Wat gebruiken jullie bij het werken met hout als persoonlijke bescherming?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Afzuiging:
Bij machinaal verwerken van hout gebruik ik een volumezuiger met fijnstoffilter of een vacuümafzuiger met of zonder cycloon.
Aan het plafond hangt een fijnstoffilter die altijd met een timer aangezet wordt.
Ik heb gemerkt dat schuren met de hand of machinaal bij mij in de garage de meeste stof verspreiding heeft.

Andere persoonlijke bescherm middelen:
Ik heb handschoenen, een doorzichtig gelaatsmasker, oor bescherming, 3m half gelaatsmasker en mondkapjes.
Alleen gebruik ik ze niet vaak (dom ik weet het) maar ik vergeet het of gebruik het niet bij een snel klusje.

Mvg, :).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik werk het liefst buiten dan heb ik geen stof in huis en ik draag alleen gehoorbescherming.
Als ik binnen werk dan alleen met handgereedschap omdat dat veel minder stof geeft.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
in de spaarzame momenten dat ik even wat kan doen heb ik het volgende:

mondkap van 3m met filters
handschoenen indien nodig
een veiliheidsbril
gehoorbescherming

afzuiging is een karcher bouw stofzuiger met een cycloon, wil ook graag verbeteren maar ja wie weet ooit. Ook merk ik dat mijn bosch gts xc zaagtafel best veel zaagsel verspreid door de vele openingen, ook doordat de afzuiging natuurlijk niet echt afdoende is. Schuren doe ik het liefste buiten.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Alle machines zitten aan de bouwstofzuiger, verder vaak alleen gehoorbescherming en veiligheidsbril

handschoenen zo min mogelijk, werden ooit gegrepen door een boorkop en dat is geen pretje.

Voor het lassen uiteraard een brandwerende overall en goede laskap, maar hout laat zich maar moeilijk lassen
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik werk uitsluitend met handgereedschap. Bij schuren (met een schuurblokje) of vijlen ga ik naar buiten of doe ik een stofmaskertje op. Dat gebruik ik ook bij zagen met een Japanse zaag met fijne vertanding.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Voor afzuiging aan vlakvandikte en bandzaag een AF14, die waanzinnig hard zuigt.
Verder heb ik een CT Midi (al heel lang), die bij zagen, frezen, schuren op en bij de werktafel gebruikt wordt & een Mirka (occasion) die nu primair voor de afkortzaag gebruikt wordt, maar in de toekomst ook via een cycloonbak een lange slang aan arm gaat bedienen, zodat ik in bijna de hele werkplaats 'drop down' afzuiging heb.
Naast een luchtcirculatiefilter (zo'n doos met twee soorten filter) die strategisch hangt heb ik gebalanceerde ventilatie (vanuit vorige situatie al aanwezig), die ook wel wat doet, als ik niet vergeet die op 3 te zetten.
De mondkapjes vergeet ik vaak.

Naast simpele oordopjes heb ik een goede Peltor, die hangt aan de bandzaag en wordt eigenlijk alleen daar gebruikt. De andere machines maken niet zoveel lawaai.

Omdat ik toch vaak een leesbril opheb, wordt een 'echte' veiligheidsbril minder vaak gebruikt; wel altijd bij de tackers, want die vind ik nog wel een beetje 'eng'. Ik heb er drie die op verschillende plekken hangen.

Handschoentjes heb ik in soorten. En ik gebruik ze ook; dertig jaar achter een toetsenbord en muis heeft wel eelt opgeleverd, maar niet op de 'goede' plekken. En ik heb een hekel aan splinters in de vingertoppen; door een lichamelijk ongemak genezen die wondjes heel langzaam. Ik gebruik dan ook van die Japanse katoenen handschoentjes - eigenlijk iets te klein, maar ze rekken iets. Verder de bekende chirurgendingen voor bij het schilderen etc. En dan nog stevige met rubber handvlak als ik ruw hout heen en weer sleep. Huishoud als er akelig spul als aceton gebruikt wordt.

Alle mogelijke PBM heb ik in een systainer verstouwd, die naast een mini systainer met EHBO-spullen staat.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Eigenlijk zou iedereen met bovenstaande pbm's moeten werken. Zeker als het gaat om zicht, gehoor en luchtwegen. Handschoenen laat ik aan de discussie over.
Verder kun je denken aan een goed gevulde verbanddoos voor de meest voorkomende ongelukjes.

