Krasjes in berken multiplex na fijn schuren

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Als ik berken multiplex schuur (korrel 320 op een schuurblok, uiteraard in de richting van de nerf) krijg ik regelmatig kleine krasachtige streepjes, dwars op de nerfrichting van ongeveer 1,5-2 cm lang. Hoe komt dat en, belangrijker nog, is het voorkomen?

Op foto hieronder loopt de nerf vertikaal, de krasjes die ik bedoel lopen horizontaal.

IMG_2140.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het lijkt mij op een schuurbeeld van een industriele breedbandschuurmachine, dan zouden de platen dwars op de nerf geschuurd zijn en door de fabrikant zo afgeleverd:( het zal toch flink machinaal schuurwerk worden met een exenterschuurmachine en stapsgewijs werken met korrel 120, 180 en evt. 240. Met de hand schuren lijkt me voor grote oppervlaken onbegonnen werk....

Fons
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Maak het nat met spiritus om te zien wat het resultaat is na afwerking.320 is al heel fijn;hoger dan 240 heeft op hout niet zoveel zin.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Allereerst lijkt me dit geen berken plex maar een multiplex met een tropisch dekfineer (okumé of iets dergelijks) Ik denk dat de krasjes al in het dekfineer zitten en dat je ze zelf dus niet aanbrengt, ze worden alleen beter zichtbaar als je zo fijn schuurt. Zoals Fons al opmerkte dit word veroorzaakt door het fabricage proces en als het dekfineer voldoende dik is kun je deze wel machinaal met een excenter weg schuren(bv korrel 180) maar pas wel op dat je niet door de laag heen schuurt!

groetnis, Roeland
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
@Roeland: het is verkocht als berken plex, maar sommige stukken hebben een hele mooie tekening (beetje quilted maple-achtig).

Ik heb nog een testje gedaan door op een stukje plaat beide helften in een andere richting te schuren. Voor.mijn gevoel zie je minder krasjes als je in de richting van die krasjes schuurt, hoewel dat volgens mij dwars op de nerf is (rechter helft)

IMG_2144.jpg
IMG_2143.jpg

De platen komen trouwens van de bouwmarkt.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het BB of CP kwaliteit triplex is, je kunt beter naar de houthandel gaan voor goede kwaliteit triplex.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier ga ik niet op in want dat zou een bevestiging zijn dat dit over hout gaat i.p.v. een op hout gebaseerd vervaardigd materiaal ofwel HGVM zoals ik het noemen, gezien het onder het kader van "Hout Onbewerkt" valt. Als door een of andere getorst logica dit wordt als hout gezien dan is het zeker niet onbewerkt hout maar een vervuiling van het bedoelde begrijp daarvan, in dit geval.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.