Kast op zolder

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Vanwege allerlei vervelende gebeurtenissen heeft het houtbewerken een jaar stil gelegen. Maar in april ben ik voorzichtig weer begonnen en heb een project van vorig jaar weer opgepakt.
En afgemaakt!

Het dak op ons huis staat dwars op het huis, waardoor wij een lange muur op zolder hebben.

Afbeelding 066.jpg

Je kan de zolder in drie gedeelten indelen:
- Het middenstuk waar de trap op uitkomt, en de CV-ketel, wasmachine en droger zijn.
- Het voorste deel, met dat kleine raampje aan de voorkant, wat de kamer van mijn dochter is.
- Het achterste deel waar ik mijn kluszolder heb. Dat is dus niet zo groot.

IMG_1650.jpg

En ik heb een veel voorkomende afwijking: ik heb moeite om spullen weg te gooien, dus het is altijd te vol en te rommelig.
Deze kast moet daar verandering in brengen!!!!

Op mijn werk moeten we wel eens een steiger aftimmeren om inklimmen te voorkomen.
Omdat dit tijdelijke steigers zijn, doen we dat met underlayment. En daar blijven dan stroken van ca. 30cm van over, waarvan ik het zonde vind om ze weg te gooien.
Deze heb ik mee naar huis genomen en een kast van gemaakt.
Van het zagen van de stroken en het in elkaar zetten van de kast, heb ik geen foto's.

2017-03-04 20.48.11.jpg

Ook de achterkant is van stroken 'afval hout' gemaakt. Ondanks dat het stroken zijn, is de kast behoorlijk stevig. Ik heb hem ook aan de muur vast gezet.
De diepte varieert van 27cm naar 20 cm. Ik wilde hem zo ondiep mogelijk maken omdat dit middenstuk van de zolder de doorloop is.
Hier zie je ook al een keeplat voor de legplanken, maar die heb ik later weer aangepast.
Deze kast is niet alleen van gratis hout, hij is ook ontstaan. Tijden de bouw liep ik tegen moeilijkheden aan die ik dan weer moest oplossen. Zo heb je dan dat je wel eens iets voor niks heb gemaakt.

Voor de deurtjes had ik nog geen hout, maar wel een idee. Bij een bevriende meubelmaker had ik al deurtjes gezien die ik op dezelfde manier wilde maken. Toen ik hem dat vertelde kwam hij met een hele grote stapel ruwe vuren latten die hij als vulhout en stapelhout gebruikt. Inmiddels was die stapel zo groot dat hij er wel wat kon missen.
Samen (nou ja, vooral hij :D) hebben we ze door de vlakbank en vandikte machine gehaald. Dat scheelde mij een hoop schaaf werk. Tamar bedankt!!!!

Ik wilde paneeldeurtjes maken, dus in iedere lat moet een sleuf. En dat gaat thuis gewoon met de hand.

2017-02-05 19.16.24.jpg
2017-02-05 19.16.36.jpg
2017-02-05 21.05.41.jpg

Je ziet ook gelijk dat er tijdens dat handwerk ineens meer tijd is om foto's te maken (lees: rustmomenten).

2017-02-05 21.04.15.jpg
En lekker veel krullen.

De verbindingen zijn met pen en gat:
2017-03-05 13.56.44.jpg
2017-05-10 21.21.51.jpg

En voor het in elkaar lijmen heb ik een soort lijm pers gemaakt, die de frames ook haaks hield.
2017-05-08 19.41.50.jpg
2017-05-10 16.35.51.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De scharnieren zijn een allegaartje van gekregen en bewaarde gebruikte scharnieren.
Bij een Ikea slaapkamerkast zitten altijd scharnieren, terwijl je de deuren nog moet kopen. Ik heb familie die deze kasten zonder deuren in een aparte kamer heeft gezet en zo een walk in closet heeft gemaakt.
Die gaf mij een tas vol scharnieren.
En ik had er nog een paar over van een oude keuken.

Deze scharnieren moet je met zo'n gatenboor in de deur boren. Daar heb ik een malletje voor gemaakt en ze met de accutol geboord.

2017-06-10 15.34.23.jpg

De leg planken zijn van betonplex. Dit zijn ook rest stukken van platen die wij als vloeren gebruiken.
In de kast liggen ze met de gladde kant naar boven.

2017-07-23 13.15.17.jpg

Hier heb ik ook al de keeplatten aangepast en een aantal opnieuw gemaakt.

2017-06-24 12.04.58.jpg
In eerste instantie met een Japanse zaag, maar dan zie ik de potloodlijn niet zo goed.
Dus daarna met een Pax Gentleman saw.
2017-06-24 12.04.27.jpg
En de schuine kant met de beitel.

Toen de deurtjes gepast.

2017-07-03 14.28.11.jpg

Daarna schaven, schuren en kantjes breken.

2017-07-03 16.51.03.jpg

En uiteindelijk netjes wit geverfd.

2017-07-30 20.21.24.jpg

2017-07-30 20.21.04 beter.jpg

Uiteindelijk is het een hele handige kast geworden. Er past echt veel in. En je kan niet veel achter elkaar zetten, dus het blijft heel overzichtelijk.
Nu maar eens flink opruimen, en wat dingen weg gooien.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Erg mooi geworden en dat met constructie materiaal. Hele praktische kast met veel opbergruimte en flexibel indeelbaar.
De paneel in frame deurtjes geeft het een sjieke uitstraling, je moet alleen de volgende keer de deurstijlen laten door lopen inplaats van de regels :).

groetnis, Roeland
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof, ziet er goed én opgeruimd uit
Maaruh.....ligt er bij jullie al sneeuw :D mag ik de leidingen hier wel eens winterklaar gaan maken ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Erg mooi geworden en dat met constructie materiaal. Hele praktische kast met veel opbergruimte en flexibel indeelbaar.
De paneel in frame deurtjes geeft het een sjieke uitstraling, je moet alleen de volgende keer de deurstijlen laten door lopen inplaats van de regels :).

groetnis, Roeland

Bedankt!

Heeft dat een technische reden om de deurstijlen te laten doorlopen?
Ik dacht dat het meer voor het oog was. Door het nu zo te doen lijken de deurtjes minder smal.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tof, ziet er goed én opgeruimd uit
Maaruh.....ligt er bij jullie al sneeuw :D mag ik de leidingen hier wel eens winterklaar gaan maken ;)

Tnx.

Haha, oude foto. Als ik dan een geschikte foto van mijn huis gaat zoeken, blijkt dat dat er eentje van 5 jaar geleden te zijn....
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er goed uit! Alleen vind ik het verloop naar het smallere deel van de kast er een beetje gek uitzien. Maar kan het waarderen dat er zoiets wordt gemaakt met weggooi/overig materiaal!
 
P

Pel

Guest
Nou Raymond, petje af dat jij dat allemaal op die kleine zolder ruimte die jou ter beschikking staat helemaal met de hand hebt gemaakt. Nu je de kast geverfd hebt is het een prachtige kast geworden, en zie je er niets van dat het gerecycled hout is. Met zo'n smalle kast van ± 20 cm diep is alles inderdaad heel overzichtelijk, je kunt er behoorlijk veel in kwijt, en de beperkte ruimte is optimaal benut.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.