Wat gebruiken jullie bij het werken met hout als persoonlijke bescherming?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand een bovenfrees zou gebruiken zonder oog en oorbescherming.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb meestal wel gehoorbescherming (met radio) op....
Sommige machines maken dusdanig veel herrie dat dit wel prettig is

Een hele enkele keer draag ik en stofmasker of een half of vol (heb ze beide)
ik heb ook een fijnstof afzuiging hangen maar die heeft nog zelden gedraaid (nog niet nodig geweest

als ik sommige berichten lees kan ik me voorstellen dat anderen het onvoorzichtig vinden maar aan de andere kant....ik lees er ook berichten tussen waarbij ik dan denk 'als het zo moet, dan maar niet'
Ingepakt als een astronaut je houtbewerking doen, dan zou voor mij de lol er snel af zijn

Een zaagbroek heb ik (nog) niet, die wil ik nog wel eens aanschaffen, dát is wel een nuttig ding
Als ik aan het zagen ben met de kettingzaag heb ik wel veiligheidslaarzen aan
 
Ik heb meestal wel gehoorbescherming (met radio) op....
Sommige machines maken dusdanig veel herrie dat dit wel prettig is

Een hele enkele keer draag ik en stofmasker of een half of vol (heb ze beide)
ik heb ook een fijnstof afzuiging hangen maar die heeft nog zelden gedraaid (nog niet nodig geweest

als ik sommige berichten lees kan ik me voorstellen dat anderen het onvoorzichtig vinden maar aan de andere kant....ik lees er ook berichten tussen waarbij ik dan denk 'als het zo moet, dan maar niet'
Ingepakt als een astronaut je houtbewerking doen, dan zou voor mij de lol er snel af zijn

Een zaagbroek heb ik (nog) niet, die wil ik nog wel eens aanschaffen, dát is wel een nuttig ding
Als ik aan het zagen ben met de kettingzaag heb ik wel veiligheidslaarzen aan

Je zou eens moeten gaan praten met mensen die aan houtbewerking hun longcapaciteit verloren hebben (ik ken er een paar).
Of mensen die ongelukken met een kettingzaag hebben mee gemaakt.
Ik persoonlijk heb daar een aantal keer EHBO aan moeten verlenen.
Als je die kent dan praat je wel anders als nu zo nocalant.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De ISOtunes vind ik super. Gewone kappen op de oren vind ik veel te warm en voelt zo drukkend/klemmend op het hoofd en wil je muziek er bij luisteren moet je er oordopjes onder doen.

De siliconen dopjes zitten goed en zijn makkelijk in te brengen maar dempen volgens mij wat minder dan die van schuim die zijn te vergelijken met die gewone schuim dopjes voor gehoor bescherming met de handen wat "warm" maken en indrukken dat het wat dunner is en dan inbrengen en dan zetten ze weer wat uit. Deze vind ik het prettigst en die gebruik ik dan ook als ik ze voor langere tijd in heb (ook uren).

De kwaliteit van het geluid (muziek) vind ik ook zeker niet tegenvallen vind ze eigenlijk wel goed klinken en je hoort de omgeving niet :) op de fiets is en stevig door wandelen is het minder prettig omdat ze dan geen fluiten.

Qua demping is net wat voor een bescherming je nu hebt die ISOtunes dempen iets van 27db.

En als je een goed stofmasker koopt heb je geen last meer van beslagen ramen voor de ogen ;) is denk ik beter dan een andere veiligheidsbril.
Zelf heb ik de weggooi maskers weg gegooid en wil ze ook niet meer.

Persoonlijk vind ik gehoorbescherming met muziek (en zeker types waar je de omgeving niet meer door hoort) onverantwoord. Om veilig te werken (of je in het verkeer te begeven) is het opnemen van signalen uit je omgeving onontbeerlijk. Als een machine een vreemd geluid maakt, een collega roept, een auto aankomt is het toch best dat je het hoort. Een werkplek met luide muziek vind ik vreselijk, hoewel dat ook andere oorzaken heeft.
(Even ter verduidelijking, ik wil in geen geval hier mensen met een auditieve beperking viseren, zeker niet.)
Wegwerpstofmaskers zijn waardeloos. Zelf heb ik nu een volgelaatsmasker van 3M voor het draaien. Werkt super, enkel als het erg warm is wordt het oncomfortabel.
Ik heb wel de indruk dat sommigen hier een beetje doorschieten wat persoonlijke bescherming betreft. Een beetje stof of zaagsel rond een zaagtafel wordt als een probleem gezien, terwijl er ondertussen veel grotere risico's genegeerd worden. Namelijk het risico van onervarenheid en onvoldoende kennis van de machine.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je zou eens moeten gaan praten met mensen die aan houtbewerking hun longcapaciteit verloren hebben (ik ken er een paar).
Of mensen die ongelukken met een kettingzaag hebben mee gemaakt.
Ik persoonlijk heb daar een aantal keer EHBO aan moeten verlenen.
Als je die kent dan praat je wel anders als nu zo nocalant.

