kajak peddels lakvrij maken werkt was dan nog

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb vandaag een zootje peddels gekocht (had er maar 1 nodig) en hier zat ook een finse kajak peddel tussen, een mooi houten exemplaar. Echter de tip die ik kreeg was het in de was zetten en niet in de lak. Nu zit er echter een laklaag op en hoe diep zou je moeten schuren wil je er was op kunnen doen? Of is het beter gewoon schuren en opnieuw te lakken? Ik hoor het graag want ik heb echt geen idee.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Een laklaag zit meestal niet zo diep. Kan je er wel redelijk snel afschuren, als je bvb begint met een korrel 80 ofzo. En daarna steeds fijner schuren. Nog sneller is met een schraper en dan fijn schuren
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb uiteindelijk korrel 60 gebruikt en ga het nu verder met fijner schuurpapier schuren. Hierna komen er aantal laklagen overheen die telkens met watervast schuurpapier korrel 500 ligt geschuurd gaan worden. Dan heb ik weer een stel mooie peddels voor bij de kano :) Viel wel even tegen het volledig kaal maken want zat behoorlijke laag harde lak op.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb uiteindelijk korrel 60 gebruikt en ga het nu verder met fijner schuurpapier schuren. Hierna komen er aantal laklagen overheen die telkens met watervast schuurpapier korrel 500 ligt geschuurd gaan worden. Dan heb ik weer een stel mooie peddels voor bij de kano :) Viel wel even tegen het volledig kaal maken want zat behoorlijke laag harde lak op.

Je maakt hem kaal om dat je hem van een waslaag wil voorzien en je lakt hem weer?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Je maakt hem kaal om dat je hem van een waslaag wil voorzien en je lakt hem weer?
Ik zat gisteravond met een vriend aan drankje en die doet heel veel in watersport. Die zei waxen over de laklaag. De lak zag er sowieso niet meer mooi uit. Maar zou gelijk in de was zetten voordelig zijn ten opzichte van lak?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) en die doet heel veel in watersport.
De toevoeging dat je vriend veel aan watersport doet, doet bij mij de vraag rijzen of je die peddel wilt gaan gebruiken waarvoor hij is bedoeld, of anderszins. De vraag is relevant want bij kanoën in ondiep water raakt een peddel al snel beschadigd door aanraking met stenen. In dat geval zou ik het idee om hem te lakken in heroverweging nemen, want een beschadigde laklaag laat zich lastig onzichtbaar herstellen. Was, of olie zou dan mijn voorkeur hebben.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik ga ze met een opblaaskano gebruiken, het is niet de bedoeling om ze over rotsen en dergelijke kapot te maken. We hebben voorlopig een open opblaaskano aangeschaft om te kijken of de meiden het leuk vinden. Ik kon voor 30 euro een hele zwik peddels opkopen en hier zat ook de Lahna bij (schijnt een goed merk te zijn). Ze zijn nu in zover kaal gemaakt(zie foto's) en de stelen laat ik zo.
De achterkant zou denk ik nog schoner kunnen. In blanke bijenwas zetten is natuurlijk een optie.
WP_20170917_18_31_54_Pro.jpgWP_20170917_18_32_07_Pro.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb vandaag een zootje peddels gekocht (had er maar 1 nodig) en hier zat ook een finse kajak peddel tussen, een mooi houten exemplaar. Echter de tip die ik kreeg was het in de was zetten en niet in de lak. Nu zit er echter een laklaag op en hoe diep zou je moeten schuren wil je er was op kunnen doen? Of is het beter gewoon schuren en opnieuw te lakken? Ik hoor het graag want ik heb echt geen idee.

Peddels: het deel dat in het water gaat - zeker als het om gelamineerde peddels gaat, en dat zal bij de bladen van een houten kajakpeddel zeker het geval zijn, tenzij het om een Groenland-type gaat - moet gelakt worden, tegen waterschade. Een gelamineerd peddelblad dat alleen met olie behandeld wordt zal het niet lang uithouden, zelfs niet als het na elke trip opnieuw geolied wordt. Voor het deel dat je vasthoudt geldt dat een olieafwerking fijner vasthoudt dan een laklaag - je zou dus kunnen overwegen om het centrale deel van de steel te schuren en te olien. Omdat bij een kajakpeddel de kans dat het greepdeel tijdens het varen (constant) nat wordt, zelfs met van die waterkeerringen er op, vergt dat dan wel goed onderhoud. Ik zou persoonlijk dus voor een volledige lakafwerking kiezen. Maar mijn ervaring is vooral met kano (steek)peddels.

Was is sowieso geen goede afwerking. Trekt nauwelijks in het hout, hardt niet uit (olie wel) en is niet waterbestendig.

IK zie nu ook de foto. Lakken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik ga ze mooi in de lak zetten, paar lagen en kunnen ze er denk ik weer lang tegen aan!. Dank jullie wel voor de adviezen en dergelijke. Als ze gelakt zijn zal ik nog een paar foto's posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.