongeveer een meter.
Dan neem ik het mee naar de ODH op 15 oktober in Zutphen anders komen ze vroeg of laat toch nog in de afvalbak.

Mvg, :).
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bedankt voor alle reacties, als ik zo op het internet kijk lijkt het mij ook wengé hout.
Zijn er houtbewerkers die belangstelling hebben voor dat bosje met strookjes van ongeveer een meter.
Dan neem ik het mee naar de ODH op 15 oktober in Zutphen anders komen ze vroeg of laat toch nog in de afvalbak.

Mvg, :).

Als je zeker wilt zijn wat het is dan even met een stukje langs de stand van Nehosoc gaan op de open dag hout om het te laten determineren.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
IMGP5438.jpgeen schat van een buurman !
dit hout lijkt me wel degelijk wenge te zijn als ik het vergelijk met een tafeltje dat ik van wenge restjes gemaakt heb .
groetjes
drever
 
Beste Spaander,


Mocht je ze nog hebben hou ik me aanbevolen.

Ik zie je wel op ODH 2017 in Zutphen.

Gr Edwin.

Bedankt voor alle reacties, als ik zo op het internet kijk lijkt het mij ook wengé hout.
Zijn er houtbewerkers die belangstelling hebben voor dat bosje met strookjes van ongeveer een meter.
Dan neem ik het mee naar de ODH op 15 oktober in Zutphen anders komen ze vroeg of laat toch nog in de afvalbak.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.