M.vr.gr. Jan

En waarom zou ik dat moeten doen, omdat het jouw maatstaaf want je kent een paar mensen ?
Sorry Jan, maar dat vind ik een beetje ver gezocht
Ik heb alle maskers hangen (meer dan 1 zelfs) ik heb nog niet veel bewerkingen gedaan waarbij het nodig acht om ze te dragen

Ik bezit 2 Festool CTL 36 stofzuigers, 2 festool SRM 45E (zeer hoge klasse vwb filtering fijnstof) een spaanafzuiger en een fijnstoffilter
Niet rot bedoeld hoor, maar ik denk dat de personen die hun longcapaciteit kwijt zijn hier geen beschikking over hadden ?!

Denk je écht dat ik dat zou hebben als ik ze niet gebruik ??? Elke machine die ik gebruik hangt een stofzuiger aan, als ik een stukje ga zagen dan doe ik echt geen masker op, ik acht het niet nodig

Dus niet oordelen als je geen verdere kennis hebt (hoe goed ook bedoeld) en me dan ook zeker niet nonchalant noemen, ben ik misschien wel, maar niet in dit opzicht

Mathieu, als ik muziek aan heb hoor ik veel geluiden wel,zoals de machines
Ik ben met je eens dat je het misschien niet hoort als een machine een vreemd geluid maakt, maar met een gehoorkap hoor je die toch al bijna niet ?!
Als ik dit soort spul draag ben ik alleen, geen auto's en geen collega's
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Elkeen moet dat dragen waar ie zich goed bij voelt, persoonlijk draag ik liefst zo weinig mogelijk.
Dus enkel bij veel schaafwerk eens een stel oorbeschermers en dat is het zo wat. Veel van de hier genoemde zaken, hoe goed ze ook mogen zijn, zijn totaal niet geschikt om dagdagelijks beroepshalve je werk mee te doen.
Zijn ook niet echt nodig als de werkplaats beschikt over een goede stofafzuiging. Zelf werk ik al heel mijn (beroeps)leven op deze manier zonder enig gevolg. Is het daarom veilig? nee, maar ik voel me er wel goed bij zo:p
Roken is heel wat schadelijker dan (occasioneel) hout bewerken zonder filter;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Hoezo - je hebt toch je kleren aan ;-)

Overigens - ik draag vooral gehoorbescherming om het geluid van stofzuigers te dempen - daar word ik snel horendol van en het is denk ik ook schadelijker dan sommige machines. Ik ben al doof van het jarenlang vóór de trompetten zitten in blaasorkesten ;-)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mathieu, als ik muziek aan heb hoor ik veel geluiden wel,zoals de machines
Ik ben met je eens dat je het misschien niet hoort als een machine een vreemd geluid maakt, maar met een gehoorkap hoor je die toch al bijna niet ?!
Als ik dit soort spul draag ben ik alleen, geen auto's en geen collega's

Ik heb ook een radio zachtjes op staan in de werkplaats. Maar waar ik bedoel zijn oordoppen die het omgevingsgeluid dempen en vervangen door muziek. Dan hoor je nog enkel de muziek en wordt je afgesloten van de omgeving. Met goede hoorbescherming hoor je meestal nog voldoende van je omgeving om alle nodige signalen te kunnen opvangen.
Ik heb een flinke gehoorbeschadiging (tinitus en hyperacusis) wat maakt dat ik toch anders tegen geluiden aankijk (zoals Henk ook aangeeft).
Handgereedschap gaat trouwens ook niet vrijuit. Het tikken van een hamer op een beitel bijvoorbeeld is pijnlijk voor mijn oren.
 
Gebruik je gezonde verstand.

Er is vol op beschermings materiaal en advies voor handen, een ieder weet of kan weten wat goed en slecht is.

