Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Scheppach Combi Vlak-vandiktebank - VERKOCHT

Te koop:

VERKOCHT

Mooie Scheppach HM-2 combi vlak vandiktebank

HM2 Vlak- vandiktebank
    * 220 volt
    * 260mm vlakbreedte
    * 180mm Vandiktehoogte
    * Laatste typoe, dus langere tafels en geintegreerde spaanuitwerpkap voor vandikteschaven

Dit is de combi dus geschikt voor alle Scheppach aanbouwdelen

Klein maar krachtig, past in kleine ruimte dus voor iedereen geschikt.

Mooie machine, netjes en goed. Machine staat in Arnhem, bij serieuze interesse een PB sturen voor prijs / bezichtiging

Re: Scheppach Combi Vlak-vandiktebank met frees

Ziet eruit als een nette machine...wellicht voor de mensen die hier niet alles vanaf weten een richtprijs opgeven?

Re: Scheppach Combi Vlak-vandiktebank (frees verkocht)

De frees is verkocht dus alleen de combi bank nog te koop.

Re: Scheppach Combi Vlak-vandiktebank

Scheppie ik heb je een pb gestuurd over deze machine.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Hallo Scheppie

Ik zie ineens deze advertentie ook op marktplaats staan. Dit trok mijn aandacht en ik heb een paar vragen voor jouw. Ik wil hem niet NU van je kopen maar wil gewoon wat adviezen. Ik ben nieuw in het betere timmerwerk en heb geen stationair gereedschap. Los handgereedschap heb ik genoeg en totnutoe kon ik daar genoeg mee klussen. Maar ik heb geen zaagtafel/ freestafel/vlakbank. Als ik het goed begrijp is dit een beetje een alles kunner. Ik zie ook regelmatig zijn voorganger op marktplaats voorbij komen en vraag mij af of dit een goede investering is voor iemand die begint. Ik heb er wel wat centen voor over maar wil niet iets kopen waarvan men zegt: had nou maar een dit of dat gekocht. Ik hoop dat je mij een paar tips kan geven zodat ik weet waar ik voor moet sparen.

Hartelijke groet Hugo

Hoi Hugo, maar goed dat je hem niet NU wilt kopen want hij staat gereserveerd. Zal dat ook op marktplaats even zetten.

Als beginner en behoorlijk gevorderde is dit een prima machine, ik zou als ik jou was sparen voor een leuke nette HM-2 en geen HM1 aanschaffen. DE HM-2 is net ff van een nieuwe generatie. De HM1 dateert alweer uit eind jaren 70. Dat wordt toch met onderdelen allemaal wat lastiger. ALs je een klus hebt met vuil hout en waarbij precisie net iets minder belangrijk is kun je best zo'n HM-1 op de kop tikken voor 100 of 150 euro en na de klus kijken wat je ermee doet.

Wil je langer vooruit dan zou ik de paar honderd euro extra uitgeven voor een goede HM-2. Die moet je kunnen vinden voor tussen de 350 en 600 euro al naar gelang de staat. Bij deze machines is niet de leeftijd het bezwaar maar hoe ermee omgegaan is.

Meest interessant is een HM-2 met allerlei aanbouwdelen maar daar moet je dan maar net tegenaan lopen, de volgende delen zijn er op te koop:

KS-250 of KS-300 Cirkelzaag
    TFE-30 Tafelfrees
    TS-300 Schijfschuurder
    BS-600 Bandschuurmachine
    LBE-16 Langgatboor
    BSE-32 Lintzaag
    HSE-260 Schaafmessenslijper
    BE-150 Borstelinrichting
    DE-150 / DE-175 Draaibank

In het hele lange oerverleden is er ook nog een deel geweest met een slijpsteen. Die zijn echter alleen geleverd op de oude HM1 en ik ben hem nog maar 1 keer tegengekomen in mijn Scheppach carierre.

Al die aanbouw machines werken in principe net zo goed als hun stationaire broers met eigen motor. Alleen moet je ze voor gebruik opbouwen en later weer eraf. Meer werk dus maar erg flexibel n werkt allemaal prima. Ik heb alle delen zelf gehad en gebruikt en er is geen enkel deel wat niet goed werkt.

Succes met je overwegingen.

hallo Sheppie

Bedankt voor je reactie. Ik blijf wel op forum rondneuzen. Er komt er vast wel weer een te koop.

Hartelijke groet Hugo

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Eventueel interesse in een HM1 (vlak, vandikte, langatboor)?
    Ik ben sterk in overweging om voor een groter model te gaan en dan zou mijn hm1 te koop komen. In prima staat, alleen moet het beruchte aandrijfriempje van de aandrijfrollen vervangen worden, staat op een verrijdbaar onderstel.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Als stationaire noob vraag ik mij toch steeds af of de relatief beperkte lengte van de tafels bij het vlakken geen nadeel oplevert?

Bram, langer is altijd beter, simpel.... dus het is een beperking tov langere tafels en een voordeel tov kortere tafels.... is er een lengte die je met een bepaalde lengte kunt vlakken, hangt ervan af denk ik hoe krom je hout is... hoe langer je tafel hoe beter je erg korm hout kunt vlakken. Maar die discussie is beter niet voor in t marktplein forum

Forum Rechten