Dewalt DW 7491 in gebruik

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Dat vind ik in het algemeen een probleem bij de aanschaf van een nieuwe machine, ik koop liefst iets dat goed is voor wat ik er nu mee wil doen, maar waarbij ook mezelf niet in de voet schiet voor later. En ik wil het kunnen opbergen 😁
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is de metabo TS 254 wel gewoon vlak (zijnde een alternatief voor de DW7491 met miter slots?)
Wat is belangrijker? Rack & pinion en recht zagen in het horizontale vlak t.o.v. een rechte tafel en recht zagen in het verticale vlak?

Nog meer alternatieven?
 

ForwardLex

Nieuw lid
23 nov 2016
6
0
Heb toch maar de knoop doorgehakt en dw745 gekocht, aangenaam verast; perfect vlak en voelt zeer solide. Nu maar kijken hoe hij zich over tijd houdt.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dat is goed om te horen. Zou er dan verschil zitten op dw745 en dw 7491. Was jouw tafelblad van in het begin niet vlak Fluo? Of is het na verloop van tijd beginnen doorzakken?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heb de indruk dat de machine een beetje negatief wordt afgebeeld door dit topic ;)

Het tafelblad is bij mij altijd zo geweest. Ik was van plan die onmiddellijk te retourneren maar dacht de machine eerst eens uit te proberen, ondertussen zijn we 2 jaar verder want ik heb er tot nu toe nog geen problemen door ondervonden.
 

DasBekker

Nieuw lid
19 mrt 2016
1
0
Erg mooi, de tafel en de geleidingen. Ik ben aan het schetsen voor een dergelijke unit, die ik wil maken om mijn DWE7491 maar het valt mij niet mee. Knap dit eindresultaat!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier ook nog steeds een tevreden gebruiker, hoewel ik de laatste maanden weinig/geen tijd meer heb om in mijn werkplaats door te brengen.
Een grote plaat kan je met de DWE7491 doorzagen, enkel is het vrij onhandig aangezien je maar een 'klein' tafelblad hebt.
Persoonlijk verzaag ik platen eerst met mijn TS55, daarna gaan die door de DWE7491.

Onlangs heb ik vrij goedkoop het onderstel voor deze zaag op de kop kunnen tikken, zéér handig!
Nu klap ik alles gewoon dicht en zet ik die zaag in een hoekje.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Aha, hier zitten wat ervaren gebruikers! Ik dub over de aanschaf van de DWE 7492 OF een Makita.
Ik wil een goede stofafzuiging als ik deze machine (DWE7492, de opvoilger van de 491) in de werkplaats gebruik. Vlgs div leveranciers is de aansluiting onder de machine en op de stofkap boven het zaagblad buitenmaat 42 mm. Ik wil hem aansluiten op een festool stofzuiger, waar koop ik makkelijk slang, verloop en Y stuk? Verder valt het me op dat er behalve zaagbladen geen onderdelen (zoals een 2e mes, inserts etc te krijgen zijn bij dewalt.nl). Ervaren jullie onderdelen/opties aanschaffen voor deze machine als een probleem? En is er iemand die vanaf DeWalt toch maar overgestapt is naar Makita omdat...... Alvast dank voor jullie meedenken, groet, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Richie, dank, gaat ook minder om onderdelen als koolborstels dan wel opties en het is wennen aan de website, zie afbeelding. Maar uiteindelijk gevonden. Kun jij iets zeggen over de stofafzuiging?
dwe7492 (1).jpg
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ha allemaal,

Te gekke kisten hebben jullie gemaakt hoor, veel mooier dan die van mij 😊 zowel de inbouw frees als alle lades van Tuoh, heel inspirerend!

Even terug gaat het over dadostacks voor deze zaag. Ik heb vorig jaar ook een 7492 aangeschaft. Tot dusver erg tevreden. Het lijkt me aardig om op korte termijn een aantal box joints te maken. Zo’n dado stack is dan wel verleidelijk. Vlak daktand bladen lijken een alternatief, maar levert wel veel meer werk op. Anderzijds zetten de berichten over de boycot van dadostacks in NL toch wel wat vraagtekens!

We zijn nu een paar jaar verder. Hoe zijn jullie ervaringen met dadostacks op deze zaagtafels?

Ik hoor het graag!

Groeten,

Guus
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
mss deze link ook eens bekijken, op een bepaald moment bespreekt hij de vreemde wetgeving ivm dado stacks in Europa (
)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Het duidelijkste is het hier in dit topic al voorbijgekomen (voor mij dan).

Het feit dat de Europese regelgeving een geremde motor vereist, en dat dat eigenlijk net niet is wat je wilt voor een dado stack. Wegens bout die kan loskomen/schade aan de motor door gewicht.

Veel van die Amerikaanse filmpjes gaan puur over de veiligheid van de snede die niet door de plaat gaat. Maar dat is mijn inziens niet de echte reden van Europa.

Het kan dus wel. Maar vooral voorzicht zijn en op zo een dewalt/hikoki en aanverwanten zet je geen dado stock op die er een maand blijft opzitten zeg maar. Voldoende controleren en het zou normaal gezien wel cv moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

jorisvh

Post veel
heb even een filmpje opgezocht dat ik lang geleden gezien had over dit onderwerp. die chap legt het mooi uit

over de regel dat een machine in 10sec moet stilstaan vind ik elders niks terug. 10sec lijkt mij eerlijk gezegd zeer lang.
ik denk dat een motorrem ondertussen verplicht is. dat lost dat probleem op maar creert er mogelijk een nieuw omdat door de grote remkracht een zwaardere dado starck los zou kunnen komen..
 
Laatst bewerkt:

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Over de dado stack i.c.m. Een geremde motor; bedenk je dat de rem uiteindelijk harder slijt enkel als hij meer kracht moet leveren. Een 10” blad vereist bij gelijke dichtheid 4.6x meer remkracht dan een 6” blad. Een motorrem die een 10” blad kan stoppen kan dus ook een 4.6x zo dikke 6” dado stack stoppen. Een dado bestaat vaak slechts uit 2 massieve buitenbladen en binnenin chippers. Je kan dus vrij dik gaan voordat een 6” dado echt een probleem wordt.

4.6; totale torsie uitgeoefend door de massa van het blad op de as schaalt met R^3 dus 10^3/6^3
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en jorisvh

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
En CMT heeft nu als eerste een dado stack die voldoet aan europese regelgeving (volgens hen). Heb me er nog niet echt in verdiept, zag het alleen langskomen. Dus heb ook geen zicht op de prijs, toevallig wel uitvraag gedaan bij mobiltechnica (omdat ik ze voor iets anders moest benaderen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.