Het verbouwen van mijn mobiele nepcycloon afzuiging naar een echte cycloon afzuiging.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik gebruik al lang de asemmer van Aldi als nepcycloon op zich werkt dat wel goed maar al snel gaat het ingebouwde filter vol zitten en wordt de afzuiging behoorlijk minder. Als het filter vol zit met stof is de emmer ongeveer voor 20% gevuld, ik gooi deze leeg en maak de filter schoon. Om dit elke keer te doen bevalt mij niet zo goed en besluit om een echte cycloon afzuiging te maken.

afb 1 oude situatie.jpg
Afb.01 Hier de afbeelding van mijn huidige mobiele nepcycloon afzuiging.

afb 2-3.jpg
Afb.02 Via Ebay een cycloon gekocht (komt ook uit het verre oosten) voor ongeveer €13 incl. verzenden.
Afb.03 Een metalen vat van 30 ltr voor ongeveer €18 opgehaald bij H. Blom & zonen te Amsterdam.

afb 4-5.jpg
Afb.04 9mm populieren multiplex afgetekend voor versteviging van het deksel.
Afb.05 Uitgezaagd met de decoupeerzaag en afgerond op met de schuurschijf.

afb 6-7.jpg
Afb.06 Het multiplex lijmen en klemmen op het deksel
Afb.07 Een gat van 60mm en vier gaten van 6mm geboord.

afb 8-9.jpg
Afb.08 Droogpassen
Afb.09 De cycloon met lijm-kit op het deksel bevestigt.

afb 10-11.jpg
Afb.10 En een uurtje of 2 in de klemmen gezet.
Afb.11 De kar aan een kant schuin afgezaagd en steunblokjes erop bevestigd.

afb 12-13.jpg
Afb.12 Aan de andere kant de kar iets korter gemaakt.
Afb.13 Dat past weer keurig in elkaar.

afb 14-15.jpg
Afb.14 Nu nog een passend verloopstuk voor de stofzuigerslang maken.
Afb.15 Een stuk pvc van 50mm die aan de ene kant afgeschuurd en aan de andere kant met plakband opgedikt.

afb 16-17.jpg
Afb.16 Dat pas mooi en zit goed vast in de cycloon.
Afb.17 En de stofzuigerslang past er ook goed klem op.

afb 18-19.jpg
Afb.18 Voor de slangophanging een plank gezaagd en gemonteerd.
Afb.19 Twee plankendragers met pijpisolatie erop om de stofzuigerslang op te hangen.

afb 20-21.jpg
Afb.20 Het resultaat, voorkant.
Afb.21 Het resultaat, zijkant.

afb 22-23.jpg
Afb.22 Toch nog even een gat voor de stofzuigerslang gezaagd.
Afb.23 Het eind resultaat.

En nu maar zien of dit beter werkt.
Ik heb wel al opgemerkt dat soms het stof met de grotere deeltjes bovenin de cycloon rond blijft draaien.
Mvg, :).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi project! Goed verslag, duidelijk met de foto's. Ik heb ook zo'n asbus voor een stofzuiger en heb daar het fijnstoffilter maar uitgehaald vanwege dezelfde problemen. Ook maar eens over een betere oplossing nadenken:rolleyes:, dan geeft dit een mooie leidraad.

Complimenten! Fons
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Die grotere deeltjes zakken naar beneden als je de zuiger uitzet.. Toch?
Ja, en ook als je de zuigopening even afschermt.

Mooi project! Goed verslag, duidelijk met de foto's. Ik heb ook zo'n asbus voor een stofzuiger en heb daar het fijnstoffilter maar uitgehaald vanwege dezelfde problemen. Ook maar eens over een betere oplossing nadenken:rolleyes:, dan geeft dit een mooie leidraad.
Complimenten! Fons

Dank je Fons,
ik moet nog even kijken in hoeverre de stofzuigerzak schoon blijft in deze situatie, want met het filter in de asemmer bleef die wel mooi schoon.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.