Dewalt DW 7491 in gebruik

Andyk125

Nieuw lid
18 sep 2017
13
0
Erg mooie opstelling, wordt tijd dat ik meer ruimte creëer in mijn schuur :p

Mooie opstelling zo. Ik vind het wel erg tegenvallen dat de tafel zo hol staat. Is dit een maandag ochtend model of een bekend probleem?

Zoals al eerder aangegeven hebben de meeste modellen dit, ik heb mijn Dewalt DW7491 om deze reden retour gestuurd. Mijn model was nog iets erger dan dit.
Natuurlijk is het geen precisie tafelzaag, maar het ontwerp van het blad is naar mijn mening gewoon erg slecht, het belangrijkste gedeelte van de tafel zakt het meeste door.
De reviews van de zaag zijn wel lovend, maar voor een zaag van deze prijs mag je wel een beter blad verwachten.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Super mooi gedaan, ik ben op moment ook nog bezig met mijn zaagtafel meubel.
Zie hieronder mijn zaag. Incra fence is helemaal afgesteld, en ik moet zegen wat een genot.
het is nu echt zegen op paar honderdste mm elke keer weer.
IMG_0329.jpg

IMG_0328.jpg

IMG_0327.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Jawadde!! En daar zit ik met mijn mdf onderstel :eek:
Daar mag je gerust wat meer info over posten hoor
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Fluo, je hebt tenminste een mooi onderstel, ik moet het met een opklaptafel doen (festool cms ge) omdat ik gewoon geen ruimte heb.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Mooi opstelling Fluo. Ik twijfel al maanden om deze zaag te kopen dus een aantal vraagjes.
Past de Incra Miter Fence zonder aanpassing in de miter slots?
Het tafelblad is dus niet helemaal recht. Hoe is het dan gesteld met het haaks afzagen?
Het zit het met het afslijten van het aluminium blad?
Is de zaag zo luid als sommigen beweren?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heeft er iemand ervaring met een dado stack op deze zaag?

Aangezien het een CE gekeurde machine is, moet die geremd stoppen binnen de X seconden. Wat niet het geval is in de VS.
Ga je hier een zware dado stack op zetten dan ga je het rem systeem overbelasten, en is de kans ook groot dat de inertie van de stack, de moer op de as gaat losdraaien tijdens het remmen. Deze versie is hier niet voor gemaakt dus één van de twee zal het begeven, ofwel de rem, ofwel vliegt de stack er af. Ik raad het sowieso niet aan op zo'n lichte machine, maar als je het toch wil doen dan moet je absoluut een manier vinden om die rem uit te schakelen, wat je dan weer met een gevaarlijke machine laat tijdens het gewone zagen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mooi opstelling Fluo. Ik twijfel al maanden om deze zaag te kopen dus een aantal vraagjes.
Past de Incra Miter Fence zonder aanpassing in de miter slots?
Het tafelblad is dus niet helemaal recht. Hoe is het dan gesteld met het haaks afzagen?
Het zit het met het afslijten van het aluminium blad?
Is de zaag zo luid als sommigen beweren?

De Incra paste perfect, gewoon eenmalig wat bijregelen en sindsdien zonder verdere aanpassingen steeds perfect.
In het midden is het werkblad idd niet helemaal vlak, maar meestal rust het te zagen hout toch op meerdere plaatsen en is haaks zagen geen probleem.
Je ziet al wat slijtage aan de topcoating het werkblad, maar dat valt goed mee.
Ik heb niet echt een referentie voor het geluid, maar de machine is zeker niet stil. Ik gebruik bijna altijd gehoorbescherming, dus ik heb er niet echt last van.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Aangezien het een CE gekeurde machine is, moet die geremd stoppen binnen de X seconden. Wat niet het geval is in de VS.
Ga je hier een zware dado stack op zetten dan ga je het rem systeem overbelasten, en is de kans ook groot dat de inertie van de stack, de moer op de as gaat losdraaien tijdens het remmen. Deze versie is hier niet voor gemaakt dus één van de twee zal het begeven, ofwel de rem, ofwel vliegt de stack er af. Ik raad het sowieso niet aan op zo'n lichte machine, maar als je het toch wil doen dan moet je absoluut een manier vinden om die rem uit te schakelen, wat je dan weer met een gevaarlijke machine laat tijdens het gewone zagen.

