Hergebruik biedermeijer kast

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Goedendag heren, en ook dames!

Na lang zoeken heb ik een in nette staat zijnde biedermeijerkast gevonden, vanavond opgehaald en bekeken.
Nu loop ik tegen een aantal zaken aan waar ik graag jullie advies over hoor.

De kast is in redelijke staat, geen ontbrekende delen of kapotte sierlijsten, maar wel wat werk waar ik graag zelf aan ga beginnen.

probleem 1, de zijpanelen zijn verbogen, is dit nog recht te krijgen? ze zijn niet gescheurd of gebarsten, alleen zo krom als wat. wat te doen???
kast (5).jpg

kast (4).jpg

Probleem 2, de panelen op de deur zijn gebarsten, is dit te repareren?
kast (1).jpg

kast (2).jpg

probleem 3. er zit in de rechterdeur bovenin een barstje, wat doe ik hieraan?
kast (6).jpg

Mijn doel is de kast eerst te herstellen, dus terug brengen in (zover mogelijk) originele/ nieuwstaat, vervolgens ga ik heiligschennis plegen door de kast mintgroen te verven, hij komt uiteindelijk op de slaapkamer van mijn dochter te staan.

graag, Heel graag jullie hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb er absoluut geen verstand van maar vind het geen kwalitatief stuk en dan kijk ik alleen al naar de eerste foto met de zwaluwstaartverbinding.
Mijn mening: bij de eerste foto zul je het paneel los moeten halen en volgens mij stomen om het weer recht te krijgen en niet weer met nagels vast zetten want dan knapt het geheid kapot.
De derde foto zul je moeten vullen: https://www.youtube.com/watch?v=e8OfdxsRH9s
Net als de voorlaatste en de laatste.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Bedankt voor het compliment, ik ben er ook erg blij mee, kast is tenslotte al behoorlijk oud. Vandaar dat ik hem ook op wil knappen. Stomen, hoe gaat dat in zn werk? Alleen de achterkant stomen? Of beidde kanten? En dan klemmen? Hoe lang moet dat gefixeerd blijven?
De verbindingen komen wel goed, ik kan nog een hoop vastzetten, zeker aangezien de kast nog geverfd gaat worden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dit lijkt mij wel een leuk project! Van een oude kast weer iets bruikbaars maken.
Ik denk dat je eerst moet proberen om alle verbindingen die los zitten, verder los te maken. Dus zoveel mogelijk de kast uit elkaar halen.
Dan kan je de oude lijmresten van al die verbindingen af steken en alles opnieuw lijmen.

Het opgebolde stuk kan je ook weer vast lijmen aan het frame van de deur. Maar kijk eerst goed of de rest van de voorkant nog wel goed vast zit. Misschien is het beter om de hele voorkant er voorzichtig af te steken en opnieuw vast te lijmen.

Datzelfde geldt voor de panelen en scheuren. Proberen los te maken, de scheur goed schoon maken (oude lijmresten, splinters en stof er af steken of schrapen) en dan weer vast lijmen. Eventueel met iets duns erachter om de verbinding goed op te vangen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik heb inmiddels de voorkant ontdaan van de oude boenwas en laklagen, zover mogelijk losgehaald en vervolgens de stoomreiniger erop, beidde zijden gestoomd, en vervolgens direct een balk erop en vastgeklemd met een aantal klemmen. dit staat nu te drogen en is heel gebleven.
ik durfde het niet aan om de hele plaat los te halen, ik was bang dat dat ging breken, en nu is het nog 1 deel/ heel.

morgen als het helemaal droog is gaan de klemmen er af en ga ik ze aan de achterkant verlijmen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Morgenochtend zal ik een paar foto's plaatsen. alles staat nu te drogen in de schuur.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
IMG_3276.jpg

klemmen zijn er inmiddels af, de panelen zijn helaas toch weer wat terug verbogen, toch zijn ze denk ik 65% rechter. morgen ga ik ze verlijmen met bruislijm, en wederom inklemmen, dan laat ik ze 3 dagen staan.
Resultaat valt me niet tegen, ik heb ook geen idee hoelang die panelen er al zo verbogen bij staan, zou zo maar 25 jaar kunnen zijn, dan is het ook niet helemaal realistisch te denken dat ik dat met stomen en 24 uur inklemmen oplos. toch is het een begin.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat lijkt mij een prima resultaat zover.. Zo op het oog al vele malen beter dan je beginpunt.. Blijf vooral foto's posten!
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
inmiddels zijn alle losse delen opnieuw verlijmd, ook gelijk maar een pootje losgehaald em opnieuw er op gezet met een deuvel en lijm. Alle gescheurde naden heb ik met 2 componentenplamuur dichtgemaakt.

Nu het volgende punt.
De sierlijsten op de deuren wijken nogal in de binnenzijde. klemmen is geen optie, dan beschadig je de randen. dus dat wil ik gaan vullen. plamuur is lastig, omdat het bijna niet te schuren is. dus ik dacht er zelf aan deze randjes af te kitten met acrylaatkit, en ze vervolgens meet te gronden/ lakken.
iemand nog tips of ideeen?

2 foto'tjes om e.e.a. te verduidelijken.
kast deur.jpg
deur close up.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Als dat het is, zou ik het gewoon laten.. Structureel gaat het geen problemen opleveren, toch? De kast mag best een beetje leeftijd en karakter houden. Ik ben geen restaurateur, maar je zou er anders wat licht verdunde houtlijm onder kunnen spuiten (injectienaald) en mbv een blokje de boel bij elkaar klemmen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik heb inmiddels e.e.a. afgekit, niet om de boel zo strak mogelijk te maken, maar meer om ervoor te zorgen dat er geen stof e.d in komt.
Morgen ga ik alle delen nogmaals ontvetten, en zaterdag in de grondverf zetten.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
kast grond 1.jpgkast grond 2.jpg

inmiddels zijn alle delen strak gemaakt en dubbel gegrond, ziet er vooralsnog meer dan prima uit. nu nog wat verbindingen lijmen en een lade opnieuw in elkaar zetten en dan ga ik beginnen aan de aflak.
Ik twijfel nog of ik dat ga doen als de kast gedemonteerd is, of in elkaar. wat is wijsheid?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Mooi project. Ik hou van zaken die er niet meer mooi uit zien, maar wel weer mooi worden...
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
dat ben ik nu ook maar gaan doen, ik heb nog tijd zat om goed te laten drogen, en weer in elkaar te zetten. hoe lang zal het duren voordat watergedragen verf compleet uitgehard is?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dat hangt van de soort verf af. Vaak gaat het drogen bij watergedragen soorten heel erg snel, met name als de temperatuur boven de 20 graden ligt.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ja ok, droogtijd staat ook op ‘t blik. Toch is mijn ervaring met terpentine gedragen verf bijvoorbeeld, dat die pas na een week 100% uitgehard is.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik lees in de werkzaamheden gebruik van 2 componenten plamuur, bruislijm en kitten met als titel restauratie.
Dat is misleidend. Het is geen restauratie project maar hergebruik.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Bedankt voor de toevoeging. U bent de eerste die er een probleem van maakt. Mobiel kan ik de topictitel niet veranderen, thuis op de pc wellicht wel. Als ik thuis ben ga ik direct kijken, of misschien kan een moderator de titel veranderen. Excuses voor de mislieiding, dit is nooit mijn intentie geweest.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.