Vastgeroeste bout los krijgen

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hallo,

iemand een idee hoe ik een vastgeroeste bout los krijg? Het betreft de bout waar de beitel van een schaaf op rust:

IMG_20170917_163824.jpg

Dit heb ik al geprobeerd: WD40, kruipolie, tikjes met hamer, hitte (crème brûlée brandertje) en vise-grip tang. Heb het wel niet verwarmd tot roodgloeiend, maar dat gebruik ik liever pas als al de rest faalt. Opnieuw draad tappen met andere bout is mijn laatste redmiddel, maar ik wou het eerst eens hier vragen.

groeten,
Stijn
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Dat zijn wel de methoden. Een paar dagen in de wd40 zetten kan helpen als je zoveel geduld hebt.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Probeer hem eerst eens iets 'vaster' te draaien
soms wilt dit wel lukken en heb je een begin om hem nadien los te kunnen draaien.
 
P

Pel

Guest
Probeer hem los te wrikken, als je er eenmaal een beetje beweging in krijgt gaat hij misschien los.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt voor de snelle antwoorden. Had WD40 en kruipolie telkens 2x per dag gespoten gedurende een week, zonder resultaat. Vaster draaien had ik ook ergens gelezen en geprobeerd, maar ik krijg er echt geen beweging in. Loswrikken met een tang gaat dus ook niet. En een nachtje diepvries heb ik ook al geprobeerd. Tijd om de handschoen in de ring te gooien? Of is er nog een ultiem redmiddel?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
WD 40 doet van alles een beetje maar eigenlijk niets echt goed,
Laat het ding eens een paar dagen in een bak met diesel of hydrauliek-olie staan.
Kan je er een grote moer oplassen? en dan een luchtsleutel op de laagste stand erop en laat maar hameren.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Bout afzagen zodat je er precies een moer op kunt draaien (rest boutseel hoogte iets kleiner dan de moerhoogte) . Vervolgens aan de bovenkant de moer aan de rest van de boutsteel lassen. Het spul wordt heet, de boutsteel krimpt bij afkoelen, en je draait hem eruit.

Groet Willem
 
P

Pel

Guest
Het is zo te zien een messing schroef die geoxideerd is met het ijzer roest van de kikker? Als je hem eens een tijdje in azijn zet help misschien, ik had laatst ruim 1 kilo 3 duimers die helemaal geroest waren, en wilde ze eerst weggooien, tot ik me bedacht en ze een nacht in de azijn heb gezet. De roest was er helemaal verdwenen, waren alleen wat donker van kleur maar weer uitstekend te gebruiken.

Groet Pel.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
uitboren vanaf de onderzijde en de draad er opnieuw in tappen
Moet kunnen en als je precies boort dan kun je dezelfde maat bout gebruiken
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Lassen kan ik zelf niet, maar daar ken ik wel iemand voor. Dus zeker ook een mogelijkheid, maar daarbij verniel je natuurlijk wel de bout. Volgens mij moet ik dan wel terug draad tappen, want de bout zal wellicht niet metrisch zijn. Het is een Stanley-kloon van het merk Talco, gemaakt in Engeland. Het is denk ik geen messing. Da's beetje gezichtsbedrog op foto door belichting en lichte roest. Nachtje azijn had ik ook al geprobeerd, maar nachtje diesel klinkt goed, en ga ik nu eerst proberen, voor ik meer ingrijpende methoden gebruik.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Misschien is dit een oplossing

Eerst het geheel in een oplossing van water met citroenzuur 48 uur laten "weken" (1 eetlepel citroenzuur per 1 liter water) het metaal moet binnen 1 uur gaan reageren in het water.
Dan zie je kleine luchtbelletjes op het metaal en af en toe stijgt er eentje omhoog. Is dit niet het geval nog een eetlepel citroenzuur erbij doen.
Daarna alles goed schoon maken met een schuurlapje (al het metaal is helemaal zwart) dan de bout weer inspuiten met kruipolie.
Vervolgens.........

Als het een messing bout is......
Boutkop afzagen en dan 2 moeren tegenelkaar vastdraaien eventueel met soldeertin/hardsoldeer solderen en na afkoelen proberen los te draaien.

Als het een stalen bout is.....
boutkop afzagen 1 moer erop draaien en dan vastlassen en ook proberen los te draaien.

**Gebruik met losdraaien een zeskant dop of ringsleutel.**

Als de bout echt vast zit zal de bout afbreken en dan is er alleen nog maar de optie om de bout zo kort mogelijk af te zagen en het reststukje eruit te boren.

Persoonlijk zou ik meteen deze laatste optie kiezen..... rede, veel minder werk.

succes,
Peter.
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als het een inch maat is dan is dat toch ook geen probleem ? Ieder landbouwmechanisatiebedrijf heeft daar kasten vol van liggen.
1 nachtje ? doe maar een paar nachtjes, Het moet echt de tijd krijgen om er helemaal tussen te kruipen,
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Niet handmatig, maar met slagschroevendraaier proberen los te draaien. De tikken hebben mogelijk meer impact dan de permanente kracht van een schroevendraaier.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Misschien is dit een oplossing

SNIP
**Gebruik met losdraaien een zeskant dop of ringsleutel.**

Als de bout echt vast zit zal de bout afbreken en dan is er alleen nog maar de optie om de bout zo kort mogelijk af te zagen en het reststukje eruit te boren.

Persoonlijk zou ik meteen deze laatste optie kiezen..... rede, veel minder werk.

succes,
Peter.
Om de standaard van een opknapfiets los te krijgen heb ik onlangs ook na wat geprobeer maar de grote boormachine uit de kist gepakt en met beleid de boel uitgeboord. Toen eenmaal het gat groot genoeg was kon ik de bout er zo uit draaien. Rustig boren en goed koelen en de tijd nemen. Ik ben bijna een half uur bezig geweest voordat ik alles los had.
Soms zit het gewoon zo vast dat je niet ander kunt.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
20
4
Boxtel
Verwarmen van de bout werkt niet aangezien deze dan uitzet.
Kunt proberen om juist de houder waar de bout in zit te verwarmen.
Bout in de bankschroef klemmen, met de brander de voet verwarmen en dan draaien, de voet werkt dan als grotere hefboom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Bout rood gloeiend stoken. Af laten koelen en er uit draaien. Doordat de bout door het verhitten uitzet, maakt hij ruimte in het gat. Als de bout weer is afgekoeld zal hij losser in het gat zitten. Kruipolie in het gat tegen eventueel vreten en voorzichtig de bout er uit draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.