DIY cycloon afzuiginstallatie

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat is inderdaad een slimme oplossing!

Vond die lampjes in eerste instantie maar overbodig, maar snap nu dat je daardoor veel beter zicht hebt op de hoeveelheid stof in de emmer!
 
Laatst bewerkt:

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
PVC wordt toch zo statisch als de pest als je daar met hoge snelheid kleine deeltjes langs haalt? Is de kans op een stofexplosie dan niet behoorlijk aanwezig?

Iemand trouwens enig idee waar je dat cycloon opzetstuk kunt kopen?

Iemand trouwens enig idee waar je dat cycloon opzetstuk kunt kopen?
Laat maar, Gereedschapspro.nl heeft ze.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vergelijkbaar systeem heb ik op dit moment ook nog onder de werkbank.
De emmer wordt met 2 wiggen tegen een plaat gedrukt waar de cycloon bovenop staat dat werkt erg handig.

Cycloon koop je goedkoop bij Ali of eBay.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gaat gewoon goed, het moet wel op elkaar aansluiten met allemaal kieren gaat het niet werken.
Wat ik gebruikt heb is gewoon underlayment (wat ik nog had liggen van het dak) dit wat geschuurd dat het wat gladder werd en een laagje grondverf voor de rest niks mee gedaan en bij gebruik komt er geen stof in de stofzuiger.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het afsluiten is puur afhankelijk van de hoogte waarop je de plank onder de emmer zet en hoe strak je de isolatie op de emmer vastzet. Het mag natuurlijk best een beetje klemmen.
Die Cycloon en ook de opduwers zijn inderdaad ook via Ali te vinden, ik heb trouwens wel het advies om 45 graden bochten te gebruiken ipv 90. Ook heb ik een ander type cycloon gebruikt met een hogere afscheidings graad.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bovenste model zou ook beter werken door dat die een neerwaartse ronding heeft bovenaan en die andere een scherpe hoek. Als dit waar is weet ik niet heb alleen het bovenste model 2 stuks (1 voor de schuur en 1 voor de cnc).
 

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Ik heb ook zo een DIY cycloon filter systeem, alleen stel ik vast dat er veel stof in mijn stofzuiger zit ipv in mijne grote emmer ... Iemand een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.