Zaagmachine voor smalle garage, lastige keuze (Mafell - Hammer)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Gewoon lekker die dubbele deur houden. Te verwerken materiaal is dan veel makkelijker binnen te krijgen.

Als je die 305*150 cm platen liggend naar binnen wilt rijden, ja dan… Mijn opvatting is dat een dubbel deur duur is om te plaatsen en je voor de meerprijs leuke dingen kunt doen (ik bedoel dus kopen!) & het hele kleine beetje ongemak die het oplevert wel te behappen is.

Verdere argumenten: lagere isolatiewaarde, onveiliger (inbraak!), weinig fraai beeld (maar dat is persoonlijk, zei de man die een dubbele voordeur heeft).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ziet er stukken beter uit (vooral die dubbele deur...). De plaats van de schaaf en de zaag lijken me logisch. De werkbank die naast de zaag staat zou ik verschuiven tot onder de venster (meer ruimte rond de machine + daglicht aan de werkbank). Vooraan zet je nog iets mobiels, zoals een mftc als het elegant mag zijn, die kan je in de zomer naar buiten trekken om bijvoorbeeld het grote stofwerk aan te pakken (frezen in mdf of zo...). Eerst de machines plaatsen en de rest mobiel houden, als de werking in de praktijk duidelijk wordt, kan je 'vaste dingen' bijzetten...

Op deze manier kan er een perfect werkende 'klassieke' hobbyschrijnwerkerij in.... (zaag/top, vlak-vandikte, lintzaag, afzuiger, vaste werkbank voor handwerk, mobiele dingen voor de rest)

Die opmerking van 34 & de laatste zaag zou ik nog eventjes inslikken... nog een hele carrière voor de boeg...

Ik heb geen flauw idee i.v.m. budget en meerprijs, maar als het je laatste zaag moet zijn, zou ik volgende opties overwegen: voorritser & eventueel een B3 met de topie erbij... De B3 neemt niet meer plaats in & je hebt een topie die zelfs schuinstelbaar is.... De voorritser zou ik er ook bijnemen. Is achteraf moeilijk of niet in te bouwen in vergelijking met de meerprijs nu. De ruimte is klein om hem volwaardig als paneelzaag te gebruiken, maar gezien het mede voor de afwerking van je woning is, zal je vermoedelijk vroeg of laat met plaatmateriaal aan de slag gaan... En op dat vlak is het echt wel een meerwaarde... (grote opdeling van plaatmateriaal kan buiten met invalzaag, en dan kan je binnen direct perfect maatwerk leveren op de zaag...)

Afzuigdarm lang genoeg laten, dan kan de afzuiger in deze opstelling bij aanvaardbare temperaturen ook tot buiten, wat het klimaat in je werkplaats ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Juist de bemerkingen van de dubbele deur nog gelezen terwijl ik aan het typen was... Als ie te duur komt zou ik het in elk geval voorzien in de draagstructuur van de aanbouw... Je kan die met bovenvermelde machines nog altijd zelf maken voor een haalbaar budget... Goede sluitingen voorzien... Wie een degelijke dubbele deur kan openbreken, kan dat met een enkele ook....
 

D00

Nieuw lid
9 jun 2016
17
0
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. De dubbele deur ben ik nog niet helemaal uit, voorbereiden in het houtskelet ga ik uiteraard zeker doen.

Brt, wat bedoel je met de afzuigslang naar buiten?

De Felder AF modellen hebben alleen een stofzak, klasse L. Niet goed genoeg dus, ze hebben wel een optioneel klasse M filter, dat is zeker wel nodig. Hoe schoner hoe beter, hoe sterkere afzuiging hoe beter.

Ik ben ook aan het bestuderen hoe e.e.a. geregeld moet worden voor een 3 fasen aansluiting. Ik heb nu 1x35A, de andere twee fasen komen de meterkast wel in maar zijn nog niet afgezekerd. Voor hoever ik nu zie kost het 225 euro voor een aansluiting en nieuwe meter. Mijn groepenkast heeft al een 4p hoofdschakelaar. Dan moet ik nog een extra groepenkast module voor 3 of 4 3-fasen automaten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In plaats van je blindstaren op één machine zou ik wat grondiger werk verrichten met wat je denkt nodig te hebben en wat er te koop is.

Hammer is echt niet de heilige graal, en je bent nu alles aan het aanpassen aan deze machine. De SCM Minimax vind ik persoonlijk een goede kandidaat, die bovendien compacter is als de Hammer. Verder is de discussie over een enkele of dubbele deur een beetje onzinnig.

