Wat gebruiken jullie bij het werken met hout als persoonlijke bescherming?

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
Bose Quietcomfort is géén gehoorbescherming. deze oordoppen maken antigeluid (precies hetzelfde geluid maar dan met omgekeerde sinus) waardoor je minder last hebt van omgevingslawaai. De Peltors die ik bedoel zijn echt ontwikkeld als gehoorbescherming en reageren direct bij een geluid boven een bepaalde drempel dus ook vuurwerk of bij gebruik van een zaagtafel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En waarom is at geen gehoorbescherming? Gehoorschade komt door geluidsdruk, oftewel te hoge amplitude van de geluidsgolven, en daarmee de geluidstrilharen. Antigeluid dooft de intredende geluidsgolven (grotendeels), en daarmee ook de geluidsdruk.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Stofafzuiging:
Grote afzuiger met cycloon op zaagtafel en freestafel
Kleine bouwzuiger met cycloon op alle electrisch handgereedschap.

Gehoorbescherming:
Altijd een peltor op mijn hoofd. meestal zet ik em op en vergeet em af te doen waardoor ik hem zelfs met verlijmen van hout nog op heb ;)

Oogbescherming:
Bij kollomboor en haakse slijper een veiligheidsbril op.

Handschoenen:
Met schilderen en andere chemikalien
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
En waarom is at geen gehoorbescherming? Gehoorschade komt door geluidsdruk, oftewel te hoge amplitude van de geluidsgolven, en daarmee de geluidstrilharen. Antigeluid dooft de intredende geluidsgolven (grotendeels), en daarmee ook de geluidsdruk.

In theorie klopt het... alleen de praktijk voor actieve noice-cancellation is anders. De techniek in wat er voor consumenten te koop is werkt voornamelijk onder 500-1000 hertz en dan ook alleen goed voor constante geluiden. Je hebt er weinig tot niets aan voor hogere frequenties en impuls geluiden. En die zijn er met machine gebruik genoeg. Ook zijn ze vanwege beperkingen in het vermogen slechts in staat een beperkt aantal DB's aan "antigeluid" te produceren, als er sprake is van veel dB's dan dempen ze dus slechts beperkt (iets van 15-20DB voor lage frequenties, en de generieke demping van de consumenten koptelefoons komt niet in de buurt van die van goede passieve gehoorbeschermers met 30dB of meer).

Er is een reden dat het gebruik in werkomstandigheden vooral beperkt blijft tot omgevingen met constante lage frequenties waar ook nog eens spraak noodzakelijk is.

Als je al actieve noice-cancellation zou willen gebruiken met machines doe het dan in combinatie met iets als oordoppen zodat je ook de geluidsdruk dempt die niet wordt gefilterd.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Nu gebruik ik altijd wegwerpstofmaskers, maar ik lees hierboven dat ze niet goed (genoeg) zijn. Omdat het elastiek afbrak, ga ik een nieuwe kopen. Wat is een wijze investering voor als je zaagt en boort in (gelijmd) hout? Frezen en draaien ben ik nog niet aan toe. Heb ik een stofmasker met P3-klasse nodig? Iemand een tip voor een type wat algemeen goed verkrijgbaar is?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Oftewel, het is wel degelijk gehoorbescherming, alleen, afhankelijk van wat je precies gebruikt, niet voldoende.

Je handen voor je oren houden is dan ook gehoorbescherming... alleen dat neemt ook niemand serieus. Maar blijf gewoon je koptelefoon die ontworpen is voor muziek en wat achtergrond geluiden buiten of in het vliegtuig gebruiken hoor. Dan ben je voor vele frequenties helemaal niet of amper beschermd.
Watjes in je oren zijn natuurlijk ook een gehoorbescherming, nog goedkoper en handiger.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nu gebruik ik altijd wegwerpstofmaskers, maar ik lees hierboven dat ze niet goed (genoeg) zijn. Omdat het elastiek afbrak, ga ik een nieuwe kopen. Wat is een wijze investering voor als je zaagt en boort in (gelijmd) hout? Frezen en draaien ben ik nog niet aan toe. Heb ik een stofmasker met P3-klasse nodig? Iemand een tip voor een type wat algemeen goed verkrijgbaar is?

Ik ben zelf autospuiter, bij ons op de zaak worden er maskers van 3m gebruikt met een ffp2 codering.

In de regel zou dat voldoende moeten zijn voor schuren en schaven.

