Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Hoe dik mag fineer zijn?

Uit vorige projecten heb ik mooie lange stukken essenhout over van 5 tot 10 mm dik. Ik zou deze graag gebruiken als fineer. Ik zou de stukken schaven tot zo'n 3mm.
    Hoe dik mag fineer zijn en verschilt deze dikte afhankelijk van de gebruikte techniek? Is fineer van 3mm te dik om nog als fineer te beschouwen ivm uitzetting van het hout.
    Ik zou de hamertechniek toepassen.

Mvg,

Geert

Re: Hoe dik mag fineer zijn?

3 à 5mm dik is geen enkel probleem, kan je perfect verwerken als fineer, alleen het voegen is wat lastiger. Nog beter, het is fineer, en op deze diktes ook verkrijgbaar bij de betere houthandel.

Van werken gaat geen sprake zijn, wel steeds dubbel verwerken ( dwz. steeds beide kanten van een paneel verlijmen, anders trekt het boeltje krom)

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: Hoe dik mag fineer zijn?

Op zo'n manier heb eens voor iemand nieuwe keukendeuren gemaakt. Kersenhout op de lintzaag in plakken van ongeveer 5mm gezaagd, en daarna in de vandiktebank vlak geschaafd tot ongeveer 3mm. Dit aan beide zijden op 15mm Mdf gelijmd mbv een vacuumzak. Op deze manier kan je heel mooie gespiegelde patronen maken.
    Dit is al 4 jaar geleden gedaan en er is geen enkele deur waar iets is kromgetrokken of een kier is ontstaan. Het op maat schaven moest wel met kleine stapjes gebeuren, want 3mm mbv een vandiktebank is niet erg dik. Bij diverse plakken zijn behoorlijke stukken uitgebroken. Hierbij moet wel gezegd worden dat kersenhout toch al niet het makkelijkste hout is om te schaven. Bij Essen is het waarschijnlijk minder problematisch.

Ed

Forum Rechten