Felder lintzaag FB510 of FB610?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zit te zoeken naar een vervanger voor mijn Hammer 4400, niet dat er een probleem mee is maar meer een samenhang van gegevens.
Al even zit ik te denken aan een upgrade naar het X-life keramische geleidingssysteem, ik wil ook een fatsoenlijke uitvoertafel maken met opslag eronder, de afzuiging verbeteren en ik moet weer een pak nieuwe linten bestellen. Terwijl ik al jaren zit te denken aan een upgrade naar Felder. Het is dus mogelijk het goede moment om over te gaan ipv weer geld en tijd te investeren in de Hammer.

De keuze ligt tussen de 510 en 610, het enige praktische verschil is de zaagbreedte, 480 en 575mm respectievelijk. De ene heeft 500mm vliegwielen, en de andere 600mm. Voor de rest zijn ze identiek met een verschil van €6-700
Mijn Hammer heeft wielen van 440mm en een zaagbreedte van 420mm, dat heeft mij eerlijk gezegd nooit gestoord. In theorie moet dus de FB510 voldoen, of zie ik iets over het hoofd?

De keuze is wat moeilijker doordat de FB620 X-life op voorraad is, de 510 moet besteld worden.
 

tuoh

Oud hout
Hoe groter de wielen hoe beter voor de linten, hier kan je ook al iets dikkere zaaglinten opleggen zonder al te veel problemen. Een dikker lint geeft immers meer zijdelingse stijfheid maar is nauwelijks te gebruiken op de kleinere machines.
Zit er geen verschil in motorisatie tussen de beide types?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De motors en zaaghoogte zijn identiek op de 510,610 en 710, alleen de zaagbreedte en dus de wielen zijn verschillend.
De mogelijkheid voor dikkere linten is een plus, maar ik ben niet zeker dat ik die standaard wil gebruiken, de standaard 20mm linten van tuffsaws bevallen mij goed want op de hammer zagen ze mooi recht met een smalle snit. Dat geeft weinig verlies in hout van gangbare dikte Maar wanneer ik hardhout van 10cm+ dikte zit te verzagen dan is wat extra motorkracht en stijfheid welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.