Draaibank HBM 1100

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee. heb wel ooit zijn kleinere broertje gehad. deze machine heeft een zwaar leven bij mij gehad. momenteel heb ik een grotere en zwaardere staan , een DIDPRO4. fijne machine maar een hele andere prijsklasse
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Tomba.
Welkom in houtdraaiersland.
Op dit type machine ben ik begonnen. Beviel goed - maar had een aantal nadelen:
schakelaars niet stofdicht - variomatic niet stofdicht en onderstel te licht.
Maar voor klein uitgebalanceerd draawerk best om ervaring op te doen en te voelen of houtdraaien je hobby wordt.
Doe je hem weer weg, dat val je je geen buil voor zo'n bedrag. Wil je meer, dan zou ik mij eerst oriënteren bij een goede houtdraaier. Je vind ze via de site: http://www.houtdraaien.com
Hier vind je vertegenwoordigers/contactpersonen van de vereniging van houtdraaiers in Nederland. Er zit vast ook één bij jou in de buurt. Anders ben je wel welkom in Lemmer.
Veel succes - vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Tomba!

ik ben het helemaal met dhr. Jan Pranger eens! Zelf heb ik ooit dit type machine overgenomen toen ik begon met draaien. Werk tussen de centers gaat leuk, kleine schaaltjes gaat leuk maar dan... Bij grotere schalen is het geheel niet zwaar genoeg! Heb zelf het onderstel verzwaard met betontegels van 8 cm dik! Maar nog huppelt de machine soms door mijn schuurtje.... :shock:

De variomatic hapert bij mij ook de laatste tijd... beetje jammer.

Echter om te beginnen is dit een mooie machine hoor! Hoop dat het draaien je gaat bevallen en dat er veel moois van je op dit forum zal verschijnen! :D

Gr. G.A.V.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb zelf de kleine broer deze zomer aangeschaft, de HBM450, en heb toch mijn twijfels over deze machines. De plastik greepjes om de pinole van de losse kop en de leunspaan-as-vastzetter (zeg ik dat goed? :oops: ) zijn bij mij al vervangen door gedraaide houten knoppen omdat deze erg snel afbraken, een week of 5 geleden brak de as van de leunspaan bij het draaien van een eenvoudig klein grenen werkstukje (dat al gecentreerd was) en mij bijna 2 vingers koste. Deze is inmiddels vervangen door een exemplaar van Sorby. Het asje heb ik laten zien aan een metaalbewerker/machine bouwer en die vertelde dat het idd is gemaakt uit gietijzer, veel te bros is en nooit voor een dergelijke toepassing gebruikt mag worden (wel in China dus... :roll: )

verder is het wel een fijn stabiel draaibankje maar je krijgt dus waar je voor betaald. Mijn intentie om volgend jaar zijn grote broer te kopen is compleet verdwenen; veel meer vermogen, grotere werkstukken en dus meer geweld... nope! ik ga dan toch opzoek naar een goede 2e hands en hoop op deze manier al mijn ledematen te behouden en nog jaren van deze hobby te kunnen genieten.

mvg
Patrick
 

Tomba

Nieuw lid
5 dec 2010
3
0
Ai, nu weet ik het niet zo goed meer. Na de eerder positieve commentaren begin ik na het bericht van zaag toch te twijfelen.
Ga toch nog eens uitkijken naar een degelijke 2ehands voor een gelijkaardige prijs
Wilden ze de mankementen niet onder garantie vervangen zaag?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb even gebeld met Buitelaar, prima lui daar, klantvriendelijkheid is absoluut niets op aan te merken en de leunspaan kon zonder problemen kosteloos vervangen worden... voor een zelfde gietijzeren exemplaar... :D dat ging hem dus niet worden uiteraard...

Die Woodfast heb ik ook bekeken en ziet er een stuk steviger uit, ook in de details en lijkt mij ook een prima machine maar mijn oog is eigenlijk al op een Jet gevallen, Meer vermogen, en een grotere draaidiameter en er is een bed-verlenging voor leverbaar indien je langer dan 50cm wilt gaan, zie onderstaande link.

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...wl-1220-houtdraaibank-230v/1-4-13-1-9348-1-0/

mvg
Patrick
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Ook een mooi machientje heb er ook naar staan kijken maar bij nader inzien geen spijt. Voor mij voorlopig groot genoeg en mocht ik in de toekomst een grotere nodig hebben dan koop ik gelijk een echte :D
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@zaag

waarvoor koop je niet gewoon een andere leunspaan (dus eentje niet van gietijzer), en zet je deze leunspaan op de draaibank?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dit onderwerp is inmiddels een dik jaar oud...

ik heb toen ook een andere leunspaan gekocht, van Sorby, en dat beviel prima! Inmiddels heb ik een andere draaibank gekocht (ik begon wat vermogen te missen) en eigenlijk moest ik wel lachen toen ik mijn reactie van vorig jaar terug las. Ik heb nu dus de grote broer, de HBM1100, staan :oops: Wel gebruik ik nog steeds de rvs leunspaan. Prima bank maar het flubber onderstel dat erbij geleverd wordt heb ik direct vervangen door een zelf gemaakt houten exemplaar met 100kg zand in de staanders en goede stelpoten eronder ;) Grotere schalen van ongeveer 40cm doorsnede kan hij nu wel hebben en dat is met het originele onderstel onmogelijk.

Voordeel is dat de as hetzelfde is en ik alle accessoires als boorkop, chuck en klauwplaatje gewoon hierop kan gebruiken.

groeten,
Patrick
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb me vorige week een lms gekocht, en ben dik tevreden over de kwaliteit.
Weliswaar geen professionele machine, maar draait heel trillingsvrij.
Geen speling op de onderdelen, en heel weinig voor betaald (tweedehands).

Ook nog enkele toebehoren (vier beitels van Kirschen, en een tiental andere beitels), twee platen om stukken op te schroeven, een kleine klauwplaat en vier centerpunten extra.

Was vroeger in het bezit van een ferm, de kwaliteit van de lms is stukken beter!

Steven
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
G.A.V. zei:
Bij grotere schalen is het geheel niet zwaar genoeg! Heb zelf het onderstel verzwaard met betontegels van 8 cm dik! Maar nog huppelt de machine soms door mijn schuurtje.... :shock:

Gr. G.A.V.

vaarvoor boor je niet gewoon gaten in het onderstel, en schroef je hem vast aan de grond,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.