Is dit een Lariks ?

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Hallo

Mijn zoon heeft een ander huis gekocht en in de tuin staat een volgens mij een lariks van 15 a 20 meter hoog
Deze boom wil hij laten omzagen omdat hij heel veel ruimte inneemt en veel licht wegneemt
Ik ben benieuwd of er iemand op her forum zit die mogelijk interesse heeft in deze boom
Het voorstel wat we hebben is:
Diegene die hem naar beneden haalt en het hout allemaal mee neemt mag hem gratis hebben.

ik hoor wel of er iemand interesse heeft
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_12a6.jpg
    fullsizeoutput_12a6.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 232
  • fullsizeoutput_12a7.jpg
    fullsizeoutput_12a7.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 233
  • fullsizeoutput_12a4.jpg
    fullsizeoutput_12a4.jpg
    20,4 KB · Weergaven: 231
  • fullsizeoutput_12a5.jpg
    fullsizeoutput_12a5.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 232

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik betwijfel of het wel een goed idee is om dit door een particulier te laten doen (ook al is dit gratis). I.v.m. de plaats van de boom (tussen bebouwing in) is er waarschijnlijk geen ruimte om de boom te laten vallen. Zo wel, dan zal ik dit met een lier doen en niet met een touw. Een professional kan in de boom klimmen en deze gecontroleerd afbreken.
Een tweede punt is dat de boom/een deel ervan de verkeerde kant op kan vallen en een gebouw beschadigd. Een particulier is hier niet voor verzekerd, een bedrijf (normaal gesproken) wel.

Simpel gezegd, jouw optie om de boom gratis weg te laten halen is de makkelijkste optie, maar als dit erg verstandig is betwijfel ik.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Lijkt me geen mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) maar eerder een Metasequoia glybtostroboides aan de vorm te zien.
Heb je detailfotos van de naalden?
Ronny
 

Knoest

Nieuw lid
9 aug 2011
3
0
Het is inderdaad Metasequoia oftewel Watercypres.
In hout heet het Dawn Redwood.
We hebben ondertussen veel ervaring met deze houtsoort.
Bel/mail gerust voor meer informatie.
Groeten Willy
Boomverzorger en houtliefhebber
www.knoest.eu
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens, dit is niet zomaar een klusje, elke g.k met een kettingzaag kan een boom doorzagen, maar het moet wel veilig gebeuren
Daarbij wil dan wel opmerken áls je een geschikt persoon zou vinden je er beter zelf voor zorgt om de kroon af te voeren
Als degene die de boom stukje bij beetje afbreekt dit ook nog moet doen ben je waarschijnlijk 2 dagen zoet, dat is voor dat beetje hout niet rendabel (onkosten meerekenen van het rijden, kettingzaag etc)

Het lijkt er ook op dat de boom getordeerd is gegroeid, niet zo geschikt voor planken....die zullen met drogen ook meer last van torderen hebben

Is er ruimte om de stam fatsoenlijk weg te krijgen want anders heb je een kraan nodig of heel veel zaagwerk en is de stam meteen niet meer waard dan brandhout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.