Dressoir opknappen - kleine beschadigingen.

Essaux

Nieuw lid
15 sep 2017
3
0
Hallo allemaal,

Sindskort ben ik begonnen met het opknappen van wat meubels en dit vind ik een prettige bezigheid. Nu heb ik met een aantal stuks al wat gewerkt en ook fouten gemaakt, dus met de volgende wil ik toch even advies van een aantal professionals. Hopelijk kan ik dat hier vinden.



Sinds een paar dagen heb ik deze twee vlekken op dit dressoir uit de jaren 60. Ik ben er met mijn vinger overheen gegaan en voel geen kras, maar lichtjes een hobbeling, maar kan ook de nerf zijn. In ieder geval is het verkleurd en ik weet niet waarom.



Hier is een foto van een paar weken terug hoe het eruit zag. (De algehele kleur in de eerste foto is anders omdat het 's avonds was gefotografeerd onder slechte lichtomstandigheden.)

Hopelijk heeft iemand hier goede tips voor en kan ik dit lokaal repareren of in ieder geval camoufleren.

Alvast bedankt,
Dennis
SaveSave
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Het lijken vlekken door water gemorst.herstel is afhankelijk van je oppervlakte afwerking. Dus hoe heb je het afgewerkt?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Belangrijk is het om te weten of het een massief blad is of dat het om gefineerd plaatmateriaal gaat. De bobbeling kan op loslatend fineer wijzen...

Fons

P.S. Als je naar de Open Dag Hout komt vinde je verschillende standhouders die je advies kunne geven en heel geschikte reparatie en onderhoudsmiddelen verkopen.
 
Laatst bewerkt:

Essaux

Nieuw lid
15 sep 2017
3
0
Het lijken vlekken door water gemorst.herstel is afhankelijk van je oppervlakte afwerking. Dus hoe heb je het afgewerkt?

Ik heb het meubel enkel gerestaureerd op krassen en oneffenheden. Heb hem niet gestript en opnieuw bewerkt. Het lijkt mij een soort lak finish, want het oogt glad en weerspiegelt zelfs een beetje.

Belangrijk is het om te weten of het een massief blad is of dat het om gefineerd plaatmateriaal gaat. De bobbeling kan op loslatend fineer wijzen...

Fons

P.S. Als je naar de Open Dag Hout komt vinde je verschillende standhouders die je advies kunne geven en heel geschikte reparatie en onderhoudsmiddelen verkopen.

Het dressoir is redelijk zwaar, maar ik denk niet dat het puur massief is. Het blad kan best fineerhout zijn.

Ik heb er nu een oplossing van zout en olijfolie opgedaan en het maakt het geheel donkerbruin, waardoor het wat samensmelt, maar de "vlekken" zijn nog steeds daar als je goed kijkt.

Zal die open dag opzoeken, klinkt erg interessant en zou graag meer kennis willen op doen. Bedankt voor deze tip!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Esseaux, speur eens het youtube kanaal van thomas Johnson antique furniture restoration door.

Mogelijk ken je het al, maar daar staan best mooie en vaak verbluffend simpele trucs voor meubel restauratie.

Al een paar keer gedacht bij een stuk dat het hele blad opnieuw gestript en opnieuw verlijmd moet worden ivm scheur en een lelijke vlek of plek, en hij lost het op met een een simpel prutje en wat lijm.
 

Essaux

Nieuw lid
15 sep 2017
3
0
Hoi Esseaux, speur eens het youtube kanaal van thomas Johnson antique furniture restoration door.

Mogelijk ken je het al, maar daar staan best mooie en vaak verbluffend simpele trucs voor meubel restauratie.

Al een paar keer gedacht bij een stuk dat het hele blad opnieuw gestript en opnieuw verlijmd moet worden ivm scheur en een lelijke vlek of plek, en hij lost het op met een een simpel prutje en wat lijm.
Ken zijn kanaal niet, maar ziet er goed uit. Ga eens wat video's afspeuren en hopelijk lukt het me.

Momenteel heb ik de witte vlekken omgetoverd in bruine vlekken door een zout/olijfolie oplossing erop te smeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.