Ik wist zelfs niet dat deze machine geremd was, nog nooit bij stil gestaan of die eigenlijk snel tot stilstand komt. Heb ook niet echt een referentie aangezien het mijn eerste en enige zaagmachine is
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
De Incra paste perfect, gewoon eenmalig wat bijregelen en sindsdien zonder verdere aanpassingen steeds perfect.
In het midden is het werkblad idd niet helemaal vlak, maar meestal rust het te zagen hout toch op meerdere plaatsen en is haaks zagen geen probleem.
Je ziet al wat slijtage aan de topcoating het werkblad, maar dat valt goed mee.
Ik heb niet echt een referentie voor het geluid, maar de machine is zeker niet stil. Ik gebruik bijna altijd gehoorbescherming, dus ik heb er niet echt last van.

Laatste, waarschijnlijk domme vraag. Maar hoe krijg je dan het zaagblad op 90 graden, als het referentievlak niet recht is? Met een kleine winkelhaak zal dit dus al niet lukken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik wist zelfs niet dat deze machine geremd was, nog nooit bij stil gestaan of die eigenlijk snel tot stilstand komt. Heb ook niet echt een referentie aangezien het mijn eerste en enige zaagmachine is

Zet hem eens aan en trek dan de stekker uit, dan ga je meteen merken of er een verschil is. Want normaal gezien bollen die een halve minuut uit zonder rem. Voor zover ik het begrepen heb zet de machine de motor in "kortsluiting" door de motor tegelijk in de twee richtingen te doen willen draaien.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Even gegoogled:

Elektromagnetische schijfrem
Deze zogenaamde arbeidsstroom bekrachtigde rem. Deze rem wordt bekrachtigd indien er een stroom vloeit (vergelijkbaar met een elektro magnetische koppeling).

Schuifankermotor
Motor en rem ineen. De schuifankermotor heeft een conische rotor. Hierdoor worden op de rotorstaven, naast radiale krachten, ook axiale krachten uitgeoefend. Deze axiale krachten werken tegen de veerdruk in, waardoor bij normaal bedrijf de rotor binnen de stator wikkelingen draait.

Veerdrukschijfrem, rem met permanent magneet
Dit zijn zogenaamde ruststroom bekrachtigde remmen. Dat wil zeggen wanneer er geen stroom door de rem vloeit, wordt de rem bekrachtigd. Over het algemeen worden de ruststroom bekrachtigde remmen vanuit veiligheidsoverwegingen toegepast. De remkracht wordt geleverd door een veerdruk of een permanente magneet. Het opheffen van de veerdruk kan geschieden door het bekrachtigen van een gelijkstroommagneet die een kracht uitoefent, tegengesteld aan de veerdruk.


bron
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heb ik eens uitgeprobeerd natuurlijk :)

De eerste stop is dmv de knop op de machine, de 2de stop is door de stekker uit te trekken.
Ik heb verschillende keren getimed en ik kom op een verschil van 0,5 sec (maar heb het idee dat de machine de 2de keer iets langer heeft gedraaid vooraleer ik de stekker uit trek?). Ik veronderstel dat het remsysteem een groter verschil zou moeten maken?

 

ForwardLex

Nieuw lid
23 nov 2016
6
0
Laatste, waarschijnlijk domme vraag. Maar hoe krijg je dan het zaagblad op 90 graden, als het referentievlak niet recht is? Met een kleine winkelhaak zal dit dus al niet lukken?
hier ben ik ook wel erg benieuwd naar (ben van plan de dw745 te kopen, maar vind dit wel een issue)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
dmv een schroef kan je het nulpunt (90°) vast zetten. Nu en dan check ik dat eens op het werkblad een dun plaatje mdf te leggen, daar zet ik dan zo'n magnetische gradenmeter op, die reset ik dan op nul en hang ik dan aan het zaagblad, zo kun je perfect de 90° vast zetten.
Als mijn uitleg wat duidelijk is ;)
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Das duidelijk. Toch jammer van dat werkblad. En blijkbaar hebben ze het allemaal... Dit is wat mij tegenhoudt om de zaag te kopen, maar het is natuurlijk geen te waarlozen mankement.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ja ben ook al een tijdje zo'n soort zaag aan het eye-ballen maar dat doet me toch wel terugdeinzen. Nu ik zou hem vooral gebruiken voor kleinere stukjes te zagen voor bijvoorbeeld segmented bowls of snijplanken, dan los je dat wss op met een slede.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb er tot nu toe echt nog geen last van gehad. Voor stukken tot zeg maar 10cm breedte/lengte merk je er niets van en voor kleinere stukken ga je toch meestal een hulpmiddel gebruiken zoals een slede
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
In het afkorten van kleine stukken zie ik inderdaad geen probleem (crosscut sled) In het schulpen van smalle stukken daarentegen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.