Ikea keukenwerkblad verzagen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb van een vriendin de vraag gekregen om haar keukenwerkbladen van Ikea op maat te zagen.
Blad is 3,8cm dik, bestaande uit spaanplaat met een toplaag van 3mm massief eik.

Ik heb een TS55 met lineaal in bezit.
Volstaat het standaard zaagblad (48T) om dit te verzagen?
Enige tips om splinters en brandplekken te vermijden?
 

tuoh

Oud hout
Zaag het blad langs de onderkant en gebruik een scherp zaagblad. Aantal tanden is voldoende voor de klus.
Om brandplekken te vermijden een paar tips,

- gebruik een scherp zaagblad
- beweeg de zaagmachine in één vlotte beweging door het materiaal, niet te traag maar wel met een constante doorvoersnelheid. (beter te snel dan te traag doorvoeren)
- zorg dat je gemakkelijk staat zodat je niet steeds moeten stoppen en starten bij het doorvoeren.
- ook stroomkabel en flexibele slang voor de stofafzuiging moeten vrij liggen zodat ze nergens kunnen blijven haperen tijdens het zagen.
- zorg dat zowel het "afval" als het werkstuk ondersteund worden tijdens het zagen, gebruik hiervoor een stel balkjes die allemaal even hoog zijn, leg deze op een vlakke vloer of werktafel.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Afplakken met tape werkt ook.
tear-out.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Bedankt voor de reacties. Zal mijn lineaal op de onderkant van het blad leggen.
De tape best volledig rondom plakken?

Ja de tape aan de boven- en onderkant. Vergeet ook de zijkanten niet.

Succes, we horen en zien het resultaat wel.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Bedankt voor de reacties. Zal mijn lineaal op de onderkant van het blad leggen.
De tape best volledig rondom plakken?

ik zou juist vanaf de bovenzijde zagen; de splinterkant is met deze zaag (zonder voorrits) juist aan de onderkant. Als het ondanks de tape (inderdaad rondom, ook de 3.8cm zijkanten) toch iets splintert zie je dat in het eindresultaat niet meer.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Met de zijkanten bedoel je de voor- en achterkant van het blad?
Ik ga voor de zekerheid eerst een test doen door er een smallere strook af te zagen. Nadien kan ik dan 'voor echt' zagen :)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Altijd handig een test uit te voeren... de linialen van festool zorgen juist voor dat je geen splinters hebt...
4cm dik is wel een aardig dik stuk, is wel mogelijk, maar je kan ook overwegen het in 2 keer te zagen. minder weerstand en dus minder kans op brandplekken.

succes!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik weet niet of je er de hoek mee om moet en of het blad een waterkering heeft? Anders moet je de voorkant niet recht doorzagen, maar een stukje (breedte van de waterkering) in verstek zetten
Aanrecht hoek.jpg
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik weet niet of je er de hoek mee om moet en of het blad een waterkering heeft? Anders moet je de voorkant niet recht doorzagen, maar een stukje (breedte van de waterkering) in verstek zetten
Bekijk bijlage 68502

Hmm, moet ik eens navragen. Ze gaan morgen de werkbladen halen.
Stel dat dit met waterkering is, hoe ga je dan best te werk op dit verstek te zagen?
En wat is het nut daar juist van?

Denk eerlijk gezegd dat dit een gewoon standaard blad is.
Absoluut geen ervaring met keukens :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je een goede decoupeerzaag hebt zaag je dat eerste stukje met een flauw bochtje (geen scherpe hoef, dat krijg je niet mooi) zodat je net voorbij de waterkering (klein hoogteverschil in het blad) bent en dan zaag je van het linker blad de waterkering af, het rechter blad zaag je recht af en daarna zaag je met de decoupeerzaag netjes het verstekje er aan, dat zaag werk doe je allemaal zo dat het eigenlijk allemaal nog pas te maken is met kleine beetjes schuur /rasp werk zodat je een goede pasvorm krijgt, je kan dan eventueel nog een sleufje erin frezen en een strip erin leggen om de hoogte goed te houden en dan met een paar blad klemmen, een bout met 2 halve maantjes en een moer, trek je het prachtig tegen elkaar vast.
blad klem 2.jpg
Hier zie je eigenlijk alle 3 deze ideeen samen (gevonden in een ander aanrechtblad topic alhier)
Hier zie je ook de waterkering duidelijk op het onderste blad.

Zo hoort het, als je het netjes wilt hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.