Dewalt DW 7491 in gebruik

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
En CMT heeft nu als eerste een dado stack die voldoet aan europese regelgeving (volgens hen). Heb me er nog niet echt in verdiept, zag het alleen langskomen. Dus heb ook geen zicht op de prijs, toevallig wel uitvraag gedaan bij mobiltechnica (omdat ik ze voor iets anders moest benaderen).
eerste prijs die ik vind is rond de 300e, niet min :p

Ik ben er wel benieuwd naar
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ja pff, inderdaad! Zal vast goed spul zijn, hopen dat concurrentie die prijs wat zal drukken. Dank voor de reacties trouwens!
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Iets zegt me dat dit niet waar is. Een motor remt toch door z'n werking om te draaien, dus (soort van) stroom op te wekken?
Of een motor zijn anker kortsluit na uitschakelen, of via een tegenovergesteld gewikkelde remwikkeling tot stop komt, het zijn de koolborstels en commutator die net bij uitschakelen grote stromen moeten verwerken. Hoe hoger de massa, des te langer die aanhoudt, des te harder de slijtage. Laat je zaag maar eens zonder zaagblad remmen, je zult met goede borstels nooit vonken zien. Hang er dan een zaagblad aan; grote kans dat hoe goed je borstels ook zijn je vonken zult zien.
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Tav de Dado stack (230.312.08M)... ik moest er bij Mobiltechnica €217,80 voor betalen. Natuurlijk geld, maar in mijn optiek een 'normale' prijs voor een dado set in Europa.
En in mijn optiek het voordeel tov de imperial sets, is dat deze als metrisch is ingericht en dus ook 6mm groeven aankan. (Daar is de minimale afstand volgens mij 1/4 inch; 6.35mm)
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Weet je zeker dat je de M versie hebt gekocht? Ik kom alleen maar de niet M versie tegen bij Mobiltechnica.

Dat is wel een andere en inderdaad goedkoper van de M versie.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
DeWalt heeft zelf een dadostack die niet al te duur is in een koffer met chippers en shims.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Aha, hier zitten wat ervaren gebruikers! Ik dub over de aanschaf van de DWE 7492 OF een Makita.
Ik wil een goede stofafzuiging als ik deze machine (DWE7492, de opvoilger van de 491) in de werkplaats gebruik. Vlgs div leveranciers is de aansluiting onder de machine en op de stofkap boven het zaagblad buitenmaat 42 mm. Ik wil hem aansluiten op een festool stofzuiger, waar koop ik makkelijk slang, verloop en Y stuk? Verder valt het me op dat er behalve zaagbladen geen onderdelen (zoals een 2e mes, inserts etc te krijgen zijn bij dewalt.nl). Ervaren jullie onderdelen/opties aanschaffen voor deze machine als een probleem? En is er iemand die vanaf DeWalt toch maar overgestapt is naar Makita omdat...... Alvast dank voor jullie meedenken, groet, Hendrick
Je kunt een pvc reduceer en T stuk op het afzuigpunt zetten. Werkt prima op mijn DW7492. En evt wat duct tape om passing te overbruggen. Zal er morgen wel een paar foto’s bij zetten.
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Weet je zeker dat je de M versie hebt gekocht? Ik kom alleen maar de niet M versie tegen bij Mobiltechnica.

Dat is wel een andere en inderdaad goedkoper van de M versie.
Ik moet hem nog binnen krijgen. Maar ze hebben me de M verkocht. Heb ze erover gemaild en ze gaven aan er een te kunnen krijgen. Maar dat ze niet wisten of ze snel aan meer konden komen. Wilde in ieder geval de prijs delen. En als ik een Freud 6" set zou 'importeren' (zoals die man uit Zwitserland op de youtube filmpjes) via Amazon, kom ik op hetzelfde bedrag als als een 8" Europees 'goedgekeurde', die dus 6mm groeven aankan. En CMT is natuurlijk een goed merk qua bladen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Aha, hier zitten wat ervaren gebruikers! Ik dub over de aanschaf van de DWE 7492 OF een Makita.
Ik wil een goede stofafzuiging als ik deze machine (DWE7492, de opvoilger van de 491) in de werkplaats gebruik. Vlgs div leveranciers is de aansluiting onder de machine en op de stofkap boven het zaagblad buitenmaat 42 mm. Ik wil hem aansluiten op een festool stofzuiger, waar koop ik makkelijk slang, verloop en Y stuk? Verder valt het me op dat er behalve zaagbladen geen onderdelen (zoals een 2e mes, inserts etc te krijgen zijn bij dewalt.nl). Ervaren jullie onderdelen/opties aanschaffen voor deze machine als een probleem? En is er iemand die vanaf DeWalt toch maar overgestapt is naar Makita omdat...... Alvast dank voor jullie meedenken, groet, Hendrick
Hoi,
Al jaren gebruik ik een makita 2704. Zaagt prima, degelijke machine.
Standaard heeft die geen afzuiging boven het zaagblad, zodat de stofafzuiging niet geweldig is.
De inlegplaat is een beetje slap, heb zelf een inlegplaat van 3mm aluminium gemaakt.
De langsgeleider klemt voor en achter, zit stevig vast, maar nooit in één keer parallel aan het zaagblad. Dat vind ik echt een minpunt zodat ik juist overweeg een dealt 7492 aan te schaffen.

Oh , zie nu pas dat het bericht van 2019 is. Maar goed, misschien heeft iemand anders er iets aan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Of een motor zijn anker kortsluit na uitschakelen, of via een tegenovergesteld gewikkelde remwikkeling tot stop komt, het zijn de koolborstels en commutator die net bij uitschakelen grote stromen moeten verwerken. Hoe hoger de massa, des te langer die aanhoudt, des te harder de slijtage.
Dank voor de uitleg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.