Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: oude lijsten

oude lijsten

hey hallo
    mede houtbewerkers ik heb een vraag ik heb twee koplatten meegennomen van mijn werk deze komen uit plus minus 1800
    anders werden ze toch weg gegooid
    het is massief eiken
    iemand een idee wat ik ermee zou kunnen doen
    ik had al bedacht om er een kroon lijst van te maken of iets anders
    iemand nog suggesties of ik moet er iemand anders blij mee maken
    ik hoor het wel
    de lijsten zijn 210 cm lang 4,5 cm dik en 17,5 cm breed
    groetjes van leroy

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: oude lijsten

Dit is wat de Amerikanen "chair rail" noemen. Vaak wordt het toegepast als afsluiting van de betimmering (lambrisering). Daarboven begint het behang of een andere muurafwerking. De vorm van het profiel is afgestemd op de plaats waar het profiel wordt geplaatst. Dit profiel is bedoeld voor een locatie beneden ooghoogte. Er bestaan hele theorieen over de vorm en de plaats van geprofieleerde lijsten. Er zijn verschillen tussen kroonlijsten, voetlijsten (kasten, kolommen) en lijsten halverwege. Elke hoogte vraagt om een eigen profiel om estetisch goed te ogen. Als je geinteresseerd bent kan je oude meubelmakersboeken er op na slaan. Op Google staan copyright-vrije boeken, soms zelfs uit de 19e eeuw.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

yep, ik heb wel een idee. 4 jaar geleden kocht ik een heleboel lijsten van een timmerbedrijf. hiervan heb ik allerlei schilderijlijsten gemaakt. ons hele huis hangt van met eigen-productie-lijstwerk. leuk om te maken!!! stukje glas snijden,plaatje erachter, leuke foto ed erin en klaar ben je!!

Of om spiegels oid. Alhoewel als je een foto lijst van zo'n 50x70 maakt en daarom heen nog 2x 17,5 cm is alles denk ik een beetje uit verhouding

ja daarom mischien een beetje flink voor een lijst 17,5 cm is niet niks even kijken wat andere hout bewerkers er van denken gr leroy

iemand nog suggestie's ????

Maak er mooie spiegels van en verkoop ze op marktplaats! De breedte van de lijst is absoluut geen probleem bij een spiegel met een stoere uitstraling!

Gr, @lex

Zaag de lijst anders door midden heb je 2 soorten lijsten.

En als je echt in de wanhoop bent dan wil ik ze wel :lol:

renault je mag er rustig 1 komen halen ik heb ze meegenomen omdat ze anders de vuilbak in gingen dus als ik er iemand blij mee kan maken dan doe ik dat graag als je ze even kaal maakt dan heb je vast een heel mooi eiken lijstje groetjes van leroy

Forum Rechten