Epoxy allergie door epoxyvoeg tegels?

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Goedemorgen,

Gisteren een seminar gehad bij Ardex in Witten. Oa een demonstratie gezien van hun epoxyvoeg. We waren daar met een groepje bedrijven die allen werken voor dezelfde woningstichting en er is geopperd een proef te doen met epoxyvoegen in de badkamer.

Nu vind ik het op zich wel een mooi produkt waar ik de voordelen ook wel van in zie, maar stel dat je alle badkamers maakt met zo'n voeg in de vloer, of zelfs alle tegelwerk uitvoert met een epoxyvoeg, dus wekelijks met zo'n voeg werkt, hoe groot is dan de kans op een allergie ervoor? Zo'n demonstrateur als gisteren werkt met handschoenen aan en een veiligheidsbril op, in een grote ruimte, en hij komt er niet bij aan het zweten. Ook verwerkt hij het op een betegeld stuk plaat, op een tafel voor hem, hij hoeft er dus niet op de knieën door. Wat ik bedoel is dat je als tegelzetter ook wel handschoenen ed aan kunt doen, maar bv als het warm is en je wrijft door je gezicht of je krijgt dat spul aan je broek, weinig ventilatie in kleine badkamers, mi kom je dan gewoon regelmatig met wat van dat spul in aanraking.

Moet je het willen regelmatig met dit spul te werken? Ik heb wel eerder met epoxyvoeg gewerkt, een keer onder een melkrobot ivm de zuren en een keer bij grote drains, maar bij 1 per jaar toepassen denk ik dat het risico veel minder groot is? Ook werk ik af en toe met epoxy bij reparatie werk aan kozijnen ed, maar ook dat niet wekelijks en je praat dan ook over kleinere hoeveelheden.

Groeten, Bjorn
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Zoals jij het beschrijft mag dat spul niet professioneel verwerk worden volg mij.
in dergelijke kleine ruimtes zal je in een pak moeten en een gelaatmasker met filters dragen of mogelijk zelfs met extern lucht moeten werken.

verder denk ik dat het een onzinnig ding is voor een badkamer van een woning.
De woningbouw kan beter zorgen voor goede ventilatie in de natte cellen en of deze beter verwarmen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij renovatie komt er nu standaard een mv box voor de badkamer, alleen wordt deze meestal pas geplaatst bij het afmonteren van de badkamer, bij het voegen heb je er dan nog niet wat aan. Als een mv box genoeg zou zijn zou dan de eis moeten zijn deze gelijk te plaatsen bij het maken van het ruwe werk in de badkamer door de installateur. Een radiator is ook standaard.

Nut twijfel ik zelf ook over, maar de badkamers moeten wel heel lang mee.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die ventilatie noem ik niet in relatie tot het verwerken van de epoxy.
het is m.i. meer de reden waarom ze epoxy willen gaan gebruiken.
het gebrek aan ventilatie zorgt namelijk voor schimmel in gewone voegen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Sensibiliteit voor epoxy moet je zeker serieus nemen. De voorschriften van de fabrikant moeten sowieso worden opgevolgd, maar de arbo wetgeving kent hier ook richtlijnen voor. Als bijvoorbeeld goede ventilatie wordt vereist, dan moet deze ook worden voorzien. Niet de uiteindelijke installatie, want die zit er nog niet, maar een tijdelijke. Deze moet dus in de aannemingssom worden meegenomen.

Helaas gebeurd dat te weinig, waardoor de omstandigheden niet kunnen worden gegarandeerd. Het kostenplaatje komt uiteindelijk bij de klant terecht, die wanneer het een particulier betreft niet altijd de hoge prijs van veiligheid wil betalen.

Wij verwerken nog wel eens epoxylijm, maar dat gebeurd altijd met afzuiging, het gebeurd in een werkplaats, een vaste werkomgeving in dit geval. Net als PUR en verven met teveel oplosmiddelen zitten ook hier grenzen aan wat er verwerkt mag worden. Bedrijven die vloeren leggen met epoxy hebben hier ook mee te maken, wellicht eens informeren hoe die dat doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je dit regelmatig wil doen ga je sowieso moeten werken met een wegwerp outfit, volgelaatsgasmaker en handschoenen alsof je met asbest zou werken. Voor zover ik het begrepen heb werken de allergenen van epoxy in op de huid, je moet dus 100% bedekt zijn met een wasbare/wegwerp bescherming.

Je moet de lucht verversen maar ook zuiveren, je kan niet zo maar in een woning grootschalig staan werken met epoxy alsof je op een scheepswerf stond.

Als ik aan mijn klanten de pro's en contra's uitleg voor de verschillende afwerkingen dan kiezen ze nagenoeg in 100% van de gevallen voor de natuurlijke/veilige methode. Je moet niet aan een epoxy verkoper gaan vragen of je het moet doen of niet, als het van hen afhing dan zouden ze je kinderkamers ermee behangen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.