afzuiging opsplitsen

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
misschien is de vraag hier al eerder gesteld maar kon het niet terug vinden.
als ik een houtmot afzuiger heb en splits de slang op in 2x 50mm voor de zaagmachine en sluit er 1 aan op de afzuiging van de machine en sluit er 1 aan op de stofkap boven op de zaag machine gaat dit dan werken?
zit er aan te denken om een dewalt 7491 te kopen (heb nu nog de Festool cms met daar achter een protoolstofzuiger)maar wil ook de afzuiging gebruiken op de vandiktebank (kity636)

mvg wilco
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het zal vast wel iets doen. maar of het genoeg doet hangt ook van de slangen af (50 mm geribbeld of glad?). Mij lijkt 50 mm erg klein, de zuigkracht zal dan minder zijn en de kans op verstoppingen groter.

Overigens lees ik bij de specificaties 'Dust Port Diameter 2 1/2"', wat ik als 62/63 mm zou vertalen. Dan zou ik eerder een verloopje naar 80 mm maken dan naar 50 mm.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet de doorsnede oppervlakte van de twee eind buizen gelijk of iets kleiner houden dan die van de originele buis die vertrekt aan de afzuiger.
Twee buizen van 50mm hebben een oppervlakte van samen 39cm2, je afzuiger zou dan een buis moeten hebben van 7-8cm doorsnede als je wil dat de druk optimaal blijft. Is die veel kleiner of groter dan gaat je druk instorten, het werkt nog maar veel minder goed.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Dewalt 7491 is gemaakt voor mobiel gebruik met daarop een bouwzuiger aangesloten.

De diameter is 2 1/4", wat 58mm is (in de specificaties staat 2 1/2") Dit is dezelfde maat als Festool, Starmix, Nilfisk, Makita, Bosch en Dewalt gebruiken op hun stofzuigers. De binnenmaat van deze slangen is rond 50mm. Het vinden van een fatsoenlijk aansluitset is lastig. Het beste ben je af met een y-splitsing van 58mm, en de slang naar de bovenkap dan in 35mm uitvoeren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
De Festool zaag– en freestafels hebben voor de afzuiging een verdeling middels een Y-stuk. Uit mijn hoofd (nou ja, even grofweg gemeten): stam van de Y heeft een 58 mm buitenmaat voor aansluiting op de zuiger; vertakking 1 is buitenmaat 54 (slangdia ca 44), vertakking 2 is buitenmaat 40 (slagdia ca 34). De dunnere tak gaat bij een zaagtafel op de stofkap, de dikkere op de onderkant.

Als je voor de buitendiameters 4 mm in mindering brengt om een binnendia te bepalen en daar de formule op los laat, is de doorlaat-verhouding 9156:5024:2826 (ca). Festool houdt zich dus aan Tims suggestie (hoofddoorvoer is ca 9156, de beide aftakkingen samen ca 7850). Het lijkt erop dat 15% vermindering de lagere zuigkracht compenseert -- tenminste als dat de achterliggende gedachte is; het kan ook zomaar zijn dat deze maten voortkomen uit industriestandaards voor zuigslangen… : ) Of dat de hoek tussen de aftakkingen een factor is. : ))
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik heb zelf een Metabo 254 zaagtafel. Die heeft standaard ook een extra koppelstuk voor afzuiging bij het zaagblad. Uit testen is gebleken dat je de minste stof hebt als je die bovenafzuiging niet gebruikt. Ik heb het koppelstuk dan ook dichtgemaakt.

Het knijpen van een 100mm zuiger is geen goed idee. Die werken met grote luchtvolumes en niet met een grote onderdruk zoals een bouwzuiger.

Neemt niet weg dat ik nog eens een dekplaat ga bestellen en er een 100mm flens op ga zetten om te zien of dat beter werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.