afzuiiging tafelzaag

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
allen,

ben al een tijdje dit forum aan het volgen, maar zit toch nog met een vraag die ik niet opgelost krijg door door alle relevante draadjes te gaan.

Het zit zo, ik zit zelf met een tafelzaag in een klein keldertje (4x2 meter) en zoek een oplossing voor de afzuiging. Ik heb via marktplaats een slakkenhuis afzuiging van 500m3 op de kop getikt van iemand met groene vingers.

gezien mijn werplaats maar 16m3 is, is dat sowieso voldoende voor de "KOR" filterunit, maar ik vroeg mij af of die dingen ook genoeg "power" hebben om met een slangconstructie rechtstreeks zowel vanonder als vanboven (blade-guard) de tafelzaag stofvrij te houden?
Echter als ik naar de instapmodellen van afzuigunits met plastic zak & filter kijk (http://www.tendotools.com/nl/houtbewerking/stofzuigers/stofafzuiging-tt1020.html) dan gaat dat al naar de 1000m3 ?

Aansluitingen van de filterunit zouden ook 200 mm zijn; wat me dan weer "groot" lijkt ? misschien op te lossen met flenzen om de "druk" wat te verhogen ?

Alle hulp is welkom

TER VERDUIDELIJKING DE VRAAG: Kan ik een "werkende" spaanderafzuiging maken met een slakkenhuis motor van 500m3 ?


Mvg,
Martein
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Er zijn hier 2 systemen die eigenlijk gelijktijdig gebruikt dienen te worden, een voor luchtzuivering kleine stofdeeltjes de "Kor" unit en een Spaander afzuiging. De capaciteit van de 1e kan veel minder zijn dan de 2e en daarom zijn de onderdelen slecht uitwisselbaar...Even kort door de bocht...

Maar ik ben niet echt ter zake kundig, er zijn vast forumleden die het duidelijker kunnen uitleggen:confused:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Die slakkenhuisventilator die je hebt is niet geschikt voor houtmotafzuiging. De schoepen die daar inzitten zijn binnen de kortste keren krom als er een groter stuk hout doorheen vliegt. Ze zijn met name geschikt om lucht te verplaatsen. Een 'echte' spaanderafzuiger heeft dikke metalen schoepen die zulke dingen aankunnen.

Het beste is dus om voor de zaagtafel een geschikte spaanderafzuiger te gebruiken. En om de lucht te zuiveren de slakkenhuisventilator met een filtersysteem.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat een alternatieve mogelijkheid is, is cycloon te maken war de deze slakhuisventillator op zet. zo heb je deze motor voor afzuiging, indien je hem goed bouwt komt er geen spaanders door de ventilator, alleen maar fijnstof welke je weer kan afvangen met een filter. zelf heb ik er één gemaakt van 2 120L olievaten die op elkaar staan. de bovenste is ondersteboven en zitten samen geklemd met de klem die je normaal gebruikt voor de deksel. aan de bovenkant maak je een rond gat met daar een buis doorheen die pakweg 40cm diep gaat, aan die buis monteer je de ventilator. bovenin aan de bovenkant maak in je in de zijkant een gat met daar een buis in die schuin langs de wand loopt (dus niet haaks op de wand!). de lucht die aangezogen wordt wordt tegen de wand gedrukt, de zwaartekracht zorgt er voor dat spaanders en grof stof naar beneden valt, de rest wordt door de pijp in het midden naar buiten gezogen. helaas heb ik even geen tekening of foto bij de hand.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
500M3/h is veel te weinig. Besef dat dit debiet alleen gehaald wordt zonder slang o.i.d. Bij dit soort pompen zakt het debiet zo naar de helft met een beetje tegen druk. Even op internet zoeken op debiet en tegendruk en je wordt overladen met informatie. Als je dan ook nog de luchtstroom over twee slangen gaat verdelen is het debiet nog lager. Ik heb een Scheppach met filter van 1000m3/h en dat gaat met het zagen redelijk, maar stofvrij blijft het niet. Regelmatig moet ik het fijnstofflilter uitkloppen omdat het debiet in elkaar gezakt is. De van diktebank kan hij goed aan omdat deze de snippers beter in de afvoer 'gooit'. Een echte goede oplossing is een stofzuiger (in het Engels Vacuüm Cleaner). Deze kunnen wel goed met tegendruk omgaan. Op marktplaats o.i.d. een goede festool zoeken die af en toe het filter automatische leegklopt en daarboven op een cycloon/vuilscheider om de grootste hoeveelheid stof af te vangen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.