Momenten van had ik maar, zullen er altijd blijven.
Zelf kreeg ik pas in 2007 aangemeten gehoor bescherming toen ik bij een nieuwe werkgever begon.
Deze had ik 20 jaar eerder moeten hebben. Al die tijd met losse slecht sluitende schelpen moeten werken die vaker niet dan wel op waren.

Daar pluk ik nu dagelijks de zuren vruchten van. Maar ik kan er mee leven. ;)

Gr Edwin
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik had die oordoppen pas en toen heb ik ze op straat geprobeerd en doe dat ook niet meer is ook helemaal niet fijn als ik buiten ben wil ik ook vogeltjes horen :)

Muziek op de werkvloer hoeft geen probleem te zijn je hebt het volume zelf in de hand en met die oordoppen in wordt het geluid van de omgeving gedempt en als je dan muziek zacht op hebt staan is er niks aan de hand dat is het zelfde als oorkappen op en de muziek wat harden dan weet ik niet wat veiliger is.
Als ik bezig ben hoor ik de machines gewoon en de mensen om mij heen ook het is als met kappen op alleen ook nog muziek op de achtergrond en veel meer comfort.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik ben wel benieuwd waar je die isotunes pro kunt kopen. Ik vind ze via Google alleen in de VS.

Ik gebruik nu trouwens altijd:
peltors oorknoppen met radio (die ook gewoon uit kan)
Veiligheidsbrillen van wiltec. Iets met Swiss bla bla. Die zijn licht duurzaam en beslaan niet.
Dit heb ik de hele dag op omdat ik het heerlijk vind om in rust te werken. Als ik veel en lang moet schuren dan gaat de radio aan.

Verder sluit ik al mijn electrische gereedschap aan op mijn bouwstofzuiger met cycloon.

Handschoenen gebruik ik nooit. Laatst hen ik een hele lading azobe moeten verzagen dat niet goed kon worden afgezogen. Toen heb ik een 3m masker opgedaan met filters. Werkte ook prima en verrassend comfortabel.

Dirkjan
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gehoorbeschermers, half gelaatsmasker van 3m met filter, veiligheidsbril (al dan niet op sterkte) en dunne leren (geitenleer) handschoenen vind ik prettig werken. Bij het zagen met een kettingzaag dan ook nog een zaagbroek en veiligheidslaarzen.
Ogen, oren en longen zijn zeer kwetsbaar. Vanwege mijn beroep wil ik geen eelt op mijn handen vandaar de handschoenen die uitstekend gevoel doorgeven. Bij schilderen en schuren gebruik ik altijd latex handschoenen, nog meer gevoel.
Ieder maakt zo zijn afwegingen. Toen ik 25 jaar geleden begon met fietsen met de racefiets moest iedereen lachen vanwege de fietshelm. Tegenwoordig wordt je uitgelachen als je hem niet draagt!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Niet bekend met dat soort oordoppen, maar ik heb in het verleden wel op maat gemaakte oordopjes gehad met het zelfde principe en dat werkt erg fijn.
Helaas een van de dopjes kwijt geraakt en mezelf er nooit weer toe gezet een nieuwe set te halen en werk nu met standaard oordoppen. Dat heeft wel als resultaat dat je ze toch wat minder frequent opzet, omdat je er 'moeite' voor moet doen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
- S3 werkschoenen
- stofkapje
- veiligheidsbril gebruik ik alleen als er veel in de rondte vliegt, ik heb al een bril...
- op school heb ik mijzelf otoplastieken laten aanmeten, hoop ze binnenkort in de bus te hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is iemand bekend met actieve oordoppen? Die filteren het geluid zodra het boven een bepaalde drempel komt (82dB)

bijvoorbeeld deze.

https://oorkappen-shop.nl/peltor-pr...MIp4uW0JDB1gIVo7DtCh00igdZEAQYCCABEgJRrPD_BwE

Dit lijkt me wel wat. Een paar dagen geleden stond een artikel in de krant over zulke oortjes en hoofdtelefoons. Blijkbaar zijn er meer en meer mensen de lawaaivervuiling beu en bieden soortgelijke hoofdtelefoons (onder andere van Bose) een oplossing. Ga er toch eens over nadenken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wel heb ik de Bose Quietcomfort huppeldepup... maar! ik snap het concept van antigeluid niet helemaal en denk, hoewel ik niets echt hoor, ik toch denk dat geluid+antigeluid toch iets van geluid blijft. Wel leuk experiment.... een quietcomfort gebruiken bij het klussen..... even over nadenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.