Ventilatie Werkplaats

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Beste forumfanaten

Daar ik geen geld en ruimte heb voor stofafzuiging, maar wel een laag stof wil voorkomen, ben ik opzoek naar jullie advies.
De situatie is als volgt:
De enige ruimte die ik heb om te klussen, is de helft van onze garage (inpandig). de andere helft is in gebruik door witgoed, wat opslag en een paar fietsen. achter in de garage is een deur naar de kelder, halverwege zit een deur naar de entree van ons huis.
aan de voor kant van de garage zit een garage deur, die ik open zet wanneer ik bezig ben. ik schat de ruimte in op 6,5 bij 2,5 meter.

Nu probeer ik zoveel mogelijk in de deur opening te werken, zodat het meest stof met de wind wordt meegenomen, maar een tafel van 2,60 past niet in de deuropening ;-)

Nu zat ik te denken om ergens een ventilator neer te zetten of op te hangen. echter, om dat er maar 1 gat in de ruimte zit (de garage deur) kan ik niet lekker doorblazen.
Ik vraag me af wat het meest zinnig zal zijn. zorgen voor iets dat vanaf de achterkant de ruimte uit blaast, of juist iets dat vanaf de voorkant de ruimte uit blaast (zuigt). of zelfs iets dat naar binnen blaast, waardoor er overdruk ontstaat. of wellicht een combinatie van beide?

Ik heb nog niet de kans gekregen om het een en ander uit te proberen, vooral ook omdat ik geen loze uitgaven wil doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Paul,
Met maar een (1) opening, je garagedeur, heeft een ventilator denk ik geen zin. Tenslotte moet er ergens lucht worden aangezogen en dat gaat niet erg best wanneer de afvoeropening ook de aanvoeropening is.
De beste oplossing is m.i. een stofzuiger met cycloon op een karretje,zodat je de stof direct bij je machine afzuigt.

Thomas

Thomas
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Daar ik geen geld en ruimte heb voor stofafzuiging, maar wel een laag stof wil voorkomen, ben ik opzoek naar jullie advies.

Zonder een stofafzuiging bij de bron, voorkom je simpelweg niet het stof. Met een ventilator breng je denk ik het stof op meer plekken dan dat je zou willen, omdat je een luchtcirculatie creeert. Ik zou op zoek gaan naar een goedkope bouwstofzuiger. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten, maar je kan wel veel machines erop aansluiten. Ik weet niet wat voor machines je hebt, en welke op een stofafzuiging zijn aan te sluiten, maar dat heeft naar mijn mening meer nut dan werken met een ventilator.
Of je moet een filterunit gaan bouwen zoals in dit topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit maar dan ben je ook een kleine 200 euro kwijt aan materiaal.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja met welk type machines werk je daar? Enkel handgedragen of ook stationair? Het eerste dat je moet doen is altijd beginnen aan de bron, dat is het meest effectieve en het hoeft niet veel te kosten. Er zijn genoeg occasies te koop. En dan sta je niet te werken in een wolk van stof die je longen vernield.
Ik weet nog toen ik begon en werkte met een ondermaatse afzuiging, als ik met mdf had gewerkt dan liep het bloed tegen de avond uit mijn neus. Dat is nu gelukkig voorbij, ik heb MDF nagenoeg verbannen en heb een meer dan correcte afzuiging.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Ken het probleem van Paul wel.
Zit/zat er ook aan te denken om iets van een afzuiging te maken.
Ik werk met een cycloon aan de stofuitgang van mijn zaagtafel maar merk toch dat er nog veel stof aan de bovenzijde van het zaagblad afkomt.
Ja ik moet en wil hier ook nog een beschermkap opmaken die "afsluit" op het hout met iets van een geborstelde tochtstrip.

Maar toch zit zelf te denken aan een buisventilator klein "badkamer" met hier een filter voor zodat de fijnstof word opgevangen voordat het de ven. ingaat. De schoonelucht blaas ik dan net als Paul zijn idee richting de deur.
Kan dit suc6 hebben?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Maurice_m,
Een kap maakt al een groot verschil; het stof wordt dan niet langer de ruimte ingeslingerd.
Bedenk dat de tand van een zaagblad met een diameter van 260mm bij 4800 toeren per minuut, meer dan 200 km/h gaat. Houtdeeltjes worden dus met die snelheid gelanceerd. Eenmaal gestopt door een kap, kan de afzuiging ze eenvoudig afvoeren.
Extra afzuiging met een buisventilator zal ook wel wat helpen, maar probeer eerst de kap alleen, dst scheelt al veel.
Thomas
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ik werk vooral met hand machines; decoupeerzaag, soms een cirkelzaag, bovenfrees, hand schuurmachine, handzaag, etc.
de cirkelzaag heeft geen aansluiting voor stofafzuiging, de decoupeerzaag en frees wel geloof ik, maar uiteraard niet de zelfde maat.
en voor 'even' een plankje doorzagen heb ik geen zin om telkens de stofzuiger er bij te pakken. (ik heb een gewone stofzuiger, maar een maatje groter dan in huis, komt bij een schoonmaak bedrijf vandaan)

Ik zal vanmiddag eens experimenteren met een gewone tafel ventilator, kijken wat dat doet op verschillende plekken in de ruimte.
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Ik denk dat je je drukker moet maken om het fijnstof wat blijft hangen dan het grovere zaagsel. Een mondkapje, of halfgelaatsmasker doet het dan beter dan een ventilator. Fijnstof zie je namelijik niet goed, maar het is er wel, dus hoe ga je "zien" wat het effect van een ventilator is? Ik zou niet gaan klooien met een ventilator.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.