Pallisander lijst, lak droogt niet

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb onlangs een lijst voor een schilderij gemaakt van Madagaskar Pallisander, maar de lak droogt niet goed en blijft klevend. Na de eerste keer dacht ik dat misschien de lak oud was, dus alles er weer afgeschuurd en nieuwe opgebracht. Helaas weer hetzelfde verhaal, de lak blijft plakkerig.

Komt dit iemand bekend voor? Zitten er misschien olie-soorten in het hout waardoor het niet werkt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sommige palissandersoorten zijn inderdaad nogal vettig, maar of dat voldoende is om te interfereren met de droging, dan wel uitharding van de lak? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Er moet dan voldoende 'olie' uit het hout in de nog niet uitgeharde lak diffunderen dat het een significant effect als weekmaker heeft - ik neem namelijk niet aan dat er inhoudsstoffen in zitten die de uithardingsreactie zelf 'stilleggen...

Bovendien, die eerste laag zou de meeste olie dan wel weggenomen hebben. Misschien schuren, ontvetten (wasbenzine), dan behandelen met CA-BLO?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dankje voor je antwoord Henk. Dat sluit alweer een paar opties uit. Het blijft intrigeren, ik heb twee verschillende laksoorten geprobeerd en beiden hadden hetzelfde probleem. Voordat ik de eerste keer de lak opbracht heb ik het oppervlak ontvet dus de zou al weg moeten zijn bij die eerste keer. Eerst dacht ik nog dat de luchtvochtigheid te hoog was, maar in de ruimte waar ik het laat drogen is die 60%. Maar volgens de datasheets is de lak bruikbaar tot 70%. BLO zou ik graag gebruiken maar is hier lokaal (Douala, Kameroen) niet te vinden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kameroen. Is het daar niet gewoon te warm om die lak te laten uitharden? (Buitenlaag droogt heel snel, zodat er een film op de laklaag ligt waardoor het oplosmiddel uit de onderliggende laag niet kan verdampen, en als 'weekmaker' in de uithardende lak blijft hangen?) In dat geval helpt OF verwerken in een koele omgeving, of HEEEEEEL dun opbrengen, in veel laagjes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.