Narex beitel transformatie

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
93
Omgeving Alkmaar
Toen ik een tijdje geleden begon met 'fijnere' houtbewerking heb ik een setje Narex beitels gekocht vanwege de goede prijs / kwaliteit verhouding. Ik heb er inmiddels fijn mee leren werken, maar ik bleef het vreselijk lelijke dingen vinden:cool:. Op een gegeven moment kwam er een topic langs over de nieuwe stanley sweetheart beitels. Die vond ik een stuk mooier en naar aanleiding van alle goede reviews heb ik toen daar een set van gekocht. Het bleef echter knagen.

Dus heb ik maar de zaag in de Narex beitels gezet. De heften heb ik met een rasp aangepast (ik heb geen draaibank om zelf nieuwe te draaien) en geolied. Alle logo's en markeringen zijn nu verwijderd. Het zijn nu ook ontzettend fijne beitels om vast te houden, de Stanley's gaan binnenkort in de verkoop:D


Voor:
IMG_0650.JPG

Na:
IMAG0471.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Netjes hoor! Datzelfde heb ik ook met mn Narex beiteltjes gedaan een aantal jaren geleden gewoon de kop er afgezaagd en afgerond. Vind ze nu veel beter in de hand liggen.
Persoonlijk vind ik dat het enige nadeel van de Narex beitel het smalle slagdeel met een ringetje eromheen geperst ziet er eigelijk niet uit :)

groetnis, Roeland
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
93
Omgeving Alkmaar
Bedankt voor alle reacties.

Klopt, ik heb ze vervangen door messing ferrules. Ik wilde inderdaad zoals henkverhaar zegt eerst messing buis gebruiken. Dat kon ik zo snel niet vinden met de juiste wanddikte en voor een goede prijs, tenzij ik een meter buis kocht. Dat was me iets te veel. Toen vond ik na even zoeken op 'brass ferrules' kant en klare ringetjes bij Ashley Iles die niet al te duur waren. Ik heb die van 19 mm binnendiameter gebruikt. Die passen op alle narex beitels die ik had. De smallere beitels hebben touwens een iets kleinere ring dan de grote, kwam ik achter nadat ik de messing ringen ontvangen had en ze ging passen:eek:.

Proces is eigenlijk heel simpel. Ik heb de beitel in de bankschroef geklemd. Toen voorzichtig met een hamer en een oude dikke metalen lineaal tegen de onderkant van de ferrule als een soort beitel gebruikend, de heften er af 'getikt' (n.b., lineaal was al beschadigd en gebruik ik niet meer om te meten etc.). De ene zat vaster dan de andere, gewoon voorzichtig tikken met een wat zwaardere hamer. De arend van deze beitels is redelijk vierkant, met aan twee zijden een 'richeltje'.

Ik heb ze een voor een gedaan, zodat ik het juiste heft weer op dezelfde beitel kon terugzetten. Ook even gemarkeerd wat voor en achter was, zodat ik de heften weer op dezelfde manier kon bevestigen. De blikken ferrule is heel makkelijk met een waterpomptang te verwijderen (eventueel even doorslijpen met zo'n mini slijptolletje). Even raspen om de diameter van het heft aan te passen zodat de ferrule goed klemvast zit. Ik heb ze zo groot gelaten dat ik een hamer moest gebruiken om de ferrules er op te slaan. Evt ferrule bijvijlen (in mijn geval waren ze iets te lang), blad weer in de bankschroef en heft er weer opslaan.

Ik heb heel lang getwijfeld of ik het zou doen (had geen idee hoe het moest en of het wel weer zou passen etc.). Uiteindelijk gewoon geprobeerd. Bij eentje heb ik een foutje gemaakt met de rasp waardoor de ferrule niet helemaal in lijn is met de beitel. Maar als je voorzichtig bent en steeds blijft passen is het dus eigenlijk heel simpel.

IMAG0465.jpgIMAG0467.jpgIMAG0446.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.