Kom je echter in aanraking met dampen, en bijvoorbeeld een verflucht, dan is het raadzaam om een masker te nemen met een ffp3 aanduiding.

Zelf gebruik ik ook een ffp2 thuis.
Het punt is, wat je net zegt dat het elastiekje weleens afbreekt.

Dan kan je een iets duurdere masker kopen met dikke elastieken.
Die gaan in de regel ook langer mee dan de iets goedkopere.

Ohja nog wat meer info: http://solutions.3mnederland.nl/wps...Safety/Maintenance_Free_Respirators/?MDR=true

Gr Danny
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben zelf autospuiter, bij ons op de zaak worden er maskers van 3m gebruikt met een ffp2 codering.

In de regel zou dat voldoende moeten zijn voor schuren en schaven.

Kom je echter in aanraking met dampen, en bijvoorbeeld een verflucht, dan is het raadzaam om een masker te nemen met een ffp3 aanduiding.

Zelf gebruik ik ook een ffp2 thuis.
Het punt is, wat je net zegt dat het elastiekje weleens afbreekt.

Dan kan je een iets duurdere masker kopen met dikke elastieken.
Die gaan in de regel ook langer mee dan de iets goedkopere.

Ohja nog wat meer info: http://solutions.3mnederland.nl/wps...Safety/Maintenance_Free_Respirators/?MDR=true

Gr Danny

Ik denk dat je heel erg verkeerd, gevaarlijk en ongezond bezig bent op de zaak. FFP2 en 3 zijn voor (fijn)stof. Deze zijn volkomen ongeschikt voor de dampen van oplosmiddelen waar je mee te maken hebt. Wij hebben een lid bij Radius NHN die dacht ook zo beschermd te zijn maar is al een paar keer opgenomen geweest met zeer ernstige neusbloedingen die dagen aanhielden.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dag meneer o peatey, als ik auto's aan het strak maken ben gebruik ik alleen ffp2, ik kom dan niet in contact met dampen of verlucht.
Zodra ik grondverf of daadwerkelijk de auto ga spuiten heb ik een volgelaatsmasker op.

De filters gaan 40 uur mee, maar ik vernieuw ze altijd eerder.

Ik reageerde alleen op het feit dat ffp2 voor hout voldoende was.

Jammer dat ik u niet tegen gekomen ben op de open dag.

Fijne avond mensen.

Gr Danny
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dag meneer o peatey, als ik auto's aan het strak maken ben gebruik ik alleen ffp2, ik kom dan niet in contact met dampen of verlucht.
Zodra ik grondverf of daadwerkelijk de auto ga spuiten heb ik een volgelaatsmasker op.

De filters gaan 40 uur mee, maar ik vernieuw ze altijd eerder.

Ik reageerde alleen op het feit dat ffp2 voor hout voldoende was.

Oké, dat maakt een heleboel duidelijk. Toch goed en veilig bezig Danny.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ok, P1/2/3 staat dus voor de klasse wat hij doorlaat en FF of AP voor type?
Bij 3M staat op de site dat de vaste (hervulbare) vooral voor gassen en dampen is. Maar ik mag aannemen ook tegen het fijne stof bij zagen en schuren.
Vanochtend bij 2 bouwmarkten geweest, maar ze verkopen alleen maar wegwerpmaskers.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar: houden maskers die gemaakt zijn voor dampen ook stof tegen? Of is de filter dan binnen no time verstopt?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb ze niet, maar over het algemeen zie je wel dat p2 /p3 stoffilters bevestigd worden op de dampfilters, die dan weer op het masker komen.

Ik heb een p3 halfgelaat masker, ben er superblij mee.

Ik ben begonnen met de trui of t-shirt dat ik aan had, met de "kraag" over m'n neus te hangen, als filter. Toen toch maar een ffp2 filter om weg te werpen, wat ik dan nooit deed, tot het echt te smerig werd.
Daarna werd ik verstandig en heb ik een halfgelaat met ffp3 filter gekocht.

Volgens de firma waar ik de filters heb gekocht is bij fijn hardhoutstof ffp3 wel nodig.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Recent wat gezaagd en gefreesd in MDF... lastig stof afzuigen. Heb wel een Starmix met cycloon ervoor. Zelf een fijnstof filter unit bouwen staat op het lijstje, zie link.

Zojuist maar een halfgelaatsmasker besteld van Sundstrom (SR900-3 Basic Kit) en voor de oren een MSA left/RIGHT 33dB...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.