Erg belangrijk ook bij veel gebruik van je werkplaats is een deugdelijke fijnstofafzuiging. Dit kan maar zo een sluipmoordenaar zijn waar je direct geen last van zult hebben maar op termijn des te meer!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Afzuiging in de vorm van een EB spanenzuiger met een 2 micron filterzak (aftermarket) met een thien Baffle ertussen en een bouwzuiger van de Gamma, die het verbazingwekkend goed doet. Ik ben nogal panisch als het gaat om gehoorbescherming, heb dus altijd een setje Otoplastieken in m'n oren als ik aan het klussen ben. Naast het beschermend effect werkt het ook rustgevend voor mij en word ik niet zo snel afgeleid. Chirurgenhandschoentjes voor lijmen en alles waar ik evt. erg vieze of beschadigde handen van krijg. Halfgelaatsmasker voor het overige stoffige werk, al gebruik ik die laatste niet al te vaak. Even snel wat opschuren vaak niet.. Overzetbril voor werken met de frees of anderszins hoge snelheidsdingen. Eigenlijk alles wat ik op m'n werk ook regelmatig (of niet dus) gebruik..
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Oorkappen of doppen bij het zagen (invalzaag en frezen). Nooit handschoenen. Altijd stofafzuigen
Geen veiligheidsbril (want ik draag al een bril) en ze passen zelden of nooit.

En misschien het belangrijkst: schone werkplek. Tussendoor opruimen, kabelmanagement en goede/voldoende verlichting.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Geen veiligheidsbril (want ik draag al een bril) en ze passen zelden of nooit.

Dit is erg dubbel. Ik maak me hier ook erg schuldig aan, maar geen veiligheidsbril omdat ik al een bril draag is geen reden die je van mij zal horen. Een veiligheidsbril sluit de boel af, waardoor er ook niets achter je bril kan schieten. (laatst een cementkorrel in m'n oog gehad vanuit het niets.. Kon mooi naar de eerste hulp) Er zijn er zat voor een meerprijs die prima passen, denk aan type duikbril, zonder pootjes dus en met elastieken band, en je kan bij de opticien ook veiligheidsbrillen op sterkte krijgen. Zijn niet eens heel erg duur.

21868797.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Oorkappen (meestal), soms een bril en een stofzuiger op de invalzaag en schuurmachine. Handschoenen alleen met lijmen, althans als ik er aan denk (het komt dus ook met regelmaat voor dat ik met zwarte handen op kantoor zit).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
heel soms oorkappen, bij het boren in metaal heb ik me leesbril altijd op en als ik ga slijpen doe ik een ouderwetse veiligheidsbril met geharde glazen erin ipv die plastic meuk :) Zelfs met veiligheidsbril heb ik hardmetaal in me oogkas gekregen (niks geen schade alleen eeuwig zwart puntje boven het oog :p ). Maar goed meestal gebruik ik niks.
PS Met kettingzaag altijd veiligheidsschoenen en zaagbroek en gehoorbescherming.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ligt er aan waar ik mee bezig ben :)

Gebruik van machines altijd gehoorbescherming is het heel even dan kappen en anders oordoppen (ISOtunes Pro), de ISOtunes heb ik als ik wat langer bezig ben toch wel in een beetje muziek is ook wel fijn.
Komt er stof bij vrij dan heel vaak een 3M stofmasker met verwisselbaar filter, afzuiging is nog niet in orde.
Oog bescherming eigenlijk zelden al heb ik hem wel voor het grijpen.
Met houtdraaien altijd gezicht masker, oordoppen en bij het schuren het stofmasker.
 

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
(ISOtunes Pro), de ISOtunes heb ik als ik wat langer bezig ben toch wel in een beetje muziek is ook wel fijn.

ik zit ook naar de ISO tunes te kijken, ben erg benieuwd hoe ze zitten, met name na een paar uur en hoe goed het geluid (muziek) en de demping is?

Verder gebruik ik nu Peltor gehoorbescherming, goedkope weggooi stofmaskers en een veiligheidsbril die (zeker in combinatie met stofmasker) snel beslaat en daardoor meer ergernis dan veiligheid oplevert. de bril staat dus ook bovenaan mijn boodschappenlijstje om te vervangen voor een goede.

ik wil het liefst een bril die zo goed zit dat je in feite vergeet hem weer af te zetten. aanraders?
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De ISOtunes vind ik super. Gewone kappen op de oren vind ik veel te warm en voelt zo drukkend/klemmend op het hoofd en wil je muziek er bij luisteren moet je er oordopjes onder doen.

De siliconen dopjes zitten goed en zijn makkelijk in te brengen maar dempen volgens mij wat minder dan die van schuim die zijn te vergelijken met die gewone schuim dopjes voor gehoor bescherming met de handen wat "warm" maken en indrukken dat het wat dunner is en dan inbrengen en dan zetten ze weer wat uit. Deze vind ik het prettigst en die gebruik ik dan ook als ik ze voor langere tijd in heb (ook uren).

De kwaliteit van het geluid (muziek) vind ik ook zeker niet tegenvallen vind ze eigenlijk wel goed klinken en je hoort de omgeving niet :) op de fiets is en stevig door wandelen is het minder prettig omdat ze dan geen fluiten.

Qua demping is net wat voor een bescherming je nu hebt die ISOtunes dempen iets van 27db.

En als je een goed stofmasker koopt heb je geen last meer van beslagen ramen voor de ogen ;) is denk ik beter dan een andere veiligheidsbril.
Zelf heb ik de weggooi maskers weg gegooid en wil ze ook niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.