Een enkele deur is net zo inbraakgevoelig als een dubbele, en een 55mm dikke uitvoering al een stuk warmer en stiller als een gewone goedkopie 40mm deur. Keuzes die je allemaal rationeel kunt maken, of je laat je gek maken. Wanneer je met een fiets de werkplaats in wil om je band op te pompen, of de kerstboom waar de eerste naalden al uitvallen, dank je god op zijn blote knieën voor een fatsoenlijke deuropening. Weet niet of je kinderen hebt die scooter gaan rijden, of een midlifecrisis die een motor in de tuin laat opdoemen.

Wanneer je de kans hebt is een dubbele deur een must, geen keuze. Wanneer dit onoverkomelijk is, kun je een enkele deur natuurlijk ook 90cm breed maken, dat geeft al meer speling. En de Hammer is een goede machine, maar gelukkig niet de enige, dus overweeg je keuzes voordat je ze maakt. Ga vooral eerst naar een leverancier en een machine bekijken, dat geeft een beter beeld.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Over de afzuigslang naar buiten....

Als je afzuigslang lang genoeg is, kan je op als je op een mooie lentedag de ganse dag in je werkplaats gaat werken de afzuiger buiten zetten, een metertje of 2 voor je dubbele deur, deur bijna toe dat de slang nog binnen kan. De andere deuren en ramen open en je zuigt zuivere buitenlucht aan, heb je een goede luchtflow door de werkplaats en een aangenaam klimaat om in te werken. In de winter is dit waarschijnlijk niet wenselijk omwille van warmteverlies.

De klasse M filter is iets beter dan de L, maar het blijft wel een afzuiger die in overdruk werkt. Voordeel is dat het een vrij krachtige afzuiger is en dat hij betaalbaar is (afzuiger in onderdruk is bijna de prijs maal 10...) . Nadeel ervan is dat door ieder kiertje of spleetje (en die zijn er sowieso) stof in het rond geblazen wordt. In werkplaatsen die aan normen moeten voldoen, mag dit niet meer... De meeste hobbywerkplaatsen werken met deze afzuigsystemen. Er een luchtfilter bijplaatsen zal één en ander verbeteren. Een goede luchtflow door de werkplaats ook. Het is nu ook weer niet het allergrootste drama: bij een vlak-vandiktebank ga je weinig last hebben en bij massief hout op de topie ga je ook weinig merken. Als je er fijner stof mee gaat afzuigen (b.v. schuurmachine, of er de werkplaats eens mee opkuisen...) ga je er al heel wat meer mee rondlbazen en is het leuk dat je hem kan buiten zwieren.... Met duurdere filters of zelfs met afzuiger in onderdruk zijn de problemen niet opgelost: de grootste boosdoeners in de werkplaats zijn niet de stationaire machines, maar de bovenfrezen en schuurmachines, schuurmachine valt nog redelijk af te zuigen met klassieke stofzuiger, bovenfrees al heel wat minder.. Je kan dit soort werken natuurlijk buiten gaan doen...

Over Hammer en de heilige graal: het is een goede machine, maar inderdaad niet de enige... Voordeel is wel dat als je de versie met topie neemt, deze ook ineens schuinstelbaar is waar de meeste concurrenten dit niet zijn of waarbij het een optie is. Systeemdenken met tafelverlengingen enzo staat wat verder bij hammer dan bij de concurrenten... De nieuwste versies hebben een topas met verwisselbare as, zal je bij de concurrenten in deze prijsklasse ook niet snel vinden... Nadeel van de Hammer is misschien dat de kap van de topie wat licht gebouwd is... Robland is zeker niet beter op dit vlak... De topkappen van SCM ken ik niet... Als je je bij Hammer hier ooit aan stoort, kan je er nog altijd een topkap van een Felder op monteren....
 

D00

Nieuw lid
9 jun 2016
17
0
Over de afzuigslang naar buiten....

Als je afzuigslang lang genoeg is, kan je op als je op een mooie lentedag de ganse dag in je werkplaats gaat werken de afzuiger buiten zetten, een metertje of 2 voor je dubbele deur, deur bijna toe dat de slang nog binnen kan. De andere deuren en ramen open en je zuigt zuivere buitenlucht aan, heb je een goede luchtflow door de werkplaats en een aangenaam klimaat om in te werken. In de winter is dit waarschijnlijk niet wenselijk omwille van warmteverlies.

De klasse M filter is iets beter dan de L, maar het blijft wel een afzuiger die in overdruk werkt. Voordeel is dat het een vrij krachtige afzuiger is en dat hij betaalbaar is (afzuiger in onderdruk is bijna de prijs maal 10...) . Nadeel ervan is dat door ieder kiertje of spleetje (en die zijn er sowieso) stof in het rond geblazen wordt. In werkplaatsen die aan normen moeten voldoen, mag dit niet meer... De meeste hobbywerkplaatsen werken met deze afzuigsystemen. Er een luchtfilter bijplaatsen zal één en ander verbeteren. Een goede luchtflow door de werkplaats ook. Het is nu ook weer niet het allergrootste drama: bij een vlak-vandiktebank ga je weinig last hebben en bij massief hout op de topie ga je ook weinig merken. Als je er fijner stof mee gaat afzuigen (b.v. schuurmachine, of er de werkplaats eens mee opkuisen...) ga je er al heel wat meer mee rondlbazen en is het leuk dat je hem kan buiten zwieren.... Met duurdere filters of zelfs met afzuiger in onderdruk zijn de problemen niet opgelost: de grootste boosdoeners in de werkplaats zijn niet de stationaire machines, maar de bovenfrezen en schuurmachines, schuurmachine valt nog redelijk af te zuigen met klassieke stofzuiger, bovenfrees al heel wat minder.. Je kan dit soort werken natuurlijk buiten gaan doen...

Over Hammer en de heilige graal: het is een goede machine, maar inderdaad niet de enige... Voordeel is wel dat als je de versie met topie neemt, deze ook ineens schuinstelbaar is waar de meeste concurrenten dit niet zijn of waarbij het een optie is. Systeemdenken met tafelverlengingen enzo staat wat verder bij hammer dan bij de concurrenten... De nieuwste versies hebben een topas met verwisselbare as, zal je bij de concurrenten in deze prijsklasse ook niet snel vinden... Nadeel van de Hammer is misschien dat de kap van de topie wat licht gebouwd is... Robland is zeker niet beter op dit vlak... De topkappen van SCM ken ik niet... Als je je bij Hammer hier ooit aan stoort, kan je er nog altijd een topkap van een Felder op monteren....

De Hammer staat mij meer aan dan andere merken, dat heb je toch weleens? Natuurlijk ga ik t.z.t. de machines in het echt bekijken, zo ook met de Mafell.

Voor wat betreft de afzuiging, als ik nu een kast maak om het filter van de unit met een goed sluitende deur en vanuit deze kast een opening naar buiten. Als dan de deur open is blaast hij gewoon naar binnen de garage in en met de deur dicht naar buiten. Als ik dan het zijraam open zet om die 2300 kuub per uur weer aan te zuigen heb ik een serieuze verversing. Een klein Jet luchtfilter had ik reeds voorzien. En daarbij komt, een Felder afzuigunit is niet heilig hoor, ik heb mij hierin nog niet erg verdiept.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hoi,

Ik heb een soortgelijke werkplaats en heb destijds gekozen voor een wand zaag aangevuld met een goede stationaire machine (die inmiddels aan vervanging toe is) en alles staat op wielen. Overweeg ook om de stofafzuiging in een appart hok te plaatsen ivm herrie en fijnstof! Puzzelse
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Die optie met de kast is inderdaad nuttige denkpiste... Opening naar buiten moet groot genoeg zijn (soort vernster maken ofzo...) Kan ook weer voorzien zijn in de houtskelet om het later aan te brengen in functie van noden...

Er is niets mis met een Hammer die je aanstaat... je bent zeker niet de enige... en het is een machine met heel wat troeven....
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
De Hammer B3 is reeds voorbereid voor de voorritser, kan dus in een later stadium ik ben ook bezig met de B3 of misschien de SCM minimax st 3c
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Bij mijn weten (ben niet helemaal zeker) is de Hammer voorbereid om er achteraf een mechanische voorritser in in te bouwen (hangt met een riempje als slaafje aan de zaag), en kan je vanaf de fabriek kiezen voor een voorritser met apparte motor wat in de praktijk veel beter zou werken (nog niet het genoegen gehad om de twee met elkaar te kunnen vergelijken...). Bij de Felders is het in elk geval zo....
 

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Heb eerst een erika85 met roltafel gehad. Is een perfecte, verplaatsbare zaagtafel. Daarna, omdat je meer en beter wilt, de B3 winner aangeschaft. Ook kracht stroom aangelegd en af14 afzuiger van felder. Alles eigenlijk beter voor elkaar maar echt wel een stukje duurder uit. De B3 heeft echt wat meer ruimte nodig. Heb zelf ook eerst alles uitgetekend en heb wat meer breedte. Houd echter ook rekening met de breedte van je werkstuk. De Mafell is weliswaar zeer goed maar eigenlijk niet vergelijkbaar met de B3. Echter, gezien je ruimteprobleem zou ik ook nog andere machines (qua afmetingen) in overweging nemen. Mocht je een keertje willen kijken, be my guest.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je geeft aan dat de garage aan je woning is gekoppeld.
Ik zou het kozijn naar je woning voorzien van twee deuren met een afsluit profiel aan de onderzijde.
dat scheelt ontzettend veel geluid overlast voor je huisgenoten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.