Dewalt DW 7491 in gebruik

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik had al een paar vragen gekregen over mijn bevindingen met deze zaag en hoe ik deze gebruik.

Initieel was de zaag opgehangen aan mijn Paulk werkbank mbv 2 aluminium buizen. Werkte perfect maar was naar mijn mening niet stabiel genoeg omdat die soms leek te "dansen" op de buizen.
Dus werd het tijd voor iets handigers en dit werd een onderstel met zijtafels. Ik had nog een hoop mdf overschot liggen wat hiervoor perfect kon dienen. Niets speciaals maar voor mij en mijn kleine atelier toch een stuk handiger.

20170923_090809.jpg

De zijtafels kunnen weg geklapt worden en zelfs naar beneden schuiven om het geheel compact aan de kant te rollen.

20170923_090950.jpg20170923_091413.jpg

In het kastje heb ik lades gemaakt voor de zaagbladen en extra materiaal

20170923_090958.jpg20170923_091009.jpg20170923_091019.jpg20170923_091028.jpg

Over de zaag ben ik heel tevreden, ik heb die al voor vanalles gebruikt en is telkens heel precies en handig in gebruik. de afzuiging valt ook heel goed mee, zeker wanneer ik een zero-clearance insert gebruik.
Misschien toch een paar minpuntjes, maar helemaal niet onoverkomelijk.
De tafel is niet helemaal vlak zoals je hieronder kan zien, maar niet echt een probleem aangezien ik voor kleinere stukken een slede gebruik.

20170923_091153.jpg

Een ander minpuntje is dat het tafelgedeelte voor het zaagblad nogal kort is wat soms een beperking is wanneer je een verstekgeleider gebruikt. Maar daar zoek ik in de toekomst wel een oplossing voor.

20170923_091528.jpg

Ik weet dat ik van deze zaag niet mag verwachten dat die even handig is als een stationaire zaagtafel, maar ik ben er zeer tevreden mee en hoop er nog vanalles mee te kunnen maken
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erg mooi gemaakt. Complimenten. Vooral de neerklapbare neerzakbare zijkanten zijn goed gevonden.

Maar waarom 2 lades voor zaagbladen? Zo te zien kan je er wel 30 in kwijt. Zoveel gebruik je toch nooit?
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Mooie opstelling zo. Ik vind het wel erg tegenvallen dat de tafel zo hol staat. Is dit een maandag ochtend model of een bekend probleem?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt allemaal, ben er zelf ook tevreden van.
Moesten jullie tips of voorbeelden hebben voor het verlengen van de aanvoer, laat gerust maar weten!

Maar waarom 2 lades voor zaagbladen? Zo te zien kan je er wel 30 in kwijt. Zoveel gebruik je toch nooit?
:D ik was inderdaad een beetje overmoedig

Mooie opstelling zo. Ik vind het wel erg tegenvallen dat de tafel zo hol staat. Is dit een maandag ochtend model of een bekend probleem?
Geen idee of iemand met een gelijkaardige machine hetzelfde voor heeft?
Had wel al ergens opgevangen dat het zou eigen zijn aan deze soort zagen aangezien de motor eigenlijk hangt aan de onderkant van de tafel
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bij mijn 7491 is het tafelblad ook niet 100% vlak.
Het blad is van Alu en het maakt niet uit hoeveel verstevigings ribben je aan de onderkant maakt.
Vroeg of laat zakt hij altijd wat door. Dat zit in het aard van het beestje.
Het blad en de motor assemblage is de grootste reden waarom die cabinet zagen zoveel duurder zijn.
Gietijzer is een stuk stabieler, maar vergt veel meer bewerking voordat je het eindresultaat heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Initieel was de zaag opgehangen aan mijn Paulk werkbank mbv 2 aluminium buizen. Werkte perfect maar was naar mijn mening niet stabiel genoeg omdat die soms leek te "dansen" op de buizen.

Off-topic: zouden buizen uit Staal ipv. Aluminium en/of dikwandigere buizen geen oplossing kunnen bieden voor op verplaatsing? (mits wat extra gewicht)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Off-topic: zouden buizen uit Staal ipv. Aluminium en/of dikwandigere buizen geen oplossing kunnen bieden voor op verplaatsing? (mits wat extra gewicht)

Inderdaad, maar om de zaag makkelijk ergens aan de kant te zetten enzo is het huidig onderstel toch makkelijker. Als je de Paulk werkbank regelmatig op verplaatsing zou gebruiken zou ik ook kijken naar andere buizen.

Geen ervaring maar een stack met 5/8" asgat past er op.

Dus deze zou eigenlijk moeten lukken?

https://www.cmtonline.eu/cmt-verstelbare-groefzaag-dado-150-x-15-87-x-24t.html
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb de bijbehorende stack liggen, maar nog niet uitgeprobeerd. Ziet er wel goed uit.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt, en heb jij de versie met een asgat van 15cm of 5/8"? Wordt die anders vastgeklemd dan een gewoon zaagblad dan, want die hebben een asgat van 30cm?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
De as is 5/8", dus 15,87mm.
Bladen met asgat van 30mm worden dmv een ring vastgezet.
Met een dadostack kan je hem bvb vastzetten met een gewone moer ring